Češi brečí, televize mlčí: Za 7 dní začne platit nový koncesionářský poplatek 250 000 Kč ročně
Česká televize pro nás bude brzy ještě dražší. Blíží se zvýšení koncesionářských poplatků, které hravě přeskočí i cenu základního předplatného streamovací služby Netflix. Novela se nově vztahuje i na majitele mobilů, což místní obyvatelstvo rozzuřilo. Pojďme v našem článku společně rozseknout, zdali nás Česká televize ždímá nebo za to dostaneme něco navíc.
Jen si to zkuste představit, že budete za veřejnoprávní Českou televizi platit 150 Kč každý měsíc. A za doprovodný rozhlas pak 55. Dohromady hodnota překračuje hranici 200 Kč měsíčně. Což je v porovnání se streamovacími službami typu Netflix nehorázné. I tato společnost totiž nabízí základní tarif, který je možné pořídit za méně než 130 korun.
Nové koncesionářské poplatky by měly platit od května letošního roku a hradit je bude téměř každý občan. Nově se totiž budou vztahovat i na majitele mobilů a počítačů. Není asi třeba zdůrazňovat, že Češi běsní. Poukazují na nízkou obsahovou kvalitu vysílání, která neodpovídá zvýšení ceny. Chtějí to tak, jak to bylo dřív.
Co se mění a proč to vadí?
Počátkem května si bohužel budeme muset připlatit. Obě veřejnoprávní služby budou totiž zdražovat. Pokud si ceny rozložíme, nemusí se to na první pohled zdát jako taková tragédie. Pokud ale částky sečteme, vykrystalizuje se nám před očima podstatný cenový rozdíl. Česká televize bude zdražovat ze stávajících 135 Kč za měsíc na 150. Český rozhlas pak poskočí o deset korun. Z původních 45 bude nyní 55. Dlouhou dobu se poplatkům „vyhýbali“ lidé, kteří televizi a rádio neměli a v podstatě tak tyto služby nevyužívali. Nyní jsou ale do seznamu plátců zahrnuti i vlastníci jiné elektroniky. Konkrétně mobilů, počítačů a laptopů.
Nutno podotknout, že s rostoucí inflací se budou poplatky výhledově ještě zvyšovat. Kdo na zdražení ale zapláče nejvíc jsou firmy, které mají více než 500 zaměstnanců. Ty zaplatí 250 tisíc korun ročně. Což se některým obyvatelům naší země samozřejmě nelíbí. Argumentují tím, žen nedává smysl, aby například stavební firma platila za televizi. Protiargumentem je však fakt, že poplatky nejsou jenom za samotné vysílání, ale za kulturu 21. století obecně.

Proč ČT chce víc peněz?
Otázka, která často v této diskusi létá vzduchem je: Na co vlastně Česká televize potřebuje více peněz? Její rozpočet přeci jenom činí cca 7 a půl miliard korun, z čehož většinu tvoří právě koncesionářské poplatky. Hodnotu 135 korun přitom držela velmi dlouhou dobu a nevypadalo to, že by měla s financemi nějaké velké problémy. Před dvěma lety bylo podle průzkumů odvedena poměrná část 2,6 miliardy na mzdy zaměstnanců ČT. 4,6 miliardy pak na podporu pořadů, zpráv, nových pohádek atd.
Ředitel České televize, Jan Souček, se nechal slyšet, že je obdivuhodné mít tolik let stejný rozpočet a pokračovat v kvalitní tvorbě. Nikdo jiný to tak prý nemá. Je pravdou, že Česká televize se oproti jiným komerčním vysílacím stanicím může pyšnit i vlastní filmovou a seriálovou tvorbou, což není běžnou součástí televizní nabídky. Pokud ale srovnáme absolutní hodnoty se streamovacími službami, je Česká televize stále hluboko v propadu. Takový Netflix vám totiž za 129 Kč měsíčně nabízí světové hity z vlastní produkce i od světoznámých studií.

Co za to dostaneme?
Pro české obyvatelstvo je to samozřejmě důvod ke vzteku. Někteří dokonce tvrdí, že se jedná o prachsprosté výpalné a nechtějí platit za ČT v mobilu, když ji v životě nezapnou. Bohužel mají tito odpůrci svázané ruce a neplatícím hrozí pokuta až 10 tisíc korun. Kritikou je samozřejmě i absence možnosti rozhodnout se. Sami odpůrci často dávají Českou televizi a její poplatky do kontrastu s fenoménem streamovacích služeb, kde si zaplatí jen a pouze tehdy, když mají chuť se na něco dívat. Nikdo je nenutí platit pravidelně každý měsíc, když službu ani nevyužívají.
Cílem kritiky je samozřejmě i obsah vysílání České televize. Koncesionáři se ptají, co za zvýšení ceny vlastně dostanou. Na to ČT odpovídá tím, že díky koncesionářským poplatkům nemusí jejich vysílání obsahovat otravné reklamní bloky, které na ostatních kanálech přerušují pořady snad každých 20 minut. Příslibem po zvýšení poplatků je i větší podpora vlastní tvorby, která by snad měla zkvalitnit a zvýšit i počet produktů.
Zdroje: forbes.cz, e15.cz, epenize.eu