Česká televize měla podle slibů méně bavit a být odvážnější. Je to ale přesně naopak
Jediná zásadnější změna, kterou lze v České televizi navzdory proklamacím nového generálního ředitele Jana Součka zaznamenat, je chaotická výměna některých tváří na moderátorských postech. Na veřejnoprávní stanici se jinak stále každý den vraždí, vyšetřuje, tančí a peče.
Jako špatný vtip tak působí proklamace nového generálního ředitele České televize Jana Součka, který se při výběrovém řízení vymezoval proti svému předchůdci Petru Dvořákovi. Ten podle něj příliš sázel na jistotu a divákovi dával to, co chce. V rozhovoru pro web Aktuálně.cz se nový šéf ČT přitom nechal slyšet: „Já chci také úspěšnou ČT, ale v některých věcech ji chci jinou, například odvážnější. V tom je mezi námi patrně největší rozdíl.“
Porušování zákona?
Jenže, jak vidno, není. Program veřejnoprávní stanice vypadá hodně podobně jako za „Dvořáka“, ne-li hůř. Nelze si nevšimnout, že se v něm objevuje ještě více otravné reklamy, včetně té nejstupidnější a že obsahuje přemíru pořadů, do nichž je propašováno již neúnosné množství sponzorských upoutávek a „product placementu“ (podle všeho tak ČT nejspíše porušuje zákon). Product placement má v ČT navíc tak primitivní podobu, že to musí některé diváky urážet, pokud se ovšem na jeho úkor nebaví. Příkladem jsou různé kutilské magazíny, v nichž je „PP“ do oči bijící.
Všechno ráda
Těmto formátům vévodí magazín „Všechno, co mám ráda“, pozoruhodný hned z několika důvodů. Jeho aktérkami jsou jakési „superženy“, které doma udělají úplně všechno. Nejenže uvaří a upečou, ale také vyrobí dárky, zryjí záhony, zasadí stromy a květiny, vymalují, vytapetují, obloží zdi, položí podlahu, opraví nábytek, atd. a ještě se u toho tváří nadmíru blaženě. Vrcholem jejich slasti bývá nečekaná návštěva, která jde jakože náhodou kolem. Nejvíce se z ní raduje moderátorka Martinka.
V nejnovějším vydání si pozvala majitele firmy Vojtu a divákům prozradila, že si u něj nechala udělat krevní testy. Svoje rozhodnutí vysvětlovala tím „že se zabývala myšlenkou, že třeba v Americe jí pravidelně velké množství vitamínů a v podstatě si zakládají takzvaně na předraženou moč.“ Stydlivě se proto Vojtovi svěřila: „Nejsem úplně typ, co by chtěl úplně po ránu zobat vitamíny, takže ten váš způsob a myšlenka mi přišla efektivní. A protože jsem zvědavá, tak jsem si zároveň udělala i dotazník na vašem webu a moc mě zajímají výsledky, jestli jste je přivezl.“
Je to zdravé, je to hravé…
Přivezl. A poté, co vytáhl tašku s logem své firmy, v níž skrýval výsledky laboratorních testů, byla Martinka zaskočená, „jak jsou podrobné“. Naštěstí se vzápětí dozvěděla, že v nich není nic hrozného a má jen má nedostatek železa a vitaminu D. Takže jí Vojta rovnou do tašky přidal tyto vitamíny „na míru“. Nebudete tomu věřit, ale v balíčku měla i brožurku, jak je má správně užívat a další vychytávky. Vojta ji dokonce ujistil, že kdykoliv bude mít dotazy, tak se může obrátit na jejich specialisty a poradil jí: „Nebojte se napsat, nebo zavolat.“
Několik minut trvající scénka tak představuje nejen pořádnou dávku reklamy, ale jako prémii i nemalé pobavení nad tím, co Martinka s Vojtou navzájem předváděli. „Je to zdravé, je to hravé,“ zúročila Martinka ještě na konci svůj básnický talent.
A to Jan Souček divákům ČT sliboval, že omezí pořady, „které se navzájem kanibalizují, jsou duplicitní či dokonce triplicitní, zabírají místo a peníze, jež by se mohly použít na pořady typické pro veřejnoprávní služby a které soukromé televize nikdy dělat nebudou.“
Zdroje: autorka, Česká televize, Aktuálně.cz