Zajděte si v Praze na Formana nebo dokonce na Trošku: Slavné filmy, které se dočkaly divadelního zpracování
Jsou filmové snímky, které se staly nesmrtelnými. Milují je miliony diváků napříč generacemi a v televizi se dočkaly stovek, možná i tisíců repríz. Není tedy divu, že právě takové filmové tituly lákají mimo jiné i k divadelnímu zpracování. Které slavné a všemi milované filmy z domova i zahraničí můžete nyní vidět na prknech, jež znamenají svět? Zajít můžete na Formana i Trošku.
Městské divadlo Kladno: Přelet nad kukaččím hnízdem
Legendární film Miloše Formana o vykutáleném sympatickém zlodějíčkovi R.P. McMurphym, který přichází svérázným způsobem rozvířit stojaté vody jedné průměrné kliniky pro duševně choré, zná pravděpodobně každý na světě. Vznikl na motivy knihy Kena Keseyho „One Flew Over the Cuckoo’s Nest”. Název byl do češtiny přeložen jako “Vyhoďme ho z kola ven”, do slovenštiny pak „Bol som dlho preč”.
Vedle Jacka Nicholsona ve filmu z roku 1975 zářila například Louise Fletcher v roli chladnokrevné a dobře skryté bestie Mildred Ratchedové nebo Danny DeVito jako retardovaný Ital Martini.
Na divadelní adaptaci v Městském divadle Kladno si troufl mladý a velmi talentovaný režisér Adam Skala. Premiéra proběhla 9. prosince 2023 a inscenace byla hned od svého začátku diváky velice dobře přijata. Na první pohled zaujme vždy osobitá scénografie úspěšného výtvarníka Josefa Huga Čačka, ale především strhující výkon Michaela Vykuse. Ten se stal McMurphym v každém nádechu. Velmi dobrou jevištní partnerkou je mu v tomto případě Jana Zenáhlíková v roli všemi obávané vrchní sestry.
Divadlo Na Fidlovačce: Rain Man
Režisér Barry Levinson zřejmě nemohl udělat lépe, když v prestižními cenami ověšeném snímku svěřil hlavní úlohu autistického Raymonda preciznímu a charismatickému Dustinu Hoffmanovi. Dojemný příběh o tom, jak se profesionální hráč Charlie (Tom Cruise) prostřednictvím dědictví po svém otci dozvídá, že má staršího duševně nemocného bratra, chytlo diváky i přísné filmové kritiky za srdce a nešetřili na adresu snímku chválou.
O podobně úspěšný remake se pokusila režisérka a choreografka Adéla Stodolová v Divadle Na Fidlovačce. V hlavních rolích máte možnost vidět Matouše Rumla jako Raymonda a Martina Písaříka představujícího Rayova mladšího bratra Charlieho. Tento velmi odvážný počin byl ovšem českou veřejností přijat poněkud vlažně. Na oficiálním serveru i-divadlo získal od diváků i redakce jen průměrné hodnocení.
„Svébytný režijní koncept Adély Stodolové, kdy text je interpretován za téměř neustálého doprovodu pohybové či taneční akce s poměrně hlasitou hudební a zvukovou složkou, se s příběhem Rain Mana nepodařilo až tak úplně přínosně propojit. Místy jsem měla pocit, že děj ztrácí přirozenou kontinuitu, a ani emoce nerezonují zdaleka ve všech okamžicích adekvátní měrou. A to bohužel i v samotném finále, kdy katarzní tečka vyzněla o něco tlumeněji, než síla poznaného pocitu sourozenecké vzájemnosti obou bratrů nabízí. Jednoznačným trumfem celé inscenace je Matouš Ruml, který v náročné roli Raymonda podává naprosto suverénní, odzbrojující výkon.” Tolik píše ve své kritice divadelní redaktorka Hana Grégrová na výše uvedeném divadelním serveru.
Hudební divadlo Karlín: Slunce, seno, jahody
Česká klasická trilogie „Slunce, seno…” si své příznivce pravděpodobně najde v každé české domácnosti. Čechy milovaný i kritizovaný režisér Zdeněk Troška zkrátka vytvořil do té doby neviděnou třeskutou komedii, která diváky oslovila svou bezprostředností jihočeské vesničky i legendárními hláškami, které umí každý správný Čech nazpaměť. Velkým překvapením proto bylo rozhodnutí Hudebního divadla Karlín a režiséra Antonína Procházky, udělat muzikálovou adaptaci tohoto (bez jakéhokoliv přehánění) kultu.
I přesto si ovšem tato muzikálová inscenace na nedostatek diváků nemůže stěžovat. V hlavních rolích tu místo Heleny Růžičkové můžete vidět Ivu Pazderkovou či Adélu Gondíkovou jako Škopkovou, Martina Písaříka a Romana Tomeše v roli svérázného Venci Konopníka nebo krásnou a talentovanou Felicitu Prokešovou představující nešťastně zamilovanou Milunu.
Diváka jistě zaujme také nápaditá scénografie, která obsahuje i jedoucí vlak anebo velké plyšové krávy. Přestože si režisér i hudební skladatel Ondřej Brzobohatý při tvorbě muzikálu záměrně vypomohli nadsázkou, rozdělilo divadelní Slunce, seno, jahody diváky na dva tábory.
Také divadelní kritika se se svým prohlášením rozchází. Jedni chválí propracované choreografie a hudbu, jiní kritizují, že muzikál po činoherní stránce nepřináší divákovi nic jiného než kopii notoricky známých televizních scén trilogie.
Zdroje: Autor, i-divadlo.cz, ČSFD, Oficiální stránky: Městské divadlo Kladno, Hudební Divadlo Karlín, Divadlo Na Fidlovačce