Proč filmy Christophera Nolana nemají režisérské sestřihy, vysvětlil Cillian Murphy z Oppenheimeru
Hvězda Oppenheimera Cillian Murphy se ve svém nejnovějším filmu, který je zatím nejdelší, rozpovídal o tom, proč filmy Christophera Nolana nemají režisérské sestřihy. Murphy se již pošesté spojil s Nolanem při natáčení historického životopisného thrilleru, v němž si zahrál hlavní roli J. Roberta Oppenheimera, přičemž film zachycuje téměř 40 let jeho života, konkrétně období, kdy působil jako ředitel projektu Manhattan za druhé světové války. S hvězdným hereckým ansámblem, v němž se objevují mimo jiné také Emily Blunt, Matt Damon a Florence Pugh, vytvořil Oppenheimer nový Nolanův rekord, neboť trvá tři hodiny, čímž překonal 2 hodiny a 49 minut trvající Interstellar.
Když byl Murphy dotázán na případné vystřižené materiály z historického životopisného thrilleru, vyvrátil jakýkoli takový materiál navíc a vysvětlil, proč u Nolanova filmu zatím neexistuje režisérský sestřih.
Přinášíme vám kompletní přepis rozhovoru: Cillian Murphy o Christopheru Nolanovi a IMAXU:
Collider: „Jsem vaším fanouškem už dlouho, ale najdou se lidé, kteří nikdy neviděli nic, co jste natočil. Kromě Oppenheimera, který je samozřejmě neuvěřitelný, co byste chtěl, aby lidé, kteří vaši práci nikdy neviděli, viděli jako první?“
Cillian Murphy: „To je dobrá otázka. Nerad se dívám na své vlastní filmy. Mám velmi rád film, který jsem natočil v Irsku a jmenuje se Vítr, jsem na něj velmi hrdý. Je to takový malý náhled do irské historie, ale je to nádherně natočený film Kena Loache.“
„Jo, je v pohodě.“
Murphy: „Je docela dobrý.“
„S Nolanem jste už pracoval, ale jaké to vlastně bylo, když vás oslovil a řekl: „Přemýšlím o tom, že bych natočil Oppenheimera. Chci, abys tu roli hrál?“ Jaké to je, když vám jako herci zavolají?“
Murphy: “ Myslím, že každý herec na světě by v první řadě chtěl pracovat s Chrisem, ale v druhé řadě pro něj hrát hlavní roli. Nenapadá mě lepší slovo, než že je to sen. Zní to jako takové klišé, ale je to pravda. Ale vůbec jsem netušil, že mi zavolá. Prostě mi z ničeho nic zavolal. To je jeho modus operandi; nikdy se neozve a pak zavolá. [Takže mi zavolal a já jsem opravdu nevěděl, o co půjde, a pak mi řekl: „Točím film o Oppenheimerovi a chtěl bych, abys hrál Oppenheimera.“ A tak jsem si řekl: „To je v pořádku.“ A on mi zavolal. Je to velký šok, a velmi příjemný, ale pak si tak nějak řeknete: „Dobře, teď mě čeká spousta práce.“ A pak už se jen těšíte, až se vrátíte.“
„Zcela. Když s ním skončíte telefonát, okamžitě se vám v hlavě rozleží: „Musím se prostě začít učit?“ A co když se vám to nelíbí?“
Murphy: „Ano. Ano, přesně tak. Řekl mi to v den, kdy jsme začínali natáčet, takže jsem věděl, že mám šest měsíců na to, abych se do toho opravdu pustil. Vzal bych si víc, ale šest měsíců mi stačilo. Od toho dne jsme na to šli rovnou. Prostě jsme se do toho pustili.“
„Jednou z věcí na tomto filmu je, že se natáčel kamerami IMAX, což je neuvěřitelné, ale jaké to je pro vás jako herce, protože je to obrovská kamera, když je přímo u vás a vy víte, že každý záběr je neuvěřitelně drahý a také neuvěřitelně hlasitý?“
