Jezdí rychlostí 300 kilometrů v hodině a nehne se vám ani kafe. Dočkáme se toho někdy v Česku?
Vlaky TGV patří mezi nejrychlejší vysokorychlostní vlaky na světě a běžně sviští rychlostí přes 300 km/h. Takže zatímco pohodlně sedíte a v klidu popíjíte kávu, jedete rychleji než většina sportovních aut. Žádné kymácení, žádné drkotání, jen hladká jízda a výhled na francouzskou krajinu, která kolem vás doslova letí. Dočkáme se rychlovlaků také v Česku?
Vlaky TGV (Train à Grande Vitesse) nejsou jen o rychlosti, jsou to také symboly technologického pokroku a pohodlí. A tak cestování vlakem na velké vzdálenosti je vcelku příjemný zážitek. Všechno tu má svůj řád, od komfortních sedadel, přes servis až po tichý chod vlaku. A zatímco Francouzi už několik dekád využívají výhody vysokorychlostních vlaků, u nás se stále potýkáme s jinými problémy. Kdo z vás někdy jel Pendolinem, ví, že i když se česká vlaková doprava zlepšila, k TGV to má ještě daleko. Naše vlajková loď na českých kolejích může dosáhnout rychlosti maximálně 160 km/h, což by ve srovnání s TGV ve Francii sotva zaregistrovali.
A to nemluvíme o regionálních spojích. Zde často zažíváme spíš než „vlak budoucnosti“ nostalgii do minulosti. Cestování na některých tratích není úplně 100%, je to samé drnčení, skřípání a rychlost, která vám poskytne dostatek času na přemýšlení o smyslu života.
Proč to u nás ještě nejede jako po drátkách
Důvodů, proč se v Česku zatím vysokorychlostní tratě neprosadily, je několik. Největší problém je infrastruktura. České železniční tratě jsou zastaralé a nejsou stavěné na rychlosti, které by TGV zvládlo. Abychom mohli začít jezdit rychlostí 300 km/h, bylo by potřeba postavit zcela nové tratě. A to nejen v rovinách, ale také skrze kopce a údolí, což je finančně i časově náročné. Dalším problémem je financování. Zatímco Francie investovala do TGV miliardy eur, u nás se peníze na podobné projekty hledají s obtížemi. Politici se přou, priority se mění a výsledkem je, že na vysokorychlostní železnici zatím ještě čekáme.
Co by nám vysokorychlostní vlaky přinesly
Představte si, že byste z Prahy do Brna dorazili za necelou hodinu. Nebo z Ostravy do Plzně za dvě. Už žádné zdlouhavé přemítání, jestli raději vyjet autem, nebo vlakem – s rychlostí a komfortem TGV by byla volba jasná. Navíc by se snížil tlak na silniční dopravu, což by přispělo ke snížení emisí a ekologičtější dopravě. Vysokorychlostní vlaky by také mohly přinést větší propojení mezi českými městy a tím pádem i ekonomický růst. Rychlejší doprava by znamenala jednodušší dojíždění za prací, studiem nebo zábavou. Prostě by to byla revoluce, kterou bychom ocenili asi všichni.
Jak to vypadá s plány na vysokorychlostní tratě v Česku
Dobrá zpráva je, že o vysokorychlostních tratích se u nás stále vážně mluví. Plánuje se například trať z Prahy do Brna a dále do Ostravy, která by měla zvládnout rychlost až 320 km/h. První úseky by se měly začít stavět v příštích letech, ale jak to tak bývá, vše záleží na financích, politické vůli a dalších procesech. Navíc se mluví i o propojení s okolními státy, což by znamenalo, že bychom se třeba do Vídně nebo Berlína dostali rychleji než kdy dřív. Je to tedy na dobré cestě, ale ještě chvíli si budeme muset počkat.
Zdroje: idnes.cz, ceskainfrastruktura.cz, denik.cz, ČT24