Božský Vojtěch Dyk předvádí více orgií než umění. Film, v němž hraje, je vysmíván jako „pornografický“
Letošní suverénní vítěz „Českého lva“, snímek režiséra Petra Václava „Il Boemo“, sice získal šest Českých lvů, ale ani zdaleka nedosáhl uznání, jehož se před šesti lety dostalo historickému dramatu „Masaryk“, režírovaném Juliem Ševčíkem. Skleněných sošek totiž získal dvakrát tolik, čímž se stal dosud nepřekonaným rekordmanem tuzemských filmových cen.
Díky tomu, že reprízu tohoto vynikajícího snímku uvedla tento týden Česká televize, je možné oba, bezesporu mimořádné umělecké počiny, srovnat, jakkoliv by se mohlo zdát, že jsou nesrovnatelné. Na první pohled sice možná ano, protože se věnují jiným osobnostem, žijícím v odlišné historické epoše, ale přesto mají mnoho společného. V obou případech se jedná o životopisné snímky, jejichž hrdiny jsou výjimečné osobnosti naší historie, hudební skladatel Josef Mysliveček a někdejší československý diplomat a ministr zahraničí Jan Masaryk (mimochodem, shodou okolností mají oba i stejné monogramy).
Sex, drogy a alkohol
A těch podobností je mnohem více. Oba byli charismatičtí a společenští muži, nadaní značným talentem, měli slabost pro krásné ženy a drogy, trpěli vážným onemocněním a jejich životní osud se uzavřel příliš brzy. Ani u jednoho není dodnes objasněna příčina smrti a je předmětem různých spekulací. Například, zda se stal Mysliveček obětí neřestných orgií, při nichž se mohl nakazit pohlavní chorobou, nebo zda zemřel na následky vážného zranění, které utrpěl při jízdě kočárem.
Stejně tak není definitivně potvrzeno, zda Jan Masaryk, bojující s depresemi, raději sám ukončil svůj život nebo byl zavražděn. Jak Petr Václav, tak Julius Ševčík, pojali jejich životní osudy podle svých představ (k nelibosti některých historiků), přesto však zásadní životopisná fakta více či méně respektují. Kritici, udělující „České lvy“, přitom spravedlivě ocenili, že natočili výjimečné filmy, jež obstojí i v zahraniční konkurenci.
Rodenův triumf
Co je však zásadně odlišuje, jsou výkony Vojtěcha Dyka, hrajícího Josefa Myslivečka a Karla Rodena v roli Jana Masaryka. Jestliže Vojtěch Dyk je pro mnohé diváky zklamáním, Karel Roden předvedl geniální kreaci muže, jehož život fatálně ovlivnily rodinné vztahy a především dramatická politická situace v naší zemi. Zatímco Dyk předvádí prostopášného a zpočátku velmi úspěšného skladatele překvapivě mdle a bez emocí, Karel Roden při vykreslování labilní osobnosti Masaryka bohatě využívá celý svůj herecký rejstřík.
Právě proto získal za svoji strhující kreaci nejen „Českého lva“, ale také „Cenu české filmové kritiky“ a na Mezinárodním filmovém festivalu v Montrealu triumfoval jako nejlepší herec. Je škoda, že bezesporu hudebně i herecky nadaný Vojtěch Dyk na sebe strhává pozornost spíše scénami, v nichž se odehrávají hříšné orgie a dlouho připravovaný projekt Petra Václava je vysmíván jako „Il Boemo pornografico“.
Zdroje: autorka, Česká televize, Lidovky.cz, ČSFD