Češi opouštějí Facebook. Nová síť připomíná populární Lidé.cz a každý má šanci stát se influencerem
Život bez sociálních sítí si dnes už umí představit jen málokdo. Vezmu telefon, spustím aplikaci Facebook, Instagram, TikTok, X nebo další z množství aplikací a sleduji, co dělají lidé v mém okolí, slavní nebo co se kde děje. Žijeme online. A na sociálních sítích řešíme i své osobní nebo životní problémy. Nyní se v Čechách objevila poměrně nová platforma.
Novou sociální síť si Češi poměrně rychle zamilovali. A není divu. Dá se na ní totiž poměrně slušně „drbat”. Což je spoustě z nás blízké. Rozjezd sociální sítě nebyl sice nikterak raketový, ale Češi si na ni poměrně rychle zvykli. Je stále spousta těch, kteří o ní nevědí nebo ji nepoužívají, kdo ji však objeví, už se jí nechce vzdát a raději opouští léty prověřený Facebook. Ostatně, ten mezi mladou generací už příliš nefrčí. Dalo by se říci, že Facebook je pro starší a pokročilé. Mladí využívají spíše jiné sociální sítě.
Novinka konkuruje bývalému Twitteru
A o jaké síti se tu vlastně bavíme? Jde o textovou sociální síť nazvanou Threads. Ta má konkurovat bývalému Twitteru. V Čechách je síť dostupná něco málo přes rok. Dostala se k nám 14. prosince 2023, předtím byla dostupná ve Spojených státech amerických nebo ve Velké Británii. Podle Zuckerberga ji již v loňském roce alespoň jednou měsíčně využívalo takřka 100 milionů uživatelů. Navíc odhadl, že postupem času by se počet uživatelů mohl dostat k jedné miliardě.
Zajímavé je, že Češi byli podle dat Google Trends v rámci expanze do Evropy druzí nejdychtivější, větší zájem o novou sociální síť měli jen Italové. Za Českém se pak umístilo Španělsko, Rumunsko a Portugalsko. Oproti zájmu Američanů a Britů je však Evropský rozjezd jen slabým odvarem. Před expanzí do Evropy měla platforma 141 milionů uživatelů, konkurenční síť X přitom aktivně každý měsíc využívá 550 milionů uživatelů, konkrétně pak 245 milionů uživatelů denně a tráví na něm v průměru půl hodiny.
Síť byla bez reklam
Spousta lidí, kterým se líbilo, že na nové sociální síti mohou diskutovat o všem možném, budou do budoucna pravděpodobně trochu zklamaní. Doposud si mohli užívat debat s přáteli i naprosto cizími lidmi. Nerušeně. Bez reklam. Společnost Meta však plánuje spustit reklamu už nyní na začátku roku 2025. Podle dostupných informací by reklama měla být umožněna zatím malému počtu inzerentů.
„Meta zatím neočekává, že by se právě Threads stal významným tahounem příjmů za rok 2025,” uvedla finanční ředitelka Susan Li. Navíc prozradila, že by se v aplikaci měli zavést také další funkce. To je naopak dobrá zpráva pro všechny uživatele, kteří si na novou sociální síť zvykly a tráví na ní spoustu času. Už nyní mohou uživatelé přidávat na síť textový obsah, který je možné doplnit odkazy, anketami nebo třeba fotkami. Přesto však tato síť vede důraz především na textové příspěvky a diskuze.
O čem se na Threads diskutuje
Hovory na nové sociální síti se často točí kolem módy nebo třeba sportu. Uživatelé často diskutují také o hudbě. Jednoduše řečeno jde o neformální témata. Proč? Protože cílová skupina by měla přicházet z Instagramu. A proč? Přihlášení totiž vyžaduje vlastnit právě účet na Instagramu. A proč někteří Češi využívají novou síť? „Na Threads chodím, když se nudím a čtu si nejrůznější přiznání uživatelů. Je to pro mě takové uvolnění. Sama však nepřispívám,” přiznala se uživatelka Jitka.
„Baví mě jen tak diskutovat o tom, co mám rád,” svěřil se David. Zatímco Jitka je pětadvacetiletá žena na mateřské dovolené a pročítáním sociální sítě relaxuje, David je dvacetiletý sportovec, který tráví na nové sociální síti čas, kdy se dopravuje do školy nebo na trénink. Cíl je však u obou stejný. Oba přiznali, že na Threads tráví poměrně dost času za den. Určitě by se dalo hovořit minimálně o 30 minutách. A to každý z nich používá ještě další sociální síť.