České moderátorky i herci se ztrapnili v ošklivých vánočních svetrech, zatímco ve světě před nimi varují
Jak moderátorky magazínu České televize „Sama doma“, tak moderátorský pár „Víkendové snídaně“ na Nově předvedli něco nepochopitelného. Zatímco v zahraničí probíhá kampaň, která veřejnost varuje před nákupem kýčovitých vánočních svetrů, které jsou dokonce označované za „ošklivé“, u nás se naopak propagují.
Hlavním důvodem, proč v poslední době čelí tzv. „ošklivé svetry“ velké kritice, je fakt, že jsou ve většině případů vyráběny z plastových materiálů a navíc kvůli mizerné kvalitě často skončí po jediném použití v popelnici. Ve Velké Británii proto některé neziskové organizace vyzývají, aby každý zvážil každoroční nákup nového svetru s vánočním motivem. Tím spíše, že se v této zemi kolem nich roztočil obří byznys, ročně se jich zde prodá několik milionů kusů.
Avšak většina zákazníků netuší, že jsou vyrobeny z plastových materiálů, z nichž se při praní uvolňuje obrovské množství mikrovláken, poškozujících životní prostředí. Londýnská organizace Hubbub proto varuje před tím, že vánoční svetry jsou jedním z nejhorších příkladů tzv. „rychlé módy“, jež je velkou hrozbou pro přírodu a naléhá, aby si lidé vánoční svetry pořídili třeba v „second handech“ a nekupovali si stále nové.
Lepší nebo horší svět?
Jde skutečně o vážný problém, protože ve Velké Británii je tradice nošení vánočních svetrů hodně zakořeněná a paradoxně ji podporují také některé charitativní spolky. V rámci kampaně „Udělej svět lepším se svetrem“ žádají občany, aby zakoupením co nejtrapnějšího a nejošklivějšího svetru darovali peníze. Namísto toho, aby je jako dříve sami pletli doma, nyní jsou ošklivé svetry převážně vyrobeny levnou pracovní silou v rozvojových zemích. Je děsivé, že se kvanta nekvalitní produkce rychlé módy hromadí na obřích skládkách a poté je spálena. A neméně děsivý je fakt, že obuvnický a textilní průmysl vyprodukuje více skleníkových plynů než všechny lety a námořní plavby dohromady.
Vám to tak sluší, holky
Zatímco ekologičtí aktivisté varují, jaké alarmující riziko představuje pro životní prostředí nošení ošklivých svetrů, u nás je tomu přesně naopak. V předvánočním vysílání magazínu České televize „Sama doma“ se objevilo všech šest moderátorek najednou ve vánočních pulovrech se soby, stromečky, srdíčky či Santa Clausem, které společně s vánočními čelenkami skrytě propagovaly: „Vám to tak sluší, holky,“ chválily se navzájem. A dokonce navrhovaly uspořádat soutěž, které z nich to sluší nejvíce. Jako by to nestačilo, do ošklivých svetrů byly navlečené i děti ve studiu a členové štábu. Moderátorka Petra Voláková zalitovala: „Tamhle asistentka režie má nádherný vánoční svetr a moc mě mrzí, že není na obraze.“
Zase product placement
Překvapivé vychvalování ošklivých a škodlivých vánočních svetrů vzápětí vysvětlila informace v závěrečných titulcích: „Pořad obsahoval product placement“. V televizi Nova, kde se v ošklivých svetrech ztrapnili Jan Čenský s Danou Morávkovou, moderující „Víkendovou Snídani“, to není až tak překvapivé, avšak další kontroverzní skrytá reklama na veřejnoprávní stanici je na pováženou.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Zdroj: Česká televize, televize Nova, www.teenVogue-com