Automobily hvězd za první republiky: Haas jezdil v tatrovce, Burian v kabrioletu
Kdo by neznal prvorepublikové herce v čele s Hugo Haasem, Vlastou Burianem nebo Adinou Mandlovou. Jejich filmy se vysílají několikrát ročně a jejich životní příběhy nás fascinují. Podívejme se, jakými auty jezdili a na která vozidla nedali dopustit.
Nebylo výjimkou, když Adina Mandlová, Lída Baarová nebo Věra Ferbasová točily 10 nebo víc filmů ročně. Nešlo přitom o jejich nenasytnou touhu po slávě – důvodem bylo, že jejich honoráře byly až směšně nízké. Ostatně i kostýmy si většinou herečky šily samy, chodily ve vlastních šatech a ve filmech jezdily vlastními auty (nebo těmi půjčenými od příbuzných).
A jaká auta prvorepublikoví herci milovali?
Hugo Haas a Tatra 75 Sport
Jedním z nejzářivějších a nejlépe placených herců první republiky byl bezesporu Hugo Haas. Zazářil ve filmech jako Mravnost nade vše, Mazlíček nebo Život je pes. Života si uměl naplno užívat, netajil se svou přízní k něžnému pohlaví a miloval večírky a různé slavnosti, na nichž byl středem pozornosti. Kromě toho ale propadl i autům, především těm sportovním.
Říká se, že Hugo Haas jezdil rychle a rád za volantem riskoval. K jeho oblíbeným autům patřil dvoudvéřový roadster Tatra 75 Sport vyrobený roku 1934. Dokázal vyvinout rychlost až 110 kilometrů za hodinu, což bylo v té době neuvěřitelné.
Vlasta Burian a jeho „zetka“
Zatímco honoráře většiny prvorepublikových herců byly ve výši několika tisíc korun, Vlasta Burian bral výrazně víc. „Za film dostal třeba přes 100 000, což byly neuvěřitelné peníze,“ řekl pro Český rozhlas filmový historik Pavel Taussig.
Není proto divu, že si Burian v mnoha ohledech žil jako král. A to i co se týká aut. Netajil se láskou k luxusním a hlavně rychlým automobilům. Za život jich vystřídal více, ale k srdci mu nejvíc přirostl stříbrný kabriolet Z-4 s třístupňovou převodovku a čtyřválcovým motorem od brněnské Zbrojovky. Burian se dokonce stal i členem Z-klubu, který sdružoval příznivce těchto luxusních vozů.
Říkalo se, že „zetka“ Burianovi přirostla k srdci natolik, že k pořízení jednoho takového exempláře motivoval i svého hereckého kolegu Jaroslava Marvana.
Jan Werich a jeho 30 aut
Skutečným milovníkem aut byl Jan Werich. Už od začátku 30. let točil filmy, hrál v divadle a následně se proslavil ve dvojici s Jiřím Voskovcem v jejich Osvobozeném divadle. Za život měl nespočet aut a podle některých zdrojů jich vlastnil dokonce 30. Měl totiž pocit, že jakmile se na nějaké auto nemůže dostatečně spolehnout, je potřeba vyměnit ho za jiné, důvěryhodnější.
K jeho nejznámějším vozům patřil kabriolet Tatra 52, se kterým jezdil za prací, na výlety a dokonce ho zapůjčil i na natáčení filmu Peníze nebo život. Se svým dalším vozem, Fordem V8, se pak objevil ve snímku Svět patří nám. Zamiloval si i „ameriku“ Lincoln 1933 a jezdil například také Škodou Tudor nebo Fordem Cortina.
Werich navíc neváhal se svými auty „kšeftovat“ a často je měnil jen proto, že se zkrátka zamiloval do jiného. Podobné to bylo s jeho americkým buickem. „Dovezl si jej z Ameriky. Buick ho však omrzel a zalíbil se mu mercedes jakéhosi diplomata. Dohodl se s ním, že mu dá protiúčtem svůj vůz a zbytek doplatí,“ popsal spisovatel Ondřej Neff s tím, že nakonec k výměně nedošlo a Werich si své auto snů koupil.
Lída Baarová a Praga Baby
Mladičká Lída Baarová šla z role do role a diváci jí naprosto propadli. Její předválečné honoráře sice nebyly nijak slavné, ale za druhé světové války si finančně polepšila. „Lída Baarová si vydělala pěkné peníze v německých filmech,“ tvrdí Pavel Taussig.
Ani tato prvorepubliková kráska nechodila pěšky – zaujal ji automobil Praga Baby, který si také pořídila. A propadla mu natolik, že na něj dokonce natočila i reklamu. Šlo o poměrně levné auto, které ale na pohled vypadalo moc hezky. Jeho rychlost přitom nebyla zanedbatelná – mělo velký výkon a jezdilo až 95 kilometrů za hodinu.
Adina Mandlová a její Praga Baby
Stejně jako Lída Baarová, i Adina Mandlová si zamilovala Pragu Baby z roku 1934. Tato kráska, která kromě prvorepublikových filmů proslula i svou láskou k mužům, večírkům a alkoholu, měla ráda i vítr ve vlasech. Nejezdila tedy nijak spořádaně a jednou málem srazila starého muže.
K rychlé jízdě ji možná přivedl Hugo Haas, se nímž prožila 4 roky společného života. Ani její příjmy ale nepatřily k nejvyšším – aby se uživila, učila děti bohatých rodičů cizí jazyky.
Zdroje: wikipedia.org, csfd.cz, dama.cz, prozeny.cz, rozhlas.cz