Velký bratr se na nás dívá. Díky chytrým hodinkám, telefonu, navigaci nebo domácím spotřebičům o nás ví vše
Mezi ty pořady České televize, které si zaslouží být považovány za skutečně veřejnoprávní, patří vynikající dokumentární cyklus „Bilance“, upozorňující na velmi vážné problémy současné doby. Jeho hodnota spočívá v tom, že se zároveň snaží hledat jejich řešení.
Prozatím nejnovější epizoda „Velký bratr se dívá“ je věnována alarmujícímu faktu, že nás dnes neustále někdo sleduje, aniž si to uvědomujeme. Naopak, tento pro nás velmi nebezpečný trend navíc sami umožňujeme. Příkladem jsou chytré hodinky nebo mobilní telefony, které znají náš denní program, s kým se stýkáme a kde se potkáme. Po zapnutí počítače či telefonu servery okamžitě monitorují, o co máme zájem. Dokonce i zdánlivě nevinný termostat může prozradit, kdy jsme doma a data z chytré domácnosti (například robotického vysavače, chytré televize či z navigace v automobilu), se ukládají stovky kilometrů daleko.
Obří digitální velcí bratři
Na první pohled by se mohlo zdát, že se toto „šmírování“ týká jen těch, co vlastní právě chytré hodinky, telefony či mají chytrou domácnost, avšak miliardy lidí na naší planetě běžně používají Google, Facebook, Instagram či TikTok. A všichni tito digitální obři permanentně sledují a vyhodnocují každý jejich krok na internetu. V návaznosti na to, co je zajímá, jim začnou nabízet různé zboží, služby, zábavu či kontakty. Děsivé je, že podle toho, co vyhledáváme, mohou odvodit i náš zdravotní stav, naši sexuální orientaci, zda jsme zamilovaní či nevěrní, jaké máme politické názory a také zmapovat, kde se právě nacházíme a kde bydlíme. Nicméně, i za to si většinou můžeme sami, protože na sociální sítě lehkomyslně dáváme mnoho dat, třeba fotografie z rodinných oslav, z dovolené či dokonce intimní snímky.
Kdy, s kým, i o čem…
Jen málokdo přitom tuší, že tato sesbíraná data „velký bratr“ analyzuje a z fotografií, uložených do telefonu, již dokáže přečíst jak konkrétní obličeje, tak texty. Mobilní operátoři vědí, s kým a kdy komunikujeme a existuje podezření, že často i o čem. A to už je na pováženou. Velmi nebezpečná je i snaha různých firem, abychom na svých telefonech či u počítače trávili co nejvíce času a stali se tak na nich závislí, což digitálním gigantům přináší obrovské zisky. Z výzkumů vyplývá, že nejvíce dat sbírá Facebook, Instagram, Tinder a TikTok, ale jejich uživatelé naivně věří, že je nelze zneužít. Jenže, to už je běžné například při plánování politických kampaní.
Dobrovolně offline
A právě kvůli tomu se začaly evropské instituce, včetně těch našich, intenzívně zabývat ochranou osobních údajů. Nejdůležitější však je, abychom se o to snažili sami. Mnozí lidé se stále obejdou bez chytrých telefonů a dalších „vymožeností“ a záměrně nepoužívají sociální sítě. Někteří si dokonce ordinují digitální „detox“ a jsou co nejvíc dobrovolně „offline“.
Zdroj: Česká televize