Zakleté Pupendo. Herci z filmu utekli a slehla se po nich zem
Kariéra Nikoly Peškové, mladé herečky známé z filmu Pupendo, se od jejího debutu v roce 2003 nevyvíjela tak, jak by mnozí očekávali. Pešková se tehdy zapsala do povědomí diváků rolí Pavly, dcery Vilmy Cibulkové a žačky Bolka Polívky. Film, režírovaný Janem Hřebejkem, se stal nejúspěšnějším českým snímkem roku a přitáhl téměř milion diváků. Pešková ale od té doby na filmovém plátně neuspěla a její další kroky směřovaly do zcela jiných vod.
Pešková se totiž poté co skončila s natáčením legendárního film, vrhla do pózování pro sérii choulostivých fotografií určených pro zahraniční servery. Sama herečka se k této skutečnosti odmítla vyjádřit a podle dostupných informací se v současnosti nachází v zahraničí. Přestože Nikola své nahé snímky nepopírá, otázka, co ji k takovému kroku vedlo, zůstává otevřená.
Po penězích se slehla zem
V rozhovoru, který poskytla po premiéře Pupenda, Pešková přiznala, že honorář za roli ve filmu, který činil několik stovek tisíc, utratila velmi rychle. Nabídka na focení lechtivých snímků pro ni možná představovala snadnou cestu k dalším finančním prostředkům. Podle odborníků z oboru se dívkám často slibuje, že se snímky v Česku neobjeví, ale v době internetu je takový slib těžko udržitelný.
Další herec si také už nikdy nezahrál
Pešková však nebyla jedinou, kdo se po úspěchu filmu rozhodl vydat jinou cestou, byť tato není zdaleka tak kontroverzní. Lukáš Baborský, který ztvárnil jejího filmového bratra Matěje, se také nikdy nevrátil na filmová plátna. Baborský, jenž je od narození neslyšící, byl do role obsazen náhodou, když filmaři zavítali na jeho základní školu.
Přestože si roli užíval, herectví jej nezaujalo natolik, aby se mu věnoval profesionálně. Místo toho se zaměřil na studium speciální pedagogiky a zoologie, a nakonec našel své místo v zoologické zahradě. Na natáčení vzpomíná s nostalgií a lituje, že ztratil kontakt s kolegy, zejména s Evou Holubovou a Vojtěchem Svobodou.
Úspěch filmu nikdo nečekal
Film Pupendo kromě zábavy nabídl i hlubší pohled na společenské a morální otázky doby, kdy se odehrával. Režisér Jan Hřebejk dovedně využil reálií normalizační éry, aby ukázal, jak se lidé museli přizpůsobit kompromisům v různých aspektech života – od rodinných vztahů až po kariérní volby.
Děti v příběhu mají symbolizovat nevinnost, která je konfrontována s realitou světa dospělých, plného politických her a morálních dilemat. Tento kontrast byl jedním z klíčových prvků, díky kterému si film získal široké publikum. Jedním z důvodů, proč je Pupendo stále aktuální, je jeho schopnost kombinovat humor s vážnými tématy.
Postavy, ať už jde o Bedřicha Máru v podání Bolka Polívky nebo Magdu Břečkovou, kterou hrála Vilma Cibulková, představují různé přístupy k přežití v době normalizace. Film nejen reflektuje dobové problémy, ale také podtrhuje lidskou schopnost najít v těžkých situacích světlo a humor. Tato univerzální témata dodávají snímku nadčasovost, díky které je stále oblíbený u diváků všech generací.
Zdroj: ČSFD, Kinotip, Blesk, Blesk