Za letošní štědrovečerní program si Česká televize zaslouží pětku, Nova trojku a Prima jedničku
Ten, kdo se vsadí, že štědrovečerní pohádka České televize přiláká nejvíce diváků, nemůže prohrát. Tak je tomu vždy, avšak není to moc dobrá zpráva. Vypovídá totiž o mnohém.
Třeba o tom, že ČT se vůbec nezdráhá zaplnit sváteční program záplavou notoricky obehraných repríz. Tuto neblahou tradici pak překrývá masívní propagační kampaní k televizní premiéře, kterou tentokrát zastupovala pohádka Karla Janáka „Klíč svatého Petra“.
Nicméně, její určitá přednost spočívá alespoň v tom, že odvedla pozornost národa, teprve se vzpamatovávajícího z šílené pražské tragédie, k jiným tématům, diskutovaným na sociálních sítích. A právě na nich se leckdo pohoršuje nad tím, že byly peníze, jichž má Česká televize (jak sama neustále tvrdí) málo, vyplýtvány na takovou „slátaninu“.
Splácaná moralita
Je tak zřejmé, že přece jenom nejsou všichni diváci na Štědrý den otupělí z přemíry jídla či pití a přemýšlí nad tím, co vidí. Docela překvapivá je anketa na hojně navštěvovaném webu „Novinky.cz“, kde téměř dvacet tisíc diváků hlasovalo, zda tuto štědrovečerní pohádku sledovali a jak se jim líbila. Většina z nich přiznala, že ji buď vůbec neviděli nebo že se jim nelíbila. Přibližně třetina pak zastávala opačný názor.
Publicista Alex Švamberk jí dal ve své recenzi na „Novinkách“ („Klíč svatého Petra“ je splácaná moralita“) shodou okolností také 30 %, ale prý jen proto, že byla vánoční. Lépe však dopadla na oblíbené „Česko-slovenské filmové databázi“, kde získala 50%, jenže na ní ji obodovalo desetkrát méně hlasujících. Každopádně opět platí, že se lidé rozdělili do dvou skupin, z nichž první „Klíč svatého Petra“ zatratila, zatímco ta druhá je s ním docela spokojená.
Slzička ukápla
Novou „pohádkou“ však potěšila své diváky televize Nova. A to díky vánočnímu speciálu oblíbeného seriálu „Ulice“. Jakkoliv byla samozřejmě natočena podle žánru mýdlových oper a končila samými happyendy, její hlavní předností byla (jak si fanoušci „Ulice“ pochvalují) „pěkná vánoční atmosféra“ a dokonce prý některým z nich ukápla i slzička. Scénář, podřízený product placementu byl sice opět hodně přitažený za vlasy, ale tak je tomu v případě „Ulice“ téměř vždy.
Spielbergův skvost
Nejvýše nasadila na Štědrý den laťku kvality televize Prima. Ta se ve sváteční večer odvážila uvést v premiéře takový skvost, jakým je vynikající a řadou cen ověnčený filmový muzikál Stevena Spielberga „West Side Story“. Bohužel si ho převážná část diváků kvůli české vánoční pohádkové mánii nechala utéct. Reálně proto hrozí, že příště jim Prima již takové perly „házet“ nebude.
Zdroje: autorka, Novinky, CSFD