Krach automobilového obra zasáhl i Čechy. Jedny z nejvěrnějších zákazníků v Evropě
Chcete-li luxusní zboží vysoké kvality, které dlouho vydrží a skvěle poslouží, typicky se obrátíte na firmu pocházející z prověřené země. Tedy zpravidla ne z Číny, Zimbabwe nebo Bangladéše. Prim v tomto ohledu hraje Německo. To je aktuálně třetí největší ekonomikou světa. Ale ani to nestačí, protože právě krachuje tamní výjimečná společnost zabývající se výrobou prémiových a oceňovaných sedaček do aut.
Automobilky v poslední době čelí těžkým zkouškám a napjatě se dívají do budoucna. Projde skutečně zákaz spalovacích motorů od roku 2035? Je schválení normy Euro 7 správným krokem, nebo to bude další hřebíček do rakve tradičním automobilkám? A mají zákazníci ještě dostatek peněz, aby si dopřávali jen to nejlepší? A chtějí vůbec ještě to nejlepší?
Ukazuje se, že kupní síla není už tak velká a lačnost zákazníků tak bezbřehá. A i dlouholeté firmy na to najednou začínají doplácet. Teď se to stalo obřímu automobilovému gigantu, společnosti Recaro, která funguje už od roku 1906. Proslavila se svými prvotřídními sedačkami do aut a vybavila jimi nespočet různých modelů. Teď je najednou v insolvenci.
Recaro je symbol luxusu
Ačkoliv možná společnost Recaro neznáte podle názvu, dost možná znáte její výrobky. Je totiž docela pravděpodobné, že jste je ve svém vozidle měli v minulosti – nebo je tam máte zrovna teď.
Díky své dlouhé historii už firma Recaro vyráběla sedadla do modelů všech možných automobilek, včetně těch nejluxusnějších: Volkswagen, SAAB, Suzuki, Subaru, Renault, Rover, Peugeot, Opel, Nissan, Mitsubishi, Mazda, Mercedes-Benz i BMW.
Její sedačky přitom nepatří k tuctovým ani obyčejným – dodávala je třeba do vozidel Jaguar 8 nebo Jaguar XKR, Lamborghini Gallardo, Ferrari 599 GTB Fiorano, Cadillac 2009 CTS-V nebo Aston Martin (DB9, Vantage i Vanquish).
Z toho plyne, že sedačky od Recaro byly nejen prémiové, ale i velmi nákladné a nemohl si je dovolit každý. Ceny navíc v posledních letech extrémně stouply. A teď prý výrobce přišel o jednu velkou zakázku a celé jeho hospodaření se tak náhle zhroutilo jako domeček z karet.
Krachují i další automotive firmy
Na žádost Recaro 29. července 2024 německý soud schválil předběžnou samosprávu firmy, zaměstnanci budou dál dostávat plat a výroba se aspoň prozatím nezastaví. Akcionáři se budou snažit podpořit restrukturalizaci firmy, ale výsledek je zatím velmi nejistý.
Nejde přitom o jedinou firmu z této oblasti, které se nadmíru dařilo a najednou čelí svému konci. Nedávno totéž potkalo společnost BBS, která je výrobcem kvalitních kol a najednou se dostala do insolvence. A ne poprvé za dobu svého fungování. I tady je přitom problém s vysokou cenou výrobků i vysokými cenami materiálů – plus snižujícím se zájmem zákazníků, kteří často raději koupí levnější výrobek.
V srpnu ostatně oslabovaly akcie i samotného Volkswagenu, který patří k tahounům tamní ekonomiky. A ekonomové se shodují, že právě obor automobilismu zažívá nejnáročnější měsíce za poslední desetiletí a nepříjemně se otřásá půda pod mnoha firmami. Zejména dodavatelé, kteří patří k nejdražším a často i zbytným, jsou nyní v ohrožení.
Nedobře se daří i Mercedesu – ve druhém čtvrtletí letošního roku klesly prodeje nových aut sice jen asi o 4 procenta oproti předchozímu roku, ale dolů ho táhnou jeho elektromobily. Těch se prodává asi o čtvrtinu méně než v roce 2023. A Mercedes se kvůli tomu rozhodl dokonce zastavit vývoj některých plánovaných nových elektrických modelů.
Přesto vedení automobilky doufá, že prodeje elektromobilů napraví nový model elektrické třídy G. Zákazníci se ale zdráhají a upřednostňují obvykle levnější modely elektromobilů před těmi extrémně drahými.
Zdroje: autozive.cz, fxstreet.cz, autoforum.cz,