Guillermo del Toro uspěl na Zlatých glóbech a obhajoval animovaný film jako typ kinematografie
Guillermo del Toro se během své děkovné řeči při předávání Zlatých glóbů za animovaný film Pinocchio společnosti Netflix postavil na obranu animace jako filmu.
Guillermo del Toro na Zlatých glóbech obhajoval animaci jako filmové médium poté, co jeho verze klasické pohádky Pinocchio zvítězila v kategorii „Nejlepší celovečerní animovaný film“.
Film Guillerma del Tora Pinocchio byl společností Netflix uveden s velkým ohlasem kritiků a na agregátoru recenzí Rotten Tomatoes získal působivých 97 procent. Ačkoli je del Toro nejznámější jako mistr hororu, je také mistrem animace, dokonce se mu podařilo vybudovat celou trilogii televizních seriálů Trollhunters na Netflixu, která nese název Tales of Arcadia.
Guillermo del Toro ve svém filmu Pinocchio použil stop-motion animaci, což je velmi náročný druh umění, který mu pomohl odlišit se od dalších dvou adaptací Pinocchia, které byly rovněž uvedeny v roce 2022.
„Animace je kinematografie. Animace není žánr pro děti, je to médium,“ prohlásil režisér. Vzhledem k náročnosti práce, která na filmu byla vynaložena, je del Torovo prohlášení smysluplné.
Proč je animace důležitá
Animace je důležitá z různých důvodů. V průběhu let se studia stále více snaží oddělit image animace od pouhého překladu do obsahu pro děti. Stále častěji se objevují projekty, jako je například průlomový animovaný seriál Arcane od Netflixu, který sklízí uznání kritiků i fanoušků a vede ke změně názorů diváků na to, komu je animace určena. Samozřejmě stále existují animované pořady a filmy zaměřené výhradně na mladší diváky, ale to platí i pro hranou tvorbu, což znamená, že animace může být mnohem víc než jen ta malá škatulka, do které je často zařazována.
V poslední době se navíc objevila vlna nových animovaných seriálů, které jsou zaměřené na dospělé, jako je například adaptace postavy Harley Quinn z DC Comics od HBO Max, která posílá padoucha/antihrdinu na cestu napříč DC vesmírem, která je šokující a plná emotivních scén, chlípné komedie a grafického násilí. Nedávný animovaný seriál Invincible z produkce Amazon Prime Video posunul animované médium do nových výšin – osm epizod seriálu, z nichž každá má více než 40 minut. Seriál měl poměrně jednoduchý styl animace s tenkými liniemi, který pomohl dokonale zmodernizovat komiksovou předlohu.
Výtvarný styl seriálu Invincible je pouze jednou z mnoha zajímavých možností, které animace tvůrcům nabízí, jako je stop-motion, tradiční animace, 2D animace, 3D animace, hliněná animace a další. V poslední době skutečně dochází k rozdělení diváckých názorů na animaci, kdy někteří volí starší dětské disneyovky a jiní zase trend posledních let zaměřený na dospělé. Krása animace jako média nakonec spočívá v tom, že nemusí být „buď, anebo“.
Nedávné uvedení animovaného filmu Kocour v botách: Poslední přání je dokonalým příkladem toho, jak se tomuto médiu může dařit. Předpokládá se, že film je zaměřen na mladší publikum a zároveň nezlehčuje svůj příběh, díky čemuž je přitažlivý pro diváky všech věkových kategorií. Kocourovo nové dobrodružství má také inovativní výtvarný styl, který by jistě potěšil srdce Guillerma del Tora.
Zdroj: screenrant.com