Je Česká televize opravdu veřejnoprávní a nezastupitelná, nebo to pouze předstírá?
V poslední době se konečně začalo více mluvit o veřejnoprávní roli, kterou plní Česká televize. A to především kvůli možnému zvyšování koncesionářských poplatků a návrhu tzv. velké mediální novely. Ta znepokojuje majitele a šéfy soukromých médií. A proto požadují, aby přijetí této novely předcházela diskuse o poslání veřejné mediální služby.
Podle nich totiž bez tohoto kroku nelze určit, kolik financí veřejnoprávní média na svoji činnost potřebují. Politici i diváci si zase stěžují, že se program České televize už téměř neliší od soukromých televizních stanic. A otevřeně s nimi soupeří o sledovanost. Je to však nerovný boj, protože na rozdíl od nich má ČT k dispozici miliardové částky za povinné koncesionářské poplatky.
Na první místa žebříčků se tak veřejnoprávní instituce dostává díky finančně náročným formátům se zaručenou sledovaností. Ať už jde o vánoční pohádky, kriminálky či různé, většinou ze zahraničí převzaté reality show. Na tento neblahý trend upozornili porotci televizních cen „Trilobit“, kteří loni České televizi udělili „Anticenu Citron“ a zdůvodnili to tím, že „ČT nabízí divákům za koncesionářské poplatky to, co komerční stanice za své, například bezduché imitace zahraničních kriminálních seriálů.“
Nezastupitelná a kvalitnější?
Bývalý generální ředitel České televize Petr Dvořák se v posledních rozhovorech před svým odchodem z funkce, které poskytl například „ČT24“ nebo týdeníku „Hrot“, snažil veřejnost přesvědčit, že veřejnoprávní role ČT je nezastupitelná a chlubil se tím, že „srovnatelné pořady dělá ČT jinak, s přesahem a vyšší kvalitou.“
Jaksi přitom opomenul, že to nebyla ČT, ale soukromá společnost „MALL TV“, která pro Česko vybojovala historicky první, nejprestižnější mezinárodní televizní cenu „Emmy“ za seriál „martyisdead“, věnovaný palčivé problematice kyberšikany. Dvořák též tvrdil, že diváci, kteří sledují jen komerční kanály, přepínají v okamžiku, když se něco děje, na ČT24.
To snad mohlo platit jen do doby, kdy u nás začala vysílat zpravodajská stanice „CNN Prima News“. Ta totiž nezřídka nabízí ještě podrobnější zpravodajství a reportáže než ČT. A podle řady názorů dokonce lépe naplňuje kritérium politické vyváženosti.
Jedině ČT art
Dalším paradoxem je, že veřejnoprávní televize válcuje ty soukromé především svými kriminálními či jinými seriály, zatímco například televize Nova dlouhodobě vítězí s „Televizními novinami“, bezkonkurenčně nejsledovanější zpravodajskou relací u nás, denně překračující v počtu diváků milionovou hranici. A právě Nova nedávno získala za minisérii „Metoda Markovič: Hojer“ hlavní cenu na festivalu „Serial Killer“, oceňující nejlepší tvorbu ve střední Evropě.
Jedinou „nezastupitelnou roli“ tak Česká televize plní pouze díky uměleckému kanálu „ČT art“, který u nás skutečně nemá obdoby.
Zdroje: Česká televize, TV Nova, TV Prima, Mall TV, Hrot.cz, Mediaguru.cz