Film Úsvit je nejen přeceňovaný, ale také trapně vypočítavý. Koproducentem další „detektivky s přesahem“ je Česká televize
Když byl loni na karlovarském festivalu uveden v hlavní soutěži film Úsvit, mluvilo se o něm jako o něčem výjimečném. Nakonec žádnou cenu nezískal. S prázdnou odcházeli tvůrci tohoto bizarního kriminálního dramatu také z letošních Cen české filmové kritiky, byť Úsvit získal několik nominací.
Přesto ho většina filmových kritiků ve svých recenzích hodnotí spíše jako průměrný. Shodují se, že divákům nabízí příliš mnoho témat najednou a podle toho nakonec dopadl.
Nicméně, jen málokterý z nich si však dovolil být tak otevřený, jako známá kritička Mirka Spáčilová. Ta si nebrala žádné servítky a ve své recenzi na „Idnes.cz“ napsala, že z Úsvitu „čiší kalkul a sází na módu „intersexuality“. A ještě čtenářům připomněla, že v produkci veřejnoprávních stanic se takovým projektům říká „detektivka s přesahem“, což je podle ní druh uměleckého alibismu: „Uděláme sice kriminálku, ale aby ji nenařkli z komerce, přilepíme k ní takzvaně společensky závažné téma.“
Trapná agitka
Bohužel to dnes není nic výjimečného, mnoho tvůrců dělá něco podobného. Zlomyslní diváci se pak nezřídka baví nad tím, jak dalece bude či nebude ten či onen film nebo seriál korektní, genderově a rasově vyvážený apod. V případě „Úsvitu“ se režisér Matěj Chlupáček rozhodl navíc použít podobný recept, jako když pejsek s kočičkou pekli dort a dali tam co nejvíce oblíbených ingrediencí.
Jeho rozpačitý snímek je tak podivnou detektivkou a zároveň trapně působící agitkou, snažící se názorně (a to doslova) napravit předsudky publika, týkající se problematiky hermafroditismu (v současnosti je tento vzácný jev, kdy se narodí děti nejasného pohlaví s kombinací mužských a ženských pohlavních orgánů, označován termínem „intersexualita“).
Sám přitom ukazuje řadu přetrvávajících stereotypů, například při vykreslování postav bezskrupulózních podnikatelů, hloupých paniček, komunistických záškodníků, nevzdělaných dělníků či obyčejných prosťáčků. Ambiciózní snímek tak docela vážná témata pojednává tak nešťastně, že vzbuzuje spíše odpor než empatii.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Zdroj: Idnes.cz