Na hranici umění a znechucení: Žebříček nejkontroverznějších filmů, které otřásly diváky pro svou brutalitu
Umělecká tvorba, filmovou nevyjímaje, má i svou odvrácenou a temnou stránku, která šokovala svou brutálností a odpudivostí. I takové snímky si ovšem našly své místo v historii kinematografie. Přinášíme vám článek napříč nejkontroverznějšími a nejnechutnějšími filmy, které se navzdory znechucení diváků staly ikonami. Máme pro vás přehled těchto kontroverzních filmů, které vzbudily rozruch a diskusi.
Saló aneb 120 dnů Sodomy (1975)
Poslední dílo kontroverzního filmaře Piera Paola Pasoliniho čerpá inspiraci z románu Markýze de Sade, ovšem jeho děj se odehrává ve fašistickém prostředí Itálie. Skupina čtyř vlivných mužů si do svého paláce přivádí chlapce a dívky, kteří se pod dohledem čtyř prostitutek stanou prostředníky pro uspokojení všech jejich tužeb – včetně těch nejzvrácenějších. Jejich absolutní moc nad oběťmi vede k extrémům, kde už není pro syrovou brutalitu a perverzi místo pro lidskost.
Docent Jan Bernard, český divadelní a filmový teoretik, napsal ve své studii o režisérovi snímku Pasolinim toto: „Pasolini prezentací těchto krutostí protestuje proti vykonavatelům moci, kteří se považují za bohy a pod anarchistickým heslem „Není-li Boha, je všechno dovoleno“ redukují lidské tělo na věc, libidinózně člověka vykořisťují, odcizují a přivlastňují si jeho sex.“
Plivu na váš hrob (1978)
Film Plivu na váš hrob má hluboké zakořenění v temné tematice znásilnění a následné odplaty. Vypráví o mladé ženě, která je brutálně napadena a znásilněna skupinou mužů, což v ní vyvolá touhu po pomstě. Snímek sleduje příběh Jennifer, mladé spisovatelky, která se přestěhuje na venkov do malého městečka, aby se soustředila na psaní svého prvního románu. Je unesena a znásilněna čtyřmi muži poblíž své chaty. Po zotavení se rozhodne pomstít.
Režisér Meir Zarchi údajně inspiroval tento příběh svou vlastní zkušeností, kdy pomohl zubožené ženě – oběti znásilnění, což ho vedlo k vytvoření filmu s cílem upozornit na násilí páchané na ženách a zobrazit skutečná utrpení obětí. Film je podle mínění diváků i odborné veřejnosti přinejlepším hodnocen jako kontroverzní a v mnoha zemích byl zakázán pro svou explicitnost. Snímku je často vytýkaná údajná glorifikace násilí. Nicméně někteří kritici považují výkony hereček, jako je Camille Keaton, za výjimečné a ocenění hodné.
Kanibalové (1980)
Příběh sleduje skupinu dokumentaristů, kteří se vydají do Kolumbie, aby natočili dokument o jednom z posledních domorodých kmenů, který údajně praktikuje kanibalismus. Jejich chování během cesty je velmi neohleduplné k přírodě i k místním obyvatelům, což vyvolává odpor u místních domorodců.
Film se stal známým především díky aféře, kdy italské soudy zaměnily fikci za skutečnost a domnívaly se, že se ve filmu skutečně staly hrůzné události. Tento omyl vedl k mnoha zákazům distribuce ve více zemích. Režisér Ruggero Deodato také přiznal, že pro potřeby filmu byla na kameru zabita živá zvířata, čehož později litoval.
Lidská stonožka (2009)
V roce 2009 spatřil světlo světa další z neobvyklých a kontroverzních filmů. Nizozemský horor s názvem Lidská stonožka se velmi rychle stal předmětem diskuze a vyhledávání. Příběh je jednoduchý – šílený vědec unese dvě americké turistky plus jednoho neznámého muže a chirurgicky je spojí dohromady. Předmětný vědec se původně věnoval oddělování siamských dvojčat a následně dostal ďábelský nápad lidi naopak spojovat.
Tento kontroverzní film byl kritizován za zobrazení obětí jako objektů, které mají být brutálně degradovány a znetvořeny pro pobavení hlavní postavy i diváků. Tvrdí se, že film je lékařsky přesný, a režisér Tom Six údajně získal inspiraci od otce své přítelkyně, která pracovala v Holandsku jako chirurg. Ta mu prý i přes prvotní odpor poskytla podrobný lékařský plán pro vytvoření lidské stonožky. Tento film byl zakázán například v Malajsii.
Srbský film (2010)
Srbský film je exploatační horor (film, který má za úkol šokovat diváka a zobrazit reálné utrpení oběti. Často zobrazuje témata jako je sugestivní nebo explicitní sex, brutální násilí nebo užívání drog) z roku 2010, který produkoval a režíroval Srđan Spasojević ve svém celovečerním režijním debutu, na kterém se podílel Aleksandar Radivojević.
Vypráví o šíleném zážitku pornoherce, který se potýká s finančními problémy, a tak souhlasí, že natočí ještě jeden, poslední film. Přijme nabídku na natáčení ojedinělého projektu, který nemá obdoby a jehož úspěch by měl zajistit budoucnost jeho rodiny. Avšak to, čeho se později účastní, změní nejen jeho život, ale i životy jeho blízkých.
Zkrvavený hlavní hrdina Miloš se po natáčení probudí ve své posteli a zjišťuje, že si nedokáže vzpomenout na minulé události. Vrátí se do nyní opuštěného souboru a najde několik kazet. Při jejich prohlížení Miloš zjistí, že byl zdrogován a účastnil se hrůzného cirkusu plného násilí, nekrofilie a vraždění.
Zdroj: ČSFD, Wikipedia.org, nasregion.cz, cool.iprima.cz