Kde koupit spolehlivé ojeté auto? Tyto země vedou, Česko zaostává
Vlastnit auto dnes není výsadou, ale téměř nutností – a díky široké nabídce ojetin to nemusí zruinovat váš rozpočet. Pokud však nechcete naletět na stočené tachometry nebo skrytá poškození, vyplatí se vědět, kde nakoupit bezpečně a kterým zemím se raději vyhnout.
Pokud však nechcete koupit zajíce v pytli, je velmi žádoucí, abyste na trh s ojetými vozy vstupovali co nejvíce informovaní. Vozidla se stočenými tachometry, skrytá poškození, ale i jiné podvody – s tím vším se bohužel v některých bazarech můžete setkat. Ve výsledku se může stát, že ze zdánlivě levného a solidního automobilu se nakonec vyklube nenasytná studna na peníze. Jak je to s nákupem ojetých aut v různých zemích? Na které byste si měli dávat pozor, jelikož jsou skrze na skrz protkané nepoctivými bazary? A na jakém místě se v indexu transparentnosti carVertical umístila Česká republika?
Nejspolehlivěji nakoupíte v těchto zemích
Pokud se chcete nepoctivým autobazarům vyhnout za každou cenu, zvažte nákup auta ve Švýcarsku, Itálii, Německu nebo Švédsku. I když je nutno podotknout, že celkovým vítězem jsou bazary ve Velké Británii.
Jak je ovšem známo, ve Spojeném království se řídí vlevo. Pokud byste si tedy vůz pořídili tam, příliš platný by vám ve vnitrozemských státech Evropy nebyl. V případě, že ve Velké Británii pracujete, můžete každopádně jásat. Jen 2,1 procent aut mělo v tamějších bazarech stočený tachometr a pouze 17,8 procent vykazovalo známky poškození. V neposlední řadě podíl dovezených aut činil jen 2 procenta. Tyto statistiky jsou výrazně nejlepší v celé Evropě. Částečně je to zapříčiněno právě tím, že se na Britských ostrovech jezdí vlevo. Díky tomu se sem téměř nedováží auta z jiných částí světa. A právě s dovezenými auty se obvykle pojí vyšší riziko podvodů.
Obvykle platí, že nejspolehlivěji pořídíte vůz v západní Evropě nebo Skandinávii. Jedinou zemí ze střední Evropy, která se dostala do top desítky, je Slovinsko.
Podíl aut se stočenými tachometry je úplně nejnižší ve Velké Británii a Švýcarsku – v obou případech dosahuje výše (nebo v tomto případě spíše níže) 2,1 procent. V překladu to znamená, že pouze asi každé padesáté auto na trhu s ojetými vozy ve Švýcarsku má stočené kilometry. Museli byste mít opravdu velkou smůlu, abyste si jej domů odvezli právě vy. Pomyslnou stříbrnou medaili si v tomto ohledu odváží Německo, kde podíl aut se stočeným tachometrem činí stále úctyhodných 2,8 procent. Velmi dobře na tom je i Itálie, kde tento ukazatel vyšplhal jen na 3,5 procent. Tato země se zároveň může pyšnit nejnižším podílem poškozených aut (12,6) procent.
Chvalitebný je i výsledek, který se podařil dosáhnout bazarům ve Švédsku – pouze 4,5 procent vozů na švédském trhu s ojetými auty disponuje stočeným tachometrem a jen 18,3 procenta vykazuje známky poškození.
Trhy s ojetými vozy v těchto zemích jsou prohnilé
Pokud si nechcete zkomplikovat život, vyhněte se při výběru ojetého auta státům východní Evropy. Nejvíce rizikové je nakupování v Ukrajině, Lotyšsku, Litvě, Estonsku či Rumunsku. Nejvíce podvodů s tachometry bylo zaznamenáno v Lotyšsku, kde má více než každé desáté auto (konkrétně 11, 1 procent) stočené kilometry. Hned v závěsu se drží Ukrajina, kde podíl aut se stočenými tachometry činí 9,6 procent.
Na poškozená auta však s nejvyšší pravděpodobností narazíte v jiných zemích. Úplně na špici se drží Polsko, kde podíl poškozených aut činí až nechvalně vysokých 62,1 procent. Na druhé pozici jsou pak naši sousedi na Slovensku, kde je až 60,5 procent aut poškozených. Kdyby vás tedy někdy napadlo koupit si ojeté auto v bazaru pod Tatrami, raději na tento záměr zapomeňte.
Jak je na tom Česká republika? Příliš dobře ne
Jistě vás zajímá, na jaké pozici se celkově umístilo Česko. Našim bazarům se v konkurenci 25 zemí podařilo vyšplhat na 14. příčku. Co se týče podílu aut se stočenými kilometry, ten činí v ČR 4,3 procent. Celkově 52,1 procent aut pak vykazuje známky poškození. Slovensko je na tom oproti nám lépe v poměru aut se zfalšovanými tachometry, ale na druhou stranu (jak už bylo zmíněno) v něm byl zaznamenán druhý nejhorší výsledek, co se poškození aut týče.
Zdroj: carvertical.cz auto-mania.cz ara.cz