Cenovková džungle v Lidlu. Škoda, že Češi nevědí, kolik opravdu zaplatí u pokladny
Čím dále více zákazníků Lidlu si stěžuje na to, že není na první pohled jasné, kolik budou za vybrané zboží platit. U pokladen tak sumou na účtence bývají překvapeni. Jedno zboží je totiž označené rovnou dvěma cenami. Nepřehledné cenovky naštěstí může zlepšit plánovaná digitalizace.
Problém se dvěma cenovkami nejčastěji nastává u zlevněných položek. Na horní cenovce je zpravidla uvedená cena za prodávané balení, zatímco na spodní cenovce se uvádí měrná cena například za 100 gramů nebo jinou jednotku.
Zákazníci tak například v případě zlevněných cherry rajčat na cenovce zjistí, na kolik je vyjde balení o 250 g, stejně jako za kolik peněz lze aktuálně zakoupit jedno kilo těchto cherry rajčat.
Proč tomu tak je?
Podle Ministerstva financí ČR musí být zejména všechny balené potravinářské výrobky označeny i údajem o měrné ceně. Jakmile se zákazník na cenovce zorientuje, snáze zjistí, jaký nákup pro něj bude cenově výhodnější. Zavádějící je způsob, jakým řetězce tyto ceny uvádí. Vždy si proto jak v letáku, tak přímo na prodejně musíme ohlídat, k jakému množství se akční cena vztahuje. Zda se jedná o celé balení jahod, anebo pouze o cenu za 100 gramů.
„Metodiku uvádění cen u jednotlivých produktů považujeme za interní informaci a nebudeme ji vyzrazovat. Všechny naše cenovky ovšem splňují platnou legislativu a obsahují požadované informace,“ uvedl k dotazu pro web life24.cz tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
Tipy, jak poznat, která cena je platná
Hlavním kritériem pro stanovení finální ceny zboží je jeho hmotnost. Podle té snadno poznáte, jaká cena vám bude za vybrané zboží naúčtovaná. Věnujte proto pozornost detailům. Pokud na cenovce vidíte cenu za 100 gramů, je potřeba tuto cenu přepočítat na celkovou hmotnost zboží. Většinou je měrná cena uvedená menším písmem, a proto může být snadno přehlédnuta.
Pokud si nejste jisti, neváhejte o pomoc požádat obsluhu, aby vám cenu upřesnila. Často se také jiná cena uvádí pro běžné zákazníky a jiná pro členy věrnostního klubu. Některé slevové akce jsou dokonce určené právě jen pro členy věrnostního klubu.
Chystá se digitalizace cenovek
Již v roce 2023 společnost Lidl oznámila, že chce mít postupně ve všech prodejnách digitální cenovky, podobně jako to již udělala Billa. Ty nejen, že zmírní negativní dopad na životní prostředí, ale také možná budou dané ceny uvádět zřetelněji. Informace na cenovkách, tedy cena, složení i gramáž, se budou měnit automaticky podle centrálního systému.
„Informace uváděné na cenovkách budou tedy jednotné ve všech prodejnách a ušetří zaměstnancům až 400 hodin práce ročně. Celková spotřeba cenovkového papíru ve všech prodejnách je cca 3 000 tun ročně. Díky digitálním cenovkám docílíme významné úspory papíru a snížíme náš dopad na životní prostředí,“ uvádí na webu společnosti mluvčí Lidlu Tomáš Myler. V současné době již mají všichni uživatelé aplikace Lidl Plus možnost si vybrat, zda jim stačí digitální účtenka, anebo preferují papírovou.
Obcházení zákona
Nejen Lidl, ale i další řetězce se snaží obejít zákonnou povinnost uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní. Místo jasného uvedení nejnižší ceny za posledních 30 dní slevu vypočítávají například na základě cen jiných velikostí balení nebo produktů, které zákazník v obchodě vůbec nenajde. Cenovky pak zákazníky lákají na výrazné slevy, které však vůbec neodpovídají skutečnosti.
Pokud obchodníci uvádějí informace o slevách nebo úsporách, musí být tyto údaje přesné a nesmí zákazníky uvádět v omyl. Způsob značení slev, který používá v Česku stále dost řetězců, může být pro průměrného zákazníka matoucí, protože často není jasné, vůči čemu se úspora vztahuje.
Takový přístup může být vyhodnocen jako klamavý a v rozporu se zákonem. Naletět tak může snadno i někdo, kdo svůj čas věnuje prozkoumání příslušné cenovky.
Zdroje: life24.cz, zboziaprodej.cz, novinky.cz