Murphy: „Člověk si na to tak nějak zvykne. A já jsem tak trochu nolanovský veterán, takže jsem si na ty obrovské kamery a rámus, který dělají, tak nějak zvykl. Máme úžasného DP, Hoyte Van Hoytema, a úžasný kameramanský tým, takže to po chvíli přestane vadit.“
„Jsem si jistý, že když jste se podívali na rozvrh a viděli, co všechno budete dělat, možná jste si jeden nebo dva dny zakroužkovali ve smyslu: „Tak tohle by mohl být těžký den.“ A pak jste si řekli, že to bude těžký den. Který den nebo dva jste si zakroužkoval, kde jste byl trochu v rozpacích, co se týče výkonu, nebo co se od vás ten den vyžadovalo?“
Murphy: „Abych byl upřímný, všechny byly takové. Ale nejraději jsem pracoval na části filmu, která se odehrávala v místnosti v roce 2022, kdy jsme byli všichni na výslechu. Natáčeli jsme v takovém malém, špinavém pokojíku. Nebyly tam žádné pohyblivé stěny ani nic podobného, byli jsme tam jen my všichni s obrovskou kamerou. Připadalo mi to skoro jako natáčení divadelní hry. Dělali jsme to dva týdny, takže všichni ti neuvěřitelní herci, Jason Clarke a další, přišli a odehráli svůj kus. Přišlo mi to velmi emotivní a těžké, ale skvělým způsobem. Byla to skutečná výzva. Takže to byla moje nejoblíbenější část filmu, co se týče natáčení.“
„Co myslíte, že by fanoušky Christophera Nolana překvapilo, kdyby se dozvěděli o natáčení filmu Christophera Nolana?“
Murphy: „On nemá pro přestávky na záchod moc pochopení.“
„To jsem od vás nečekal, a navíc je to velmi upřímné.“
Murphy: „Nechám to tak.“
„Fascinuje mě, jak režiséři vytvářejí představení. Je jasné, že Chris v každém záběru hledá věci a přesně ví, co chce. Jak se mu pracuje, když z vás nedostane přesně to, co chce? Mohl byste trochu pohovořit o tom, jak vás režíroval?“
Murphy: „S herci umí skvěle zacházet, rozumí jim, miluje je, opravdu věří v herce a v to, co mohou přinést příběhu a postavě. Takže ve strašně moc případech to prostě najdeme. Budeme natáčet, ale budeme hledat scénu a on nás nechá experimentovat a zkoumat věci. Pak může přijít a jen vám velmi tiše pošeptá do ucha. Obecně jsou ty poznámky velmi přesné, výstižné a stručné, ale dokáží představení úplně roztočit. V tom je jeho genialita. Vychází to i z toho, že to napsal on, takže k tomu má přímý přístup, ale je fenomenální, jako opravdu fenomenální. Proto je nejlepší, že Nolan nemá režisérské sestřihy“
Ačkoli jsou vymazané scény poměrně typické pro jakýkoli druh vydání, je zajímavé, že Nolan zůstává jedním z mála režisérů, u nichž se vystřižený materiál neobjevuje jako speciální bonus na žádném z jeho Blu-Ray / DVD vydání. Pětinásobný držitel nominace na Oscara, který pracoval na všech možných projektech od superhrdinských, jako je trilogie Temný rytíř, až po tak vznešené sci-fi, jako je Počátek, se nikdy nestyděl napnout své tvůrčí svaly v různých oblastech a přitom si zachovat svou jedinečnou vizi.
Vzhledem k tomu, že většina Nolanových filmů z poslední doby má téměř tři hodiny, dává také smysl, proč se projekty jako Oppenheimer po příchodu na pulty a digitální platformy nedočkaly režisérských sestřihů. Ačkoli se dlouhá stopáž stala bodem rozkolu mezi diváky, kteří se chtějí vrátit ke kratším filmům, není jasné, zda Nolan zůstane v blízké budoucnosti vůči této touze imunní, ačkoli vzhledem k tomu, že Oppenheimer je po neúspěšném Tenetu oslavován jako návrat do formy.
Zdroje: screenrant.com, collider.com