EU přichází s novinkou: Od ledna 2025 musí toto být ve výbavě každého řidiče
Nový rok bývá obvykle nositelem změn. Těm se nevyhnou ani řidiči, neboť budou muset do své povinné výbavy zařadit nové věci. Navíc hrozí vysoké pokuty.
Na začátku let 2021, 2022, 2023 i 2024 se žádné významné změny, co se povinné výbavy týče, nekonaly. Nyní však budou muset řidiči po delší době v tomto směru zase zbystřit – podobně, jako tomu bylo v roce 2018. Tehdy z povinné výbavy zmizely například náhradní žárovky, pojistky, roušky nebo trojcípý šátek. Nyní se však jedná o opačné změny. Do aut přibydou nové prvky.
Bez těchto povinných systémů se auta na silnice již nesmí vydat
Nové předpisy vyžadují, aby výrobci automobilů provedli instalaci systémů automatického brzdění v případě překážky, varování a korekce opuštění jízdního pruhu, upozornění na ospalost nebo mikrospánek řidiče, monitorování tlaku v pneumatikách, signál náhlého brzdění či zařízení zaznamenávající údaje o nehodě a upozornění na překročení rychlosti ISA.
Cílem nových bezpečnostních systémů je ochránit nejen řidiče, ale i ostatní účastníky provozu. Tím by došlo ke zvýšení celkové bezpečnosti na silnicích, což by mělo vést ke snížení počtu nehod – zejména těch smrtelných.
Je pravda, že celá řada z výše zmíněných bezpečnostních systémů se již v nově vyráběných autech nachází. Do začátku roku 2025 je však výrobci nemuseli do výbavy povinně zařazovat. To se od Nového roku změnilo. Nyní budou muset být ve všech nově vyráběných autech povinně.
Více není nutně lépe
Konstrukce automobilů budou kvůli nařízeným změnám mnohem komplikovanější. Jelikož staré známé pravidlo říká, že: „čím více se v automobilu nachází prvků, tím pravděpodobnější je, že se některý z nich porouchá,“ spousta lidí tyto změny nevítá zrovna s otevřenou náručí.
Cena vozů kvůli novým pravidlům nejspíše poroste
Někteří jedinci proti nařízením EU zbrojí i z toho důvodu, že se kvůli přítomnosti nových systémů budou s nejvyšší pravděpodobností nové vozy zdražovat.
Navíc se nejspíše budou zvyšovat i náklady, které jsou spojené s provozováním automobilu. Vozy s velkým množstvím nainstalovaných systémů totiž budou výrazně těžší, což se projeví na spotřebě paliva.
Některé systémy budou řidičům přímo zasahovat do řízení
Bezpečnostní systémy například zvládají sledovat chování řidiče za volantem, jeho pohyby rukou či dobu, kterou strávil za volantem. Jakmile se systému něco nezdá, řidiče upozorní. V některých případech se dokonce může stát, že systémy přímo zasáhnou do řízení. Budou disponovat mocí zpomalit nebo úplně zastavit vozidlo. Tím dokážou zabránit vážným nehodám. Pomohou třeba v moment, kdy řidič podlehne nechvalně proslulému mikrospánku.
Vyplouvají však na povrch otázky, zda technologie nemůže v kritických momentech selhat a naopak situaci zhoršit. Stávat by se to sice nemělo, nicméně 100 procentní jistotu nelze mít v životě takřka v ničem.
Jak to bude se starými vozy?
Pokud byste se obávali, že vaše staré vozy již nebudete smět řídit, nemusíte panikařit. Bezpečnostní systémy musí být podle nových pravidel instalované pouze do aut, které v roce 2025 teprve opustí výrobu. To znamená, že pro ojeté vozy se nic nezmění.
Zdroje: autozive.cz elektrickevozy.cz prochlapy.cz portalridice.cz