V České televizi zůstává vše při starém. To nejlepší jde pozdě v noci na uměleckém kanálu, třeba napínavý Ridley Road
Když nastupoval do funkce nový generální ředitel České televize Jan Souček, nechal se v různých rozhovorech slyšet, jak by podle něj měl veřejnoprávní kanál vypadat. Zmínil například, že by rozhodujícím kritériem neměla být sledovanost, ale kvalita. Namísto velkého množství kriminálek, jejichž natáčení stojí miliony a divákovi nepřináší žádnou přidanou hodnotu, by měla být do „prime time“ zařazena špičková zahraniční produkci.
Jenže, nic z toho se prozatím bohužel nenaplnilo. Programu České televize tak nadále vévodí kriminální seriály (jak tuzemské, tak zahraniční), pohádky (často nesnesitelně zastaralé), či nekonečné množství různých kutilských magazínů, drze prošpikovaných skrytou reklamou. Nemluvě o cirkusové, již sedmnáct sezón vysílané taneční soutěži „StarDance“, která už několik týdnů okupuje senzacechtivými titulky i bulvární média.
Nabízí se tak podezření, jestli nejde o nějakou další tajnou dohodu mezi ČT a komerčními subjekty, jak tomu údajně bylo v případě prodeje populárních seriálů a filmů konkurenčním televizím Nova a Prima. Té ČT dokonce „přepustila“ i výpravný životopisný seriál „Marie Terezie“.
V září seriálů nebo ve stínu?
Špičkové zahraniční dokumenty, filmy a seriály a filmy ČT dále uvádí na „ČT art, paradoxně se sloganem „V záři seriálů“. Často přitom nejde o náročná artová díla, ale tituly s nemalým diváckým potenciálem. Příkladem je velmi úspěšný britský dramatický seriál „Sanditon“, natočený podle předlohy světoznámé spisovatelky Jane Austenové. Její poslední, nedokončený román adaptoval Andrew Davis, autor scénáře k dobovým seriálům „Pýcha a předsudek“, „Pan Selfridge“ nebo „Vojna a mír“. ČT nyní vysílá už třetí řadu „Sanditonu“, jehož pokračování si mimochodem vyvzdorovali fanoušci.
Je divácky dokonce natolik atraktivní, že ho někteří považují za zdařilou „červenou knihovnu“. Okouzluje napínavými i dojemnými milostnými dějovými linkami, výpravou i hereckými výkony. Čeští diváci však bohužel mají vkus zdeformovaný „přiblblými“ telenovelami, jejichž sledování leckdy omlouvají tím, že si u nich chtějí odpočinout nebo se pobavit. Netuší ale, že třeba právě u „Sanditonu“ by se odreagovali mnohem lépe a místo ubohých, rychlokvašených kašírek, natočených ve studiu, by se mohli kochat překrásnými přímořskými scenériemi, nádhernými kostýmy a interiéry.
Aktuální Ridley Road
Nepochopitelné je také umístění čtyřdílné britské minisérie „Ridley Road“ na kanál ČT art, i když by patřil alespoň na ČT2. Přinejmenším proto, jak neuvěřitelně je aktuální. Také tentokrát jde o adaptaci románu, který napsala spisovatelka Jo Bloomová. Ta v něm připomíná nepříliš známé, o to děsivější události, odehrávající ve Velké Británii šedesátých letech minulého století, kdy zde neonacistická skupina „NSM“ pronásledovala židovské obyvatele.
Vizuálně atraktivní retro seriál je navíc natočený formou napínavého špionážního thrilleru, v němž nechybí honičky, rvačky, ani romantika. Pozornost přitahuje také díky hereckému obsazení v hlavní roli s Agnes Ó Casey, která hraje krásnou židovskou kadeřnici Vivien.
Pokud dnes budete v televizi otráveni z další várky starých pohádek nebo donekonečna reprízovaných filmů, vřele vám doporučuji první epizodu „Ridley Road“ zhlédnout na iVysílání ČT.
Zdroje: autorka, Česká televize