Drby ze zákulisí: Dcera Charlieho Chaplina na natáčení Slavnosti sněženek. Učila se vařit kávu!
Slavnosti sněženek patří bezpochyby mezi ty nejlepší filmy, které u nás byly natočeny. Snímek, který vznikl na základě stejnojmenné knižní předlohy slavného spisovatele Bohumila Hrabala, pojednává o zdánlivě nesouvisejících historkách z vesnického života. Tyto historky jsou však provázány hlavní dějovou linkou, spočívající v honu na kance a následnou hostinu, v kterou celý snímek eskaluje. Natáčení je však provázáno i spoustou historek, které se udály v pozadí.
Kdo by neznal fenomenální snímek režiséra Jiřího Menzela Slavnosti sněženek. Film plný kultovních hlášek, které citujeme dodnes a protkaný nezapomenutelnými scénami, které baví diváky dodnes. Neméně humorné však bylo i pozadí natáčení samotného filmu. Avšak kromě humorných aspektů se mnohdy objevily i komplikace, které místy ohrožovaly samotnou existenci filmu.
Známá scéna honu na kance měla náročnou logistiku
Legendární scéna z honu na kance je snad nejznámější z celého filmu. Kanec, kolem kterého se film svým způsobem točí, však nebyl sám. Na natáčení byli použiti hned čtyři a to na různé úkony. Během samotného nahánění divočáka byli při natáčení použiti kanci dva. Ti byli cvičení, aby během natáčení nedělali neplechu.
Hon se natáčel tak, že před kancem jelo auto, za jehož volantem seděl majitel zvířete. Na zadních sedadlech pak seděl kameraman. Majitel zvířete za volantem pak za jízdy po cestě pohazoval kusy masa, aby zvíře nalákal a to běželo za autem. Během samotného nahánění pak byli použiti právě dva cvičení kanci.
Další použitý kanec byl pouze vycpaný. Jeho využití se objevilo až po scéně lovu a spočívalo v tom, že se o něj postavy přetahovaly při hádce o tom, jakým způsobem by se mělo zvíře zpracovat. Čtvrtý a poslední kanec pak byl použitý při samotném závěru filmu, tedy hostině. Jeho úděl byl jednoduše být snězený.

Opilý Somr způsobil komplikace
Natáčení filmu se však neobešlo bez komplikací, které více či méně narušily průběh natáčení. Mezi jednu z těch slavnějších lapálií pak patří výstup Josefa Somra. Ten hrál ve filmu příslušníka VB, který měl během jedné ze scén napomenout cyklisty, aby nejezdili opilí. Scéna se však natáčela až večer a Josef Somr do té doby trávil čas s místními, kteří byli ve filmu hojně obsazováni jako komparz.
Vzhledem k tomu, že den byl dlouhý a nebylo moc co dělat, Josef Somr se před natáčením stihl patřičně osvěžit alkoholem. Když došlo na samotné natáčení scény, Josef Somr byl tak opilý, že nahrávka byla naprosto nepoužitá. Film se potýkal s problémy kvůli režimu, který dbal mimo jiné i na to, aby příslušníci veřejné bezpečnosti nebyli zesměšňováni.
Jiří Menzel vzpomínal, že ve scéně se měl objevit detail na Josefa Somra. Kdyby ho režisér použil, prý by ho za to tehdy snad zavřeli. Scéna se tedy musela natočit až další den a to za za podmínky, že byli přítomní střízliví.
Co dělala na Kersku dcera Charlieho Chaplina?
Někoho možná překvapí, že během natáčení snímku byla přítomná dokonce i nejmladší dcera Charlieho Chaplina. Annette, které se přezdívalo Annie, totiž v té době byla údajně ve vztahu s režisérem Jiřím Menzelem. Byla součástí skupiny čtyř dívek, které štáb doprovázely na každém kroku. Když tehdy přijela poprvé svým vozem, všichni z ní byli úplně paf. Údajně měla okouzlit i samotného autora předlohy Bohumila Hrabala.
Vzhledem k tomu, že v té době neexistoval catering tak, jak ho známe dnes, museli členové štábu v otázce občerstvení děvčat trochu improvizovat. Jaromír Hanzlík například vzpomínal na to, jak jí vařili kávu na plynovém vařiči. Ukazovali prý tehdy dceři komediální legendy, jak nahřát nejdříve hrneček, aby káva měla tu správnou chuť.

Film měl být zakázán
Film byl taktéž podroben pečlivému ideologickému dohledu totalitního režimu. Například přítomnost postavy „esenbáka“ zajistila pozornost režimu a režisér byl pozván na kobereček. Tam na něj bylo apelováno, že postava příslušníka VB by se v žádném případě neměla chovat komicky. Režisér je ujistil, že tuto roli ztvární Josef Somr a to důstojně. Od průšvihu však byl jen kousek, jak jsme psali výše.
Dále pak hrozilo, že snímek bude zakázán. To bylo kvůli tomu, že při promítání státním úředníkům se u jednoho z posledních záběrů jeden z nich pozastavil. Zeptal se tehdy na to, co v záběru dělá anglická vlajka. V jedné scéně totiž paní Hrabalová měla za úkol vyprášit přehoz, který rodině na konci války skutečně sloužil jako vlajka.
Režisér si stál za svým a upozorňoval na to, že jde skutečně jen o pouhý přehoz. Vedení Barrandova na režiséra marně tlačilo, aby scénu z filmu vystřihl. Nakonec se však snímek obešel s ní, jelikož na studio tlačil čas a byli nuceni snímek vydat do kin.
zdroje: tv.nova.cz, idnes.cz, lifee.cz