Tenhle český film nechápou ani Češi. Je tak absurdní a zmatený, že udělá guláš i v hlavě psychologa
Když tři česká TikTok esa obsadila hlavní role ve filmu „Cool Girl!“, asi netušila, že natáčí budoucí kultovní propadák s hodnocením 10 % na ČSFD. Příběh o soutěži Cool Girl nabízí takovou koncentraci filmových klišé, product placementu a ochotnického herectví, že se z něj stal zástupce filmů, které jsou tak špatné, až jsou vlastně dobré.
Tenhle filmeček, který se v roce 2023 vřítil do českých kin jako uragán a následně byl k vidění i na Netflixu, byl od samého začátku marketingovým projektem postaveným na popularitě tří internetových hvězd. Influencerky Anna Šulcová, Kristal Shine (vlastním jménem Kristýna Kotianová) a Dominique Alagia se staly tvářemi filmu, který měl podle tvůrců přinést revoluční propojení sociálních sítí a filmové zábavy.
Za filmem stojí debutující režisér Jeremy Tichý, který měl na kontě jen amatérský fantasy seriál „Dračí prsten“ dostupný na YouTube. A upřímně, i pro člověka, který nikdy nenatočil nic jiného než své kočky mobilem, by bylo těžké vytvořit něco filmařsky slabšího. Film vznikl na motivy knihy Leny Valenové, která žije v New Yorku a jejíž jméno asi většina z vás slyší poprvé.

Původní záměr byl dokonce ještě ambicióznější, měly vzniknout tři různé verze filmu s třemi alternativními konci, kde by pokaždé vyhrála jiná dívka soutěž Cool Girl. V praxi se však diváci dočkali jen jedné verze, což je vzhledem ke kvalitě snímku vlastně milosrdné.
O čem ten bizár vlastně je?
Děj filmu sleduje tři mladé hrdinky, tanečnici Tinu (Anna Šulcová), která pracuje ve stánku s bubble tea a žije se zadluženou matkou (Kateřina Brožová), atletku Martu (Dominique Alagia), která řeší svou sexuální orientaci a podezřívá otce z nevěry, a klavíristku/influencerku Anet (Kristal Shine), která touží po herecké kariéře navzdory odporu svého konzervativního otce.
Všechny tři se přihlásí do zcela absurdní soutěže Cool Girl, která v jednom obchodním centru během jediného odpoledne hledá nejvíce cool dívku, která vyhraje milion korun, zájezd na Kanáry a roli v akčním seriálu. Neznámá agentura tuhle soutěž pořádá zřejmě jen pro radost, protože žádný ekonomický ani jiný smysl to nemá.
Cesta k finále soutěže je lemována milostnými zápletkami, které působí hrozně nepřirozeně. Tina má přítele, který jí možná zahýbá, Marta zjišťuje, že je lesba a je zamilovaná do Tiny, a nechybí ani obligátní zápletka, kde bratr jedné z hrdinek (Robert Cejnar) je tajně zamilovaný do Anet.
Proč se z propadáku stal kultovní fenomén?
Na ČSFD má film hodnocení 10 %, což ho řadí mezi 20 nejhorších českých filmů všech dob. „Vykrvácely mi oči. To jsem si k vaření pustil dobrou blbost,“ píše jeden z recenzentů. „Stydím se, ale neodolal jsem,“ přiznává další. A není divu. Film „Cool Girl!“ není jen herecky a scénáristicky tragický, ale i produkčně bizarní. Na jeho vzniku se podílelo údajně 900 komparzistů.

Tvůrci se rozhodli obsadit do hlavních rolí influencerky místo hereček, což marketingově dává smysl. Jenže i po údajném tříměsíčním hereckém workshopu je výsledek, řekněme, rozpačitý. Nicméně paradoxně právě herecké výkony hlavních představitelek nejsou tím největším problémem filmu, tím je scénář a režie.
Film je také neuvěřitelným pomníkem product placementu. Diváci napočítali desítky značek, jejichž produkty se ve filmu objevují. Často naprosto netaktně, jako například v případě sauny, kdy kamera zabírá logo firmy celých 20 vteřin, zatímco pod ním stojí hrdinka čekající na auto.
Publikum rozhodlo, ale ne tak, jak tvůrci doufali
Tvůrce filmu jistě těší, že cílová skupina, mladí sledující zmíněných influencerek, film přijala s určitým nadšením. Při promítání tleskali, když se na plátně objevily jejich oblíbené internetové celebrity. Pro ně nebyl podstatný příběh nebo kvalita filmu, ale samotná přítomnost známých tváří ze sociálních sítí. Ostatní diváci však byli mnohem kritičtější.
Zdroje: csfd.cz, magazin.aktualne.cz, novinky.cz