Novou hvězdou televizních obrazovek je shopaholik Péťa. Komici mu mohou jen závidět
V současné době, kdy mají stále větší moc sociální sítě, se může stát nečekanou hvězdou téměř každý. Stačí jen, aby svým výkonem pobavil veřejnost a nemusí to být rozhodně osvědčený komik. A právě něco podobného se nečekaně a nejspíše i nechtěně, podařilo českému premiérovi Petrovi Fialovi.
Už týden vévodí televiznímu zpravodajství, různým politickým debatám a především diskusím na sociálních sítích. A to kvůli „virálnímu“ videu, které nechal natočit při svém nákupu v zahraničí, aby názorně demonstroval, že jsou nákupy v Německu výrazně levnější.
Shopaholik Péťa
Ačkoliv mu to coby konzervativně orientovanému profesorovi a politologovi bylo evidentně proti srsti, poslechl tým svých marketéru, aby se pokusil zastavit klesající popularitu své osoby, potažmo celé vlády. Udělal to podobně, jako mnozí jiní politici, protože bohužel platí, že dojímat voliče fotkami domácích mazlíčků, vařením či populistickými demagogiemi, se setkává u podstatné části z nich s úspěchem.
Leckdy se ale dostaví právě opačný efekt a to je právě případ videa, v němž se český premiér proměnil v investigativního shopaholika, který obráží supermarkety a pohoršeně porovnává ceny u nás a v Německu. Je přitom tak bizarní, že je těžké rozeznat, zda v něm premiér vystupuje skutečně sám nebo zda jde o další zdařilou parodii jeho imitátora Petra Jablonského či dílo umělé inteligence.
Pokus o lidovost
Na tom, že premiérův pokus o lidovost vůbec nevyšel, se shoduje většina odborníků na politický marketing. Proč, to vysvětlili například na stanici „CNN Prima News“. Mediální expert Petros Michopulos si myslí, že premiér Fiala chtěl napodobit Andreje Babiše, který podobnou taktiku zvolil už dříve.
Zároveň však připomněl, že se jeho snahy setkávají s podobnou reakcí jako v případě Fialy: „Myslím si, že to video není úplně povedené, ne kvůli tomu obsahu, protože není špatné, když na takovou věc politici upozorňují, ale není to šálek kávy, který sedí Petru Fialovi.“ Podle něj není dobře, že zrovna on kopíruje Andreje Babiše, protože je úplně jiným typem politika. Nicméně uznal, že dosah tohoto komického videa je masívní a že část cíle, který má, asi nejspíše splnilo.
Nebudu se smát, že Petr Fiala teprve zjistil, že nákupy v Německu (neřkuli v Polsku) vyjdou výrazně levněji. Chci se však pozastavit nad tím, co premiér považuje za běžný nákup. Kolik samoživitelů či důchodců si může dovolit běžné kupovat Coca-Colu, Heinz, Nutellu či Milku? 🤔🙄 pic.twitter.com/PPbOtip7xy
— Jiří Macich ml. (@jirkaxxl) November 8, 2023
Profesor Nutella
Novinář Petr Kolář v reakci na to, co ke svému velkému překvapení viděl, vtipkoval, že premiér Fiala bude mít nyní přezdívku „Profesor Nutella“. A vcelku výstižně video, které skutečně trhá rekordy, charakterizoval: „Petr Fiala tam působí jako Petr Fiala, absolutně neautenticky a koženě. Je to hloupý, nepovedlo se mu to absolutně vůbec.“
Právě proto, že je velmi nepovedené, čelí velkému výsměchu, dokonce i v zahraničí, kde si tamější média všímají, že český premiér nakupuje v německých obchodech. Zamyslel se i nad marketingovým týmem premiéra a jízlivě poznamenal: „Asi měli Nutellu v hlavě a poté, co to odvysílali a viděli reakce, tak ji mají asi v trenkách.“
Trapnost politiků
Pořad „CNN Prima News“ na téma trapnosti politiků připomněl i další podobná videa, na jejichž úkor se Češi obrovsky baví a z některých prominentů naší politické scény dělají bezkonkurenční komiky. Například to, které ukázalo Alenu Schillerovou jako bodrou tetu z Moravy, nastrojenou v tradičním kroji, piráta Ivana Bartoše v roli lidového harmonikáře nebo ministra Mariana Jurečku coby traktoristu, který rád orá a seje.
Nekorunovaným králem je ovšem expremiér Andrej Babiš, který na sociálních sítích peče, vaří, navštěvuje festivaly a body se snaží nehnat i tím, že si pochutnává na nezdravých jídlech, ačkoliv je pověstný svým asketismem.
Zdroje: CNN Prima News, Facebook