Poštovní schránky už brzy zmizí: Zjistěte, co místo nich přichází a jak to změní doručování
Kdy jste naposledy posílali dopis? Čas od času ještě někdo pošle pohlednici z výletu, klasická dopisní komunikace je ale na ústupu. Od ledna roku 2025 se navíc chystají velké změny, které ji utlumí ještě více, než tomu bylo doposud. Klasické poštovní schránky, jak je známe, tak brzy přijdou o své využití.
Česká pošta chystá úderem příštího roku poměrně velkou změnu. Ta se týká zejména rozvoje digitálních služeb, které veškerou komunikaci nejen zrychlí, ale také zvýší její bezpečnost.
Řada lidí byla zvyklá především s úřady komunikovat papírovou formou. Obvykle obdrželi potřebné dokumenty v obálce a svou odpověď museli buď odeslat papírovou formou, nebo na příslušný úřad vyrazit osobně.
Datové schránky nahradily ty klasické
Datové schránky, které umožňují tuto komunikaci přesunout z větší části do online světa, získávaly na oblíbenosti spíše postupně. V loňském roce ale pro všechny OSVČ, neboli podnikatele, vznikla povinnost si tuto schránku zřídit a své záležitosti řešit jejím prostřednictvím.
Přestože se na to uživatelé nejprve dívali s nevolí, jaká obvykle provází zavádění jakýchkoliv novot, nakonec většina z nich ocenila nesporné výhody. Zásilky obdržíte prakticky okamžitě, máte jistotu, že je nepozorný listonoš nezašantročí, a navíc se k nim nedostane nikdo nepovolaný.
Kromě toho mají adresáti i odesilatelé možnost potvrzení doručení, takže s přehledem víte, zda si již zprávu zobrazil ten, kdo si ji zobrazit má. Zároveň úřady mají výhodu, že se při doručení špatných zpráv, jako jsou například pokuty za špatné parkování, nemohou příjemci vymlouvat, že se dopis s červeným pruhem cestou ztratil, protože si to lze zkrátka snadno ověřit.
Většinou ve schránce najdeme jen reklamu
Ani v osobní komunikaci nejsou listovní služby zrovna využívané. Lidé si raději telefonují, posílají e-maily, píší si přes Messenger a zážitky z cest sdílí s blízkými na sociálních sítích.
Statistická data ukazují, že průměrný Čech najde v poštovní schránce něco relevantního jen zhruba jednou měsíčně. Zbytek jejího obsahu tvoří reklamní letáky nebo nevyžádaná pošta. A právě to je důvod, proč Česká pošta tlačí na to, aby se co nejvíce komunikace přesunulo do elektronické formy.
V posledních letech tak celosvětově ubývá poštovních schránek. Tento vývoj je důsledkem rostoucí popularity digitální komunikace, kdy lidé stále častěji používají e-maily a online služby místo tradiční papírové korespondence. Mnohé poštovní služby na tuto situaci reagují modernizací a rozšiřováním digitálních možností, což vede k postupnému rušení poštovních schránek.
Další velkou změnou, která nás v roce 2025 čeká, je fakt, že se Balíkovna od České pošty oddělí. Nyní bude nově fungovat jako samostatná společnost. Důvodem je to, že její služby využívalo stále méně lidí, protože konkurence na trhu doručovacích služeb je poměrně velká. Proto se poště nevyplatilo Balíkovnu provozovat a ze strategických důvodů přikročila k jejímu prodeji.
Balíky již nebude doručovat Česká pošta
Prodejní cena Balíkovny byla vyčíslena zhruba na čtyři miliardy korun. Součástí podmínek odkupu také bylo, že musí zůstat zachovány smluvní vztahy s Českou poštou. I přesto se ale dá očekávat, že to na fungování této instituce bude mít zásadní vliv.
Protože balíky představovaly poměrně vysoké procento přepravovaných zásilek, provoz České pošty se dost výrazně sníží. Tím pádem ubyde další typ dokumentů, které dosud do schránek doručovali pošťáci.
„Provoz komerčních a veřejných služeb v jednom státním podniku je neudržitelný, vyčlenění komerčních služeb do samostatné entity je nevyhnutelné,“ uvedl generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán.
Zdroje: Techsvet.cz, SeznamZpravy.cz, Telepolis.pl