Hvězdně obsazený film se skvostnou výpravou připomíná jednu z největších milostných tragédií
Také v letošním prázdninovém televizním bazaru lze objevit pořady, které mnozí diváci ještě neviděli nebo se jim už vytratily z paměti. Patří k nim především vynikající filmy a dokumenty, co se na obrazovce netočí pořád dokola a publiku, otrávenému z tsunami kriminálek, pohádek a „chalupářů“, nabízí velkolepou podívanou, zábavu i silné emoce.
V posledním týdnu to byla například slavná „Amélie z Montmartru“, jeden z mála snímků, který si lze i po letech vybavit coby vítěze soutěže Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech z roku 2001. Po delším čase ho uvedla Česká televize, stejně jako provokativní počin režiséra Petera Greenawaye „Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec“, jehož repríza potěšila (nebo naopak provokovala) především artové fanoušky. Každopádně jim však svým jedinečným výtvarným pojetím nabídl velkolepou podívanou.
Mayerling
Podobný vizuální zážitek obstarala i repríza historického dramatu „Mayerling“, připomínající příběh tragické lásky rakouského korunního prince Rudolfa a jeho milenky Marie Vetserové. Zkušený režisér Terence Young, který ho natočil před pětapadesáti lety, obsadil do hlavních rolí ideální představitele, Rudolfa si zahrál charismatický Omar Sharif, jeho matku, císařovnu Sisi, překrásná Ava Gardner, jež byla Americkým filmovým institutem prohlášená za „největší filmovou hvězdu všech dob“ a křehkou Marii Vetserovou mladinká Catherine Denevue.
Jak je z reakcí diváků patrné, nejvíce oceňují právě výtečnou hereckou sestavu, ale také výpravu a v neposlední řadě hudbu. „Kultivovaná podívaná, která si dává na čas, aby hlavní trumf vyložila až v samém závěru. Hlavními klady zde jsou nádherné kostýmy a výborné obsazení v čele s úchvatnou Catherine Deneuve – už jen pro její oslnivý herecký výraz stojí tento film za vidění. Není sladší filmové blondýnky. Konec mě hluboce zasáhl a naplnil nekonečným smutkem. Skvostný film,“ pochvaluje si „Mayerling“ jeden z nich.
Bylo vše jinak?
Toto dojemné drama také navozuje spekulace, jak mohly vypadat evropské dějiny, kdyby se korunní princ Rudolf nerozhodl kvůli nešťastné lásce skoncovat se životem ještě předtím, než mohl usednout na rakousko-uherský trůn. Vzhledem k tomu, že byl jediným synem císaře Františka Josefa I. a jeho legendární manželky, císařovny Alžběty Bavorské, byl legitimním následníkem. Každopádně však byly jeho životní osudy mnohem složitější, než jak je ukazuje tento film a je docela možné, že spíše než „lovestory“ s Marií Vetserovou (mimochodem jednou z celé řady jeho milenek), Rudolfa dohnaly k sebevraždě spíše konflikty s otcem, zklamání z politické situace a těžké deprese, jimiž před smrtí trpěl.
Zdroje: Česká televize, Wikipedia.org