70 miliard je fuč: Za tohle Češi nejvíc utráceli v roce 2024. Budete se divit
Ohlédneme-li se zpět do roku 2024 na českou ekonomiku, můžeme říct, že za sebou máme období plné nejistoty. Tuzemští spotřebitelé měli nejvíce obav z rostoucích cen zboží a služeb, nezaměstnanosti a také válečných konfliktů ve světě. To vše tedy změnilo zásadním způsobem jejich chování na trhu.
Z průzkumů českých bank vyplývá, že nejvíce byly roku 2024 zasaženy finančním stresem ženy. Starší generace ve věkové kategorii 60 až 75 let pak uvedla znepokojení s ohledem na zvýšení životních nákladů a celých 50 % těchto respondentů neskrývalo vysloveně obavy. U mladších lidí ve věku 18 až 29 let bylo ovšem znepokojení podstatně nižší – jen asi u 38 %.
Někteří Češi byli nuceni změnit životní styl
Finanční tlak se samozřejmě projevil i v přístupu českých spotřebitelů – v roce 2024 tak začali více šetřit. Významnou měrou zasáhla nucená změna životního stylu hlavně mladší ročníky ve věku 19 až 29 let (až 49 % si muselo něco ze svého dosavadního standardu odpustit). Snižovat své výdaje však plánují od roku 2024 a dále nejmarkantněji lidé ve věkové kategorii 45 až 59 let.
V souvislosti se zvyšujícími se náklady na život také Češi více přemýšleli nad krocením svých výdajů směřujících k nákupu potravin. Loni tak šetřilo v této oblasti až 68 % lidí a plánovalo to samé i v budoucnu. Šetření tuzemských obyvatel se ale promítlo rovněž do gastronomického sektoru (až 58 % omezilo návštěvy restaurací a hospod) či preferovaného druhu volnočasových aktivit.

Potřeba spoření se zvyšuje
Mnozí Češi se také v minulém roce mnohem častěji zamýšleli nad potřebou tzv. „finančního polštáře“. Nejvíce tak ukládali peníze stranou na horší časy lidé ve věku nad 35 let – zajímavé bylo také zjištění, že až polovina lidí do 35 let si vlastně vůbec nespořila. Finanční poradce Petr Javůrek k tomuto tématu doporučuje: „Namísto kalkulování, jakou sumu na konci měsíce zvládnete ušetřit, si zkuste například ihned po obdržení výplaty pravidelně odklánět určitou částku, s níž už prostě nebudete počítat.“
I když Češi šetřili, udělali rekordní tržby e-shopům
Přestože česká společnost v roce 2024 utahovala více opasky, nenechala si v mnoha případech ujít nákupy zboží a služeb na e-shopech. Za loňský rok tak tento sektor hlásil rekordní tržby – dařilo se zejména v prosinci, kdy Češi nakupovali vánoční dárky (nejvíce ve věkové kategorii 35 až 44 let).
Čím dál více Čechů myslí při nakupování i na společenskou odpovědnost a udržitelnost, snaží se tak méně plýtvat a pořizovat zboží u lokálních/eko výrobců nebo z druhé ruky.
Za co tuzemští obyvatelé utráceli nejvíc
Největší část příjmů českých domácností míří tradičně na životní náklady související s bydlením a energiemi (elektřina, plyn, vodné/stočné) – tato položka v roce 2024 významně zasáhla hlavně domácnosti seniorů. Lidé v produktivním věku pak vynakládali vysoké procento finančních prostředků na dopravu a také za oděvy, obuv, stravování, vzdělávání, pojištění nebo zdraví. Naopak za potraviny Češi obecně příliš neutráceli, a když už, tak se snažili snižovat výdaje nákupy v akcích.

Zajímavým faktem je, že až 45 % lidí mladších 35 let se nechá ovlivnit při nakupování doporučením influencerů.
Když už se ale tuzemští obyvatelé rozhodli v roce 2024 něco nakupovat, rozhodně nešetřili na vánočních dárcích – utratili loni až 70 miliard korun! Nákupům vévodila jako každoročně elektronika (nejen sluchátka, notebooky a mobily, ale i herní konzole), za níž byla hned v závěsu drogerie a kosmetika. Oblíbené jsou ale dlouhodobě i knihy, hračky nebo oděvy s obuví.
Zdroje: businessinfo.cz, csu.gov.cz, zpravy.kurzy.cz