Odvážný film, naznačující, že Antonín Dvořák miloval sestru své ženy, diváky znechutil. Prý pošpinil jeho památku
Seriály a filmy, které letos vysílá Česká televize v rámci svých sedmdesátých narozenin, odkrývají některá tabu naší minulosti i slavných osobností. Po cyklu „České století“ a seriálu „Bohéma“, které vyprovokovaly bouřlivé reakce diváků, platí totéž i o zajímavém životopisném filmu „Americké dopisy“.
Scenárista Petr Zikmund a režisér Jaroslav Brabec v něm totiž naznačují, že geniální skladatel miloval více než svoji manželku Annu její sestru Josefínu Kounicovou. Zatímco nepříliš pohledná manželka plnila vzorně funkci matky devíti dětí a hospodyně a Dvořáka podporovala v jeho kariéře, krásná a duchaplná Josefina, jež patřila k hereckým hvězdám své doby, byla jeho múzou. A vše nasvědčuje tomu, že i tajnou láskou.
Nicméně, odvážný scénář vychází pouze z nedoložené korespondence mezi Dvořákem a Josefínou a milostný vztah tak dedukuje na základě několika indicií. To ovšem režisér sám přiznává a říká: „Film není dokument, má svá specifika, čekám proto, že někteří odborníci budou možná zděšeni. Podstatný rámec dané licence ale Americké dopisy splňují. Využili jsme fakta i fabulaci, založenou na domněnkách, zbytek je na divákovi, zda to přijme.“
Některé nepřesnosti
Jenže řada diváků to nepřijala a v reakcích se netajila svým pohoršením. Nejživější diskuse se rozpoutaly na webu „Čsfd.cz“, kde si již tradičně vyměňují názory poměrně dost zasvěcení filmoví diváci. A ti jsou také velmi dobře informováni o detailech Dvořákova života, takže upozorňují na některé nepřesnosti, týkající se například tragické smrti tří Dvořákových malých dětí. I když většina z nich chválí výtečné herecké výkony, především Hynka Čermáka (Dvořák), Soni Norisové (Josefína) a Petry Špalkové (Anna), filmem jsou celkově zklamáni a myslí si, že skutečně výborný film o Dvořákovi stále nebyl natočen. Nejblíž ideálu je podle nic stále Vláčilův „Koncert na konci léta“.
Zločin, por*o a devalvace
Někteří jsou však v kritice méně tolerantní a netají se naprostým znechucením, navzdory tomu, že jde o velmi kultivovaně natočený film. Podle jedné z diskutujících divaček spáchala Česká televize na Antonínu Dvořákovi zločin a ptá se: „Jak někdo může natočit blábol o takové duši, jakou bezesporu Antonín Dvořák byl? To je pošpinění jeho památky, celého jeho života a díla a naše veřejnoprávní to s klidem pošle do éteru. Je mi z toho opravdu úzko, dnes je možné všechno.“ Další si dokonce myslí, že to je „por*ografie, devalvace života Antonína Dvořáka na trapné laciné melodrama“ .
Osudný dopis
Vše přitom nasvědčuje tomu, že scenárista Petr Zikmund vychází z knihy spisovatele Zdeňka Mahlera „Dvořák v Americe“. Autor v ní uvádí, že Dvořák se do Josefiny Čermákové zamiloval již jako velmi mladý violista, hrající v orchestru divadla, kde účinkovala. Jenže místo chudého, neznámého hudebníka, jenž se jí dvořil stejně jako řada jiných mužů, dala Josefína přednost „pozlacenému kočáru hraběte Kounice“. A tak šanci nakonec dostala Josefínina mladší sestra, nesličná Anna, kterou Dvořák brzy přivedl do jiného stavu a rozzuřený otec ji proto vydědil. Anna se posléze stala Dvořákovou velkou životní oporou a byla to právě ona, kdo ho přinutil, aby odjel vydělávat peníze do Ameriky a netřel bídu v Čechách. V Mahlerově knize je zmínka i o osudném dopisu, který Josefina Dvořákovi napsala a prosila ho, aby jej okamžitě zničil. Zda se tak stalo, či nikoliv, se již patrně nikdy nedozvíme. Film Americké dopisy je možné zhlédnout na iVysílání ČT.
Zdroj: Česká televize, ČSFD