Ze státního nákupu se stal nákup století. Investice šesti milionů korun vynesla poklad v ceně desítek miliard
Dnes není žádným tajemstvím, jak skvělou investicí se může stát nákup uměleckého díla. Ceny obrazů, které v minulosti vytvořili slavní malíři v době svého života často zápasící s chudobou, se šplhají k neuvěřitelným, až miliardovým částkám. Jejich dnešní majitelé je přitom koupili za zlomkové ceny.
Něco podobného se přesně před sto lety, na jaře roku 1923, podařilo uskutečnit i československé vládě. Ta se pod tlakem okolností odhodlala k jedinečné kulturní akci a za značnou sumu šesti milionů korun nakoupila kolekci děl francouzských malířů. Za podobnou částku se v té době dalo nakoupit například šedesát luxusních automobilů „Laurin a Klement“. Jednalo se proto o politicky mimořádně citlivou věc a ta měla zůstat utajená v naprosté diskrétnosti před veřejností a tiskem.
Přísně utajená operace
Historii mimořádné zákulisní akce odhaluje senzační dokument režiséra Petra Záruby „Nákup století 1923: Zrod francouzské sbírky“. Fakt, že byl československý státní nákup svojí kvalitou zcela výjimečný, v něm potvrdila i francouzská historička umění Brigitte Leal. Podle ní nemá něco takového obdobu ani v samotné Francii. Je přitom zajímavé, že právě v té době procházely česko – francouzské vztahy vleklou krizí a Francie nám vypověděla obchodní smlouvu. Naštěstí s ní však udržoval dlouhodobé kulturní vztahy „Spolek výtvarného umění Mánes“ a v Praze již před první světovou válkou pořádal pravidelné výstavy francouzských umělců.
Ty sledovala i naše politická reprezentace a po senzační výstavě v pražském Obecním domě se ministr zahraničí Eduard Beneš rozhodl pro mimořádný nákup části děl z této výstavy. A bylo to velmi prozíravé rozhodnutí. Samotní francouzští galeristé si totiž byli vědomi, že český stát zaplatí za sbírku astronomickou částku a některé obrazy moderních umělců mu darovali navíc. Například slavná zátiší od Pabla Picassa nebo George Braqua. Kromě 44 obrazů bylo do francouzské sbírky získáno 25 soch a desítky grafik a kreseb, jež jsou dnes velmi ceněné.
Z milionů miliardy
Vzhledem k tomu, že se jednalo o příležitost, jež se jen tak nenaskytne, nad rámec původní částky pěti milionů korun byly pořízeny další tři unikátní obrazy od Pabla Picassa a Henriho Rousseaua. I když z toho byl veliký průšvih, postupem doby se ukázalo, o jak výhodnou investici šlo. A především, že český stát získal obrazy, které jsou ve světovém měřítku skutečnými skvosty (viz například Rousseaův „Autoportrét“).
Riskantní krok byl proslulému galeristovi Vincentu Kramářovi, který ho inicioval, velmi zazlíván, avšak nikdo z úředníků ho nepodezíral, že by tak učinil pro vlastní prospěch: „Rozhodně byli přesvědčeni, že to udělal v nejlepším možném úmyslu, podle nejlepšího vědomí a svědomí ku prospěchu Československa. V tom je ten rozdíl, protože dneska by něco takového takto podnikajícímu státnímu úředníkovi pravděpodobně nikdo neuvěřil nikde na světě,“ uvedl v dokumentu „Nákup století“ historik Nikolaj Savický.
Československý stát získal díky nákupu století v ceně šesti milionů korun jedinečnou sbírku francouzského moderního umění, jejíž dnešní hodnota je odhadována na čtyřicet miliard korun.
Zdroj: Česká televize