Kvíz: Otestujte se, jak dobře znáte nejlepší české normalizační komedie
Mezi nejslavnější české scenáristy a herce patří bezesporu Zdeněk Svěrák. Ten se v nedávném rozhovoru rozpovídal o pravidlech filmování během normalizace. V náročné a politicky nebezpečné době mu jako psychoterapie pomohlo hlavně psaní deníku. V něm se Svěrák vyznal i z toho, že za to, aby vůbec mohl hrát divadlo, musel platit. Co o českých normalizačních filmech říkáte vy? Který je váš nejoblíbenější?
Zdeněk Svěrák čelil společně s kolegou Ladislavem Smoljakem během normalizace velkému tlaku „seshora“. „Je dohodnuto, že každý herec zaplatí při představení technikům patnáct korun, aby se klukům spolupráce s námi zaplatila,“ napsal herec do svého deníku. „A tak vlastně nejen že od 1. ledna hrajeme zadarmo, ale ještě za každé představení platíme,“ stálo v něm dále. Nad zápisky z roku 1975 kroutí Svěrák hlavou dodnes.
Každé divadelní vystoupení, každé plánované natočení filmu musela za normalizace předem schválit KSČ. I z tohoto důvodu skončilo mnoho rozpracovaných filmových projektů takzvaně „v šuplíku“. Dlouhá léta se například vůbec nevědělo o filmu Ucho v hlavní roli s Radoslavem Brzobohatým. Komunistická strana měla totiž s tímto snímkem velké politické problémy.
Některé filmy čekaly na svou premiéru i desítky let
Doba, kdy politická strana zakazovala tvůrcům bez dovolení natáčet filmy, je naštěstí už dávno pryč. Některé snímky nám ale i po letech dokazují a připomínají, jak se někteří režiséři nebáli vyjádřit své názory skrze své filmy. Některé z nich se premiéry dočkaly až po desítkách let. Jedná se např. o již zmiňovaný snímek Ucho, který v roce 1968 natočil Karel Kachyňa. Psychologické drama točící se kolem ministerského náměstka se premiéry dočkalo až v roce 1990.
Další snímky, které byly komunistickým režimem zakázány, jsou následující:
Bílá paní (1965), Ať žije republika (1965), O slavnosti a hostech (1966), Farářův konec (1968), Spalovač mrtvol (1968), Všichni dobří rodáci (1968), Žert (1968), Skřivánci na niti (1969) a Smuteční slavnost (1969). Všechny tyto filmy však mají jedno společné – baví a fascinují české diváky dodnes.
Na streamovacích platformách Češi nejčastěji sledují normalizační komedie
Evropský průzkum, na kterém se podílel tým z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, ukázal, že čeští diváci na většině streamovacích platforem nejčastěji sledují normalizační komedie. Souviset to může s jejich silnou postsocialistickou nostalgií. Klasický český divák si totiž dle výzkumu rád připomíná starou dobu, dětství a zážitky s ním spojené, a to i navzdory tomu, jak politicky těžká tato doba byla.
V Československu ukončila invaze sovětských vojsk v roce 1968 období nové umělecké vlny. V té době vznikly výborné snímky jako např. komediální drama Černý Petr (1963) režiséra Miloše Formana. Brzy poté se u nás objevily i tzv. normalizační komedie, apolitické filmy, které však byly vytvářeny v souladu s ideologií vládnoucí strany. Značné popularitě se těšily i satirické komedie, které natáčeli např. režiséři Jiří Menzel nebo Ladislav Smoljak.
Oblíbené byly také komedie obsahující nadpřirozené a pohádkové prvky, jako např. Dívka na koštěti.
Rodinná komedie Na samotě u lesa je dokonce ohodnocena jako 75. nejlepší komedie českých hodnotitelů na filmovém webu ČSFD. Získala celých 88 % pozitivního hodnocení a stejně jako většinu normalizačních komedií i tento snímek natočila slavná umělecká dvojice Svěrák-Smoljak v čele s režisérem Jiřím Menzelem. I po všech těch letech Svěrák stále s úsměvem vzpomíná na to, jak si Menzel škodolibě užíval natáčení scény s padáním lehátka. Lehátko totiž režisér sám ovládal pomocí provázku.
Kvíz: Otestujte se, jak dobře znáte nejlepší české normalizační komedie!
V následujícím kvízu se můžete otestovat, jak dobře znáte nejlepší české normalizační komedie. A hlavně se nezapomeňte brzy na některou z nich znovu podívat.
V komedii Kulový blesk zazní jedna kultovní hláška:
a) Máňa říkala, že to není směroplatný!
b) Chlapi, nelejte to pivo z voken!
c) No nazdar, von jede taky Mates!
2. Lyrická komedie natočená Jiřím Menzelem Postřižiny je natočená podle knihy:
a) Jana Nerudy
b) Bohumila Hrabala
c) Michala Viewegha
3. Roli přísného policisty ztvárnil v komedii Vrchní, prchni herec:
a) Bedřich Prokoš
b) Jiří Kodet
c) Alexej Pyško
4. Komedie Jáchyme, hoď ho do stroje! vznikla v roce:
a) 1974
b) 1969
c) 1980
5. Daniela Kolářová a Zdeněk Svěrák si v komedii Na samotě u lesa zahráli manžele:
a) Komárkovy
b) Lavičkovy
c) Urbánkovy
6. Ve filmu Vesničko má středisková zazní v televizi píseň:
a) Karel nese asi čaj
b) Pražákům těm je tu hej
c) Praha už volá
7. Postavu Outratové hraje v komedii Marečku, podejte mi pero:
a) Iva Janžurová
b) Milena Dvorská
c) Míla Myslíková
8. Zabil jsem Einsteina, pánové… je komedie zaměřená na téma:
a) cestování v čase
b) návrat do minulosti
c) politické vraždy
9. Postavu Kačenky hraje ve filmu S tebou mě baví svět malá herečka:
a) Marta Buchtíková
b) Zuzana Gutheisová
c) Zdenička Studenková
10. Tuto komedii režíroval Václav Vorlíček v roce 1970. Stěžejním motivem filmu je záměna těl a jmenuje se:
a) Zítra to roztočíme, drahoušku!
b) Pane, vy jste vdova!
c) Dívka na koštěti
11. V pohádce Dívka na koštěti si postavu Mikyho Rouska zahrál v té době začínající herec:
a) Josef Bláha
b) Jan Hrušínský
c) Jan Kraus
12. Satirická komedie Zítra vstanu a opařím se čajem režiséra Jindřicha Poláka byla inspirována vědeckofantastickou povídkou:
a) Jiřího Gaislera
b) Jana Zábrany
c) Josefa Nesvadby
Jak jste si vedli? Podělte se o svůj výsledek v komentáři.
Správné odpovědi:
1a, 2b, 3c, 4a, 5b, 6c, 7b, 8a, 9a, 10b, 11c, 12c.
Zdroje: rozhlas.cz, resfresher.cz, ejo.cz