Čtvrtý díl série Bastardi přichází s Reparátem
Do kin vstoupili čtvrtí Bastardi s většinou původních herců, ale i několika novými (a zajímavými) jmény. Svou prozatím asi nejdelší roli si zde střihnul i Karlos Vémola. Kolik fanoušků si ovšem snímek dokáže získat a nebude se jednat jen o velký průšvih?
Bastardi to mají už od prvního dílu velice těžké. Scenárista, producent a ústřední postava série Tomáš Magnusek totiž vsadil zejména v úvodní části na dosti nekorektní, vulgární a pro mnohé až rasistický humor. Něco podobného se na poli komerční kinematografie opravdu jen tak neobjevuje. Další dvě pokračování se sice přesunula spíše do vod thrilleru, ale čtvrtý díl s podtitulem Reparát se opět snaží zaujmout především humorem a velkou porcí nostalgie.
Učitel Majer (Tomáš Magnusek) byl díky amnestii propuštěn z vězení, ale je mu jasné, že to nebude mít vůbec jednoduché. Ujme se ho jeho spolužák ze základní školy Ivan (Zdeněk Godla) a společně se rozhodnou znovuotevřít školu, kde Majer učil. Začnou oslovovat bývalé Majerovi kolegy a žáky, aby jim pomohli. Na svou pomstu ovšem stále čeká úhlavní nepřítel propuštěného vězně, a to mafián Dostál (Jiří Krampol).
Už z traileru bylo jasné, jakým směrem se bude tento film ubírat. V první řadě tu jde o nostalgii. Tak trochu mi to připomínalo Sněženky a machry po 25 letech, i když tentokrát byl onen návrat do minulosti o něco kratší (první díl Bastardů se dočkal premiéry před více než dvanácti lety). Můžete se těšit na kratičké flashbacky právě do jmenovaného snímku, a tak zjišťovat, jak se změnily jednotlivé postavy. Návratu zpět ke kořenům ostatně napomáhají i opakované hlášky bývalých žáků z Majerovy školy.
Otázkou zůstává, nakolik to dokáže diváky zaujmout. Trochu se totiž bojím (a z mé vlastní zkušenosti z návštěvy kina jsem si i potvrdil), že pro mnohé z nich to bude prostě málo. Musím se přiznat, že mě si onen humor z jedničky získal. Ono vzpomínání mě veskrze bavilo, ale už brzy po premiéře se začaly šířit ohlasy, že vlastně celý film je o ničem.
Přesto je z poměrně velké návštěvnosti prvního víkendu znát, že si prostě získal velkou pozornost. Z části za to může silný marketing. Troufnu si tvrdit, že si Reparát nezíská příliš mnoho nových fanoušků, na druhou stranu si ale udrží ty stávající. Těm se podle mého bude povětšinou líbit, ocení návrat mnohých starých známých, ale zároveň i některých nových tváří.
Zdeněk Godla za mě zahrál svojí roli parádně, a tak trochu vlastně navázal na tu z Mostu. Dobře se uvedla i účastnice Love Islandu Gabriela Gášpárová. Nakonec sice nevyšlo obsazení Van Damma, ale jednoho silného bojovníka zde přeci jen uvidíte. Karlos „Terminátor“ Vémola zde nehraje tak velké křoví, a dokonce má delší text než jen „Lvi žerou první“.
Pro některé jsou Bastardi odpadem, mě osobně vlastně baví. Jasně, nečekejte žádný super inteligentní humor. Na druhou stranu si Tomáš Magnusek dovoluje něco, co většina ostatních tvůrců radši ani nezkusí. A můžete ho nazývat rasistou, tím spíš v dnešní hyperkorektní době, kdy se řeší každý nesmysl. Ale v jeho filmech najdete upřímný odkaz na některé skutečnosti ze života v romských komunitách. Sám tvůrce do nich měl v minulosti možnost nahlédnout.
Každopádně se zřejmě dočkáme i pětky, protože konec je poměrně dost otevřený. Možná bych tedy tipoval čtyřku na počátek nové trilogie? I když to mnohé zřejmě vyděsí. Za mě má autor Tomáš Magnusek plusové body, že se nenechá odradit ani silnou kritikou a jde si za svým. Reparát tedy v mých očích rozhodně úspěšně zdolal.
Zdroj: Autorský text
[ngg src=“galleries“ ids=“1502″ display=“basic_imagebrowser“]