Stres, konflikty a nízká efektivita: Pravda o otevřených kancelářích
Má svoje zastánce i odpůrce. Podle jedněch otevřené kanceláře neboli openspace odstraňují nadměrný odstup mezi nadřízenými a podřízenými a pomáhají při týmové spolupráci, podle druhých naopak snižují efektivitu a berou soukromí a klid.
A vypadá to, že studie dávají za spíš pravdu odpůrcům. Otevřený prostor je pro práci rušivý, může být zdrojem stresu i nižší produktivity. Přesto v něm řada lidí i dnes pracuje, jen v Praze je to odhadem až 80 % zaměstnanců.
Fenomén za zenitem
Myšlenka openspace vznikla v USA někdy v 50. letech minulého století. Brzy se však rozšířila nejen po celých Spojených státech, ale začala pronikat i do západní Evropy. Mezi průkopníky tohoto konceptu patřil třeba Henry Ford, u nás se jím inspiroval Tomáš Baťa, který úředníky shromáždil do sedmnácti pater kanceláří bez příček. Na každé podlaží připadalo dvě stě lidí. Jenže, co fungovalo v první polovině 20. století, nemusí fungovat dnes. Tento fenomén, který se dostal na vrchol, teď prudce klesá. Vypadá to totiž, že nevýhody začínají převažovat nad plusy.
Diagnóza openspace
Otevřené kanceláře, kdy všichni zaměstnanci sedí v jedné místnosti a děli je od sebe jenom stoly, maximálně přepážky a paravany, jsou populární hlavně v moderních firmách. Zaměstnavatelé si pochvalují hlavně úsporu místa, protože do jednoho velkého prostoru se vejdou desítky lidí. Firma tak ušetří peníze. Zdá se však, že tím klady končí. O tom, že by podporovaly týmovou spolupráci, snazší komunikaci a lepší vztahy totiž nemůže být řeč. Pro mnohé je toto prostředí dokonce tak nevyhovující, že jim způsobuje zdravotní potíže. Vznikla kvůli tomu i nová diagnóza, které nese název syndrom openspace. Jejími příznaky jsou zvýšený krevní tlak, zažívací potíže, bolesti hlavy a deprese. Lidé jsou totiž v otevřených kancelářích vystaveni větší míře kontroly, a tím i tlaku, což může mnohé stresovat.
Rušivé prostředí
Podle nejnovějších výzkumů práce v otevřených prostorách není tak efektivní, jak se myslelo. Ba co víc, na zaměstnance může mít dokonce úplně opačný efekt. Hluk, konverzace, telefonáty – to vše jsou extrémně rušivé podněty, které brání lidem pořádně se v otevřených kancelářích soustředit. V průměru ztratí každý zaměstnanec až hodinu a půl denně vnějším rozptylováním. O ztrátě soukromí ani nemluvě. Ukazuje se také, že lidé jsou častěji nemocní, trpí větším stresovým zatížením a jsou více vystaveni konfliktům.
Nastavte pravidla
Pokud i vy musíte v prostředí openspace trávit svůj pracovní den, zkuste si osvojit způsoby, díky kterým pro vás toto místo nebude tak rušivé. Zachránit vás mohou sluchátka, která fungují jako signál pro ostatní, aby vás nerušili, pokud se nejedná o nic důležitého. Nemusíte si do nich ani pouštět hudbu – fungují jako alternativa špuntů do uší a odizolují okolní ruch i konverzace. Nezapomeňte ale, že je důležité také o vztahy s kolegy pečovat, proto se socializujte. Zapojujte se do týmových aktivit, ať už jsou to společné obědy, káva nebo neformální setkávání.
Respektujte a buďte respektováni
Naučte se správně hospodařit se svou energií i časem, střídejte různé typy úkolů. Stanovte si časové intervaly, ve kterých si jednoduše přikážete, že se nenecháte ničím vyrušit. Bojovat s neustálým vyrušováním můžete zapisováním svých nápadů a úkolů. Jakmile vás někdo vyruší, prostě si udělejte poznámku, kde jste skončili, snadněji se k tomu pak vrátíte. Nastavte si pravidla, pokud vám někdo „vpadne“ do vašeho pracovního bloku, řekněte mu, že se k otázce dostanete později. Zároveň respektujte i vy soukromí druhých a jejich signály.
Zdroj: idnes.cz, echo24.cz, welcometothejungle.com