Výsměch koncesionářům. Pořady, které za jejich poplatky natočila ČT, bude vysílat i Nova. Někteří je tak zaplatí dvakrát
Jen stěží uvěřitelná je zpráva, že televize Nova navázala dlouhodobé partnerství s Českou televizí a v jeho rámci získala práva na několik filmů a seriálů České televize. Ty jsou už nyní dostupné online na platformě VOYO. Nelze se tak divit, že kritika na adresu ČT stále zesiluje, protože rozdíl mezi veřejnoprávní stanicí a privátními kanály je stále menší.
Zajímavé je zdůvodnění tohoto překvapivého partnerství: „Česká televize je nucena, vzhledem ke klesající reálné hodnotě poplatku, hledat všechny relevantní formy monetizace svého obsahu. Spolupráce s VOD platformami je jednou z nich. Už v minulosti mohli například uživatelé Netflixu najít v nabídce seriál Svět pod hlavou. Nyní jde o první spolupráci s platformou VOYO. Podstatné pro nás je, že všechny tyto tituly zůstávají volně dostupné pro uživatele iVysílání,“ oznámila tisková mluvčí České televize Karolína Blinková.
Bezva konkurence
Jak je zřejmé z masívní reklamy, kterou VOYO již spustilo pod stěží uvěřitelným názvem „Znáte z České televize“ a v níž paradoxně propaguje tituly své úhlavní konkurence, Česká televize prodala Nově úspěšné seriály „Kukačky“, „Zločiny velké Prahy“, „První republika“ nebo „Dobré ráno, Brno!“, jehož premiéru ČT uvedla teprve nedávno. Kromě toho je na VOYO k dispozici i minisérie „Herec“ a kultovní české komedie „Jak vytrhnout velrybě stoličku“ a „Jak dostat tatínka do polepšovny“. Podle šéfky komunikace TV Nova Barbory Dlabáčkové to je ovšem jenom začátek a seznam se bude postupně rozrůstat.
Špatný vtip
Jako velmi špatný vtip v této souvislosti působí i kampaň České televize, která vysílání populárních pořadů v poslední době doplňuje poděkováním divákům, že bez jejich poplatků by nevznikly. Nemluvě o tom, že diváci placené platformy VOYO, jejichž počet už se pohybuje kolem půl milionu, také musí povinně odvádět koncesionářské poplatky, takže za pořady ČT platí dvakrát. Tím ovšem Česká televize nahrává kritikům, jimž se právem její počínání nelíbí.
Například na webu „Seznam Medium“ se nedávno objevil článek, věnovaný právě tomu, že Česká televize děkuje vytočeným divákům za poplatky a autor se ptá, jak dlouho si to lidé nechají líbit. Mimo jiné proto, že tvorba ČT je čím dál více komerční. „Divák, který pak půl večera u televize nadává, co že to zase ta ČT natočila, a pak mu tam vyskočí tento text, nevěří svým očím. Natáčení tohoto pořadu, o jehož kvalitách pochybuje od samého začátku, pomáhal spolufinancovat. No není to k naštvání?“, zamýšlí se.
Opravdu je to nutné?
Také šéfredaktorka internetového deníku „Forum24.cz“ Johana Hovorková je vůči České televizi kritická. Je přesvědčená, že „ČT musí unést kritiku a začít škrtat“. Zamýšlí se nad tím, zda je vůbec potřeba, aby měla šest kanálů a stovky milionů investovala do sportovních pořadů: „Proč má veřejnoprávní televize natáčet vlastní seriály, zejména z kriminálního prostředí? Co je veřejnoprávního na pořadu Stardance? A proč když se člověk běžně podívá na program ČT, připadá mu, že je vlastně jedno, jestli televizi zapíná teď, nebo před dvaceti lety? Nekonečné reprízy normalizačních filmů a seriálů, spousta výplně, a to zejména přes den… Opravdu je tohle v době streamovacích služeb nutné?“
Zároveň upozorňuje, že kdykoliv se začne vést debata o poplatcích za veřejnoprávní média, všichni, kdo se vysloví proti jejich zvyšování, jsou okamžitě částí společnosti označeni za likvidátory České televize a Českého rozhlasu a navrhuje: „Co kdybychom ale začali vést debatu o tom, na co jsou tyto peníze vydávány a jestli právě to je úloha veřejnoprávních médií?”
Zdroje: TV Nova, Česká televize, Seznam.cz, Forum 24.cz