Ceny letenek vystřelily. Zájezdy zdražují a odborníci varují: Tohle je jen začátek
Ceny letenek a zájezdů v posledních měsících zaznamenaly dramatický nárůst, který nemá v historii cestovního ruchu obdoby. Odborníci z leteckého a turistického průmyslu bijí na poplach a upozorňují, že tempo zdražování je alarmující a bezprecedentní.
Zatímco dříve byly výkyvy cen letenek a zájezdů relativně mírné a pozvolné, nyní dochází k rapidním a skokových nárůstům, které zaskočily nejen cestovatele, ale i samotné provozovatele. Zdražení se týká všech světových destinací bez výjimky, přičemž nejvýraznější je u dálkových letů a exotických zájezdů.
Příčin zdražování je hned několik
1. Rostoucí ceny leteckého paliva
Cena ropy má zásadní vliv na náklady leteckých společností. Palivo tvoří významnou část jejich provozních výdajů, často až 30 %. Když cena ropy na světových trzích stoupá, promítá se to přímo do cen letenek. V posledním roce cena leteckého paliva vzrostla o více než 50 %. Například barel typu Brent zdražil z 50 dolarů v říjnu 2022 na současných 85 dolarů.
2. Nedostatek personálu v letectví po pandemii
Během covidové krize, kdy letecká doprava téměř stála, byly aerolinky nuceny propouštět velkou část zaměstnanců. Počty pilotů a palubních posádek se výrazně snížily. S oživením cestování po pandemii se však letecké společnosti potýkají s akutním nedostatkem personálu. Nabírání a zaškolování nových lidí trvá mnoho měsíců. Zkušení piloti a posádky si nyní díky nedostatku pracovní síly mohou říkat o výrazně vyšší platy a benefity. Mzdové náklady aerolinek tak prudce stoupají, což se opět promítá do cen letenek.
3. Inflace a slabší koruna
Vysoká míra inflace, která v Česku dosahuje dvouciferných hodnot, zdražuje veškeré zboží a služby, včetně dovolených a letenek. Aerolinky jsou nuceny promítat vyšší náklady na provoz, mzdy, údržbu letadel atd. do konečných cen. Zároveň koruna v posledním roce znatelně oslabila vůči dolaru a euru. Velká část nákladů leteckých společností je přitom v cizích měnách – nákup letadel, leasing, letecké palivo, poplatky na zahraničních letištích apod. Slabší koruna tak dále zdražuje letenky pro české cestující. Průměrná cena letenky z Prahy do evropských destinací meziročně stoupla z 3500 Kč na 4500 Kč.
4. Regulace EU na ekologičtější paliva
Evropská unie v rámci balíčku Fit for 55 zavádí povinnost přimíchávat do leteckého paliva stále větší podíl biopaliv, tzv. SAF (sustainable aviation fuels). Cílem je snížit emise oxidu uhličitého z letectví. Jenže biopaliva jsou výrazně dražší než běžný letecký kerosin. Podle nařízení EU bude nutné do roku 2030 přimíchávat 5 % SAF, do roku 2035 10 % a do roku 2050 dokonce 63 %.
Některé letecké společnosti teprve zdraží
Lufthansa, jeden z největších evropských leteckých dopravců, již oznámila plánované zdražení v rozmezí od 1 do 72 eur v závislosti na typu letenky. U běžných krátkých letů v ekonomické třídě se očekává zdražení o 5 eur, tedy zhruba 125 Kč. Tato změna se dotkne všech odletů z Evropské unie, Velké Británie, Norska a Švýcarska od 1. ledna 2025.
Zdražení letenek potvrdily i české Smartwings. „Environmentální poplatek vycházející z požadavku souboru nařízení Evropské komise Fit for 55 zaměřených na ochranu životního prostředí bude skupina Smartwings do cen letenek aplikovat na všechny lety od 1. ledna 2025,“ uvedla mluvčí skupiny Vladimíra Dufková.
Finnair, další evropský dopravce, připouští nevyhnutelnost zdražení. „Zvýšené náklady na palivo, které vzniknou v důsledku používání udržitelného leteckého paliva, se pravděpodobně v příštích letech projeví v cenách letenek,“ uvádí Finnair ve svém prohlášení.
Letenky jsou nejdražší položkou v zájezdech od cestovních kanceláří
Odborníci varují, že zdražení letenek v takovém rozsahu tu ještě nebylo. Kateřina Chaloupková, ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, popisuje situaci: „Velmi výraznou složkou u zájezdů cestovních kanceláří je i ubytování a to, v jaké kategorii hotelu jsme ubytováni, jaké služby jsou nám poskytovány v rozsahu dalších doprovodných služeb nebo v rozsahu stravování, výlety, které jsou součástí zájezdu, a podobně. Nicméně letecká doprava opravdu bývá velmi nákladná, často představuje až polovinu hodnoty zájezdu.“
Lze tedy očekávat, že zdražení letenek se promítne i do cen zájezdů. Cestovní kanceláře budou nuceny reagovat na rostoucí náklady a pravděpodobně upraví cenovou politiku svých produktů. Pro zákazníky to znamená, že dovolená se stane nákladnější záležitostí.
Pokud jde o tipy, jak při zdražování ušetřit, Chaloupková radí: „Pokud chceme ušetřit, nakupujeme v akcích s několikaměsíčním předstihem. U cestovních kanceláří nakupujeme v rámci first minute. Čerpáme 10% až 20% slevy, takže i když se nám ty zájezdy mírně zdraží, tak my stále čerpáme tak vysoké slevy, že se nám to vyplatí. Stejně tak samostatné letenky.“
Zdroj: blesk.cz, tn.nova.cz