Když režisér točil poslepu a štáb si dal šlofíka. Tyto české filmy jsou plné vtipných chyb
České filmy a pohádky patří mezi nejoblíbenější kinematografické skvosty, ale i tyto kultovní snímky skrývají chyby, které neuniknou pozorným divákům. Pelíšky, Tři oříšky pro Popelku nebo S tebou mě baví svět – všechny tyto filmy obsahují nelogické časové skoky, anachronismy či detaily, které prostě nesedí. Jak je možné, že ve filmu zasazeném do roku 1968 jezdí auto z roku 1976? Dokázala Popelka létat? A jak se Pepa během vteřiny stihl obléknout? Pojďme se společně podívat na největší časové paradoxy, které vás možná překvapí!
Přestože film Pelíšky vznikl v 90. letech 20. století (kdy už byla kritika režimu povolená), tvůrci jej zasadili do období před Pražským jarem v letech 1967–1968. Jedním z největších časových paradoxů je automobil Škoda 120, který sice působí dobově, ale realita je taková, že sériová výroba tohoto modelu začala až v roce 1976. Tady se nám otevírá desetiletá časová mezera, kterou rozhodně nelze přehlédnout!
Další fatální chybou je plakát, který zve na film Muž, který miloval Kočičí tanec. Co je na tom zvláštního? Tento film byl natočen až v roce 1973. Pokud tedy žádná z postav ve filmu nevlastnila stroj času, zůstává tento fakt časovým paradoxem dodnes.
Tři oříšky pro Popelku – tahle pohádka je opravdu oříšek!
I když v pohádkách je možné opravdu všechno, elektrické vedení považujeme za chybu. Vzpomínáte si na scénu, kde Vincek (v podání Vladimíra Menšíka) řeže větve v sadu? Pokud se podíváte pozorně, za ním je vidět sloup elektrického vedení. Přestože v 70. letech už byla elektřina zcela běžná, do historického pohádkového prostředí to prostě nesedí.
A teď k samotné pohádce – soudě podle kostýmů, příběh se odehrává v období renesance. Zámek Moritzburg, kde se film natáčel, byl ale postaven až v období baroka. To znamená, že v renesanci nemohl vůbec vypadat tak, jak jej vidíme ve filmu.
A na konec – ikonická scéna se střevíčkem. Když princ zvedne Popelčin ztracený střevíček, všimněte si, že v okolí nejsou žádné stopy – ani po Popelčině útěku, ani po jejím koni či kočáře. Že by se Popelka přenesla časem? Nebo snad uměla létat?

S tebou mě baví svět – pánská jízda v čase
Pepův útěk z hotelového pokoje jen v ručníku kolem pasu jste určitě nepřehlédli. V rukou drží své oblečení – co je na tom zvláštního? V dalším střihu už je ale kompletně oblečený – má kalhoty i košili. Že by se dokázal převléknout nadlidskou rychlostí? Nebo ho snad uvěznila časová kapsle? Kdo ví.
Další časový paradox se objeví při módní přehlídce, kterou navštěvují maminky Kateřina a Dáša. Přehlídku doprovází hudební znělka, která byla ale ve skutečnosti nahrána až ke konci natáčení filmu. Tedy pokud postavy neměly přístup k hudbě, která ještě neexistovala, máme tu časový posun o několik dní.
U Kateřiny, maminky malého Matýska, ještě zůstaneme. V jedné scéně zmiňuje, že chodí do práce, přestože její syn je opravdu maličký. Vzhledem k tehdejším zákonům nebylo možné, aby tak malé dítě navštěvovalo jesle. To znamená jediné – Kateřina by měla být na mateřské dovolené a do práce nechodit.
Stačí si jen více všímat detailů
Doufáme, že jsme vám tímto článkem osvěžili vzpomínky na tyto kultovní filmy a přinesli zajímavé detaily, kterých jste si možná dosud nevšimli. Časových paradoxů v českých filmech je skutečně mnoho – stačí si jen více všímat detailů. Avšak to nic nemění na tom, že tyto filmy jsou i přes drobné chyby skvělé a tvůrcům je rádi odpustíme výměnou za skvělý filmový zážitek plný humoru, skvělých herců a jedinečné atmosféry.
Zdroje: csfd.cz, csfd.cz, youtube.com