Jak se umět rozhodnout pro správný film: Pozor na emoce, ego a naučte se rozkrýt špatné recenze
Možná to také znáte. Před vámi je volný večer, který si přejete vyplnit příjemným kulturním zážitkem, a to novým filmem v kině nebo například divadelním představením. Jenže jak si dobře vybrat ze široké nabídky repertoárů? Možná stejně jako spousta dalších lidí hledáte recenze na internetu, abyste si udělali vlastní selekci „must see” titulů. Ovšem ne všechna taková hodnocení jsou kvalitní a odráží skutečný potenciál daného díla. Když pomineme okřídlené přísloví „Sto lidí, sto chutí”, poradíme vám, jak zaručeně zvládnete poznat zavádějící recenzi.
Někteří z nás možná kromě uživatelských hodnotících serverů, jako je csfd.cz u filmů a i-divadlo.cz pro jevištní inscenace, sáhne přímo po odborné recenzi profesionálního kritika v domnění, že zde najde spolehlivou odpověď na to, zda dané představení (či film) vidět. Nemusí to ovšem být vždy pravda. I mezi odborníky můžeme najít nespočet případů špatně napsaných kritik a recenzí. Jak je můžeme spolehlivě odhalit?
Recenze je útočná a obsahuje urážky (včetně pasivní agrese)
Účelem divadelní, filmové a jiné umělecké kritiky, zejména té odborné, by mělo být poskytnutí objektivního hodnocení díla na základě relevantních kritérií (režie, vizuální efekty, herecké výkony, výprava, kamera, světelný design a další). Nicméně, pokud kritik začne osobně napadat tvůrce a snaží se ho hanobit, toto chování často signalizuje nedostatek kvality.
Charakteristickými projevy takového hodnocení jsou například výroky typu: „Režisér se snaží kompenzovat svůj nudný profesní život touhou po pozornosti,“ nebo: „Autor je zahleděný do svého ega, a to mu brání ve vytváření kvalitního obsahu.“ Tyto komentáře nejenže postrádají objektivitu, ale představují také skryté urážky. Napadání soukromého života tvůrce nebo herce je pak zcela nepřijatelné a nemá místo v odborných recenzích či kritikách.
Kritik se cítí být hlasem ostatních diváků
Umění kritiky není náhodou samostatným oborem na vysokých školách. Udržet objektivitu, a přitom vyjádřit pouze svůj názor je obzvláště obtížné. Je důležité si uvědomit, že i nejpovolanější odborník vždy prezentuje svůj subjektivní pohled. Pokud se v recenzi kritik pokouší zobecňovat názory ostatních, je vhodné brát jeho slova s rezervou. Hodnocení jako: „Diváci jsou akorát znudění a cítí se trapně při sledování tohoto filmu,“ není příliš adekvátní.
Podprahová reklama na jiný film či představení
Při posuzování divadelních inscenací nebo filmů je běžné provádět srovnání s jinými podobnými díly, což je nejen zcela přirozené, ale mnohdy i žádané pro představu budoucího diváka. Nicméně, hodnocení jednoho díla by nemělo být založeno na nepřiměřeném vychvalování jiného. Je zřejmé, že kritik či recenzent by neměl zkreslovat svůj úsudek kvůli osobním vazbám na dané dílo.
https://www.youtube.com/watch?v=BScohwZnSUo
Jen recenzentův názor je ten správný
K tomuto tématu není nutné přidávat další komentáře. Je důležité si uvědomit, že každý člověk má své vlastní preference a to, co se nám nemusí líbit, může být pro někoho jiného ceněným kouskem.
Zjevné chyby a nepravdy ve vlastním hodnocení
Je naprosto přirozené, že každý občas udělá chybu. Avšak, pokud se jedná o recenzenta zaměřeného na kritiku uměleckých děl, klíčovou a základní součástí jeho práce by mělo být nejen hluboké porozumění dané problematice, ale také důkladné seznámení se se zkoumaným dílem. Nesprávné identifikace členů tvůrčího týmu nebo záměna jmen jsou značkou nedostatečné profesionality.
Emocionální výlevy a demonstrace vlastního utrpení
Některé kritiky a hodnocení od odborníků v českém filmovém a divadelním prostředí mohou znít velmi dramaticky, jako například: „Film byl natolik katastrofální, že jsem si musel po jeho skončení jít zaběhat, abych se z toho dostal,“ nebo „Takové bídné divadlo jsem letos ještě nezažil.“ Nicméně bez ohledu na výše uvedené je důležité, aby kritika, ať už pozitivní nebo negativní, byla vždy konstruktivní. Měla by nabídnout prostor pro zlepšení a přinášet nové myšlenky.
Kritik odsuzuje daný film jen proto, že nemá rád téma nebo žánr
Kritika či recenze, jak tu již bylo mnohokrát proklamované, by měla být především objektivní. Je v pořádku vyjádřit svůj vlastní názor, je to dokonce nezbytné pro sepsání dobré recenze, avšak nadhled by kritikovi chybět neměl nikdy. V recenzích se můžete často setkat i s výroky jako: „Nemám rád sci-fi, myslím si, že je to žánr čistě pro děti, proto…”, nebo „Jen pohled na daného herce je pro mě nepříjemný…” Netřeba jistě připomínat, že kvalitní odborník by si měl takové věty odpustit.
Pokud byste si chtěli udělat recenzi na filmovou novinku sami, zajděte do kina například na snímek Opičí muž, který bude v kinech od 4. dubna.
Zdroje: Autorka článku, YouTube kanál Janek a Natálka, i-divadlo.cz, csfd.cz, Divadelní noviny