Tenhle československý film jsme nikdy neměli vidět. Štábu utekl přímo před očima
Existují filmy, které neměly některé scény předepsány. Prostě nebyly ve scénáři. A přesto vznikly. Buď nějakou zvláštní absurdní situací, k níž došlo na place, anebo si herci prostě něco sami vymysleli. A režisérovi se to zalíbilo.
Typický tím byl Vladimír Menšík, který se údajně textu moc nedržel a vkládal si do děje své vlastní repliky. Anebo Bolek Polívka. Původní verze filmu se málokdy dostane na plátna kin. Režisér ve spolupráci se scénáristou často scénář upravují tak, aby odpovídal ději i naturelu herců. A přesto občas něco uteče, anebo tam herci něco propašují.
Naprosto opačná situace je, že z filmu měla být nějaká scéna vyškrtnuta, a přesto štábu utekla přímo před nosem. A do filmu se dostala. Někdy nad tím diváci žasnou, jak třeba slabý dialog se v jinak dobrém filmu objevil, anebo naopak se tam objevila nějaká sprosťárna, která se k danému ději vůbec nehodila. Ale pojďme na to nějak popořádku.
Začněme třeba Pelíšky
Když režisér někam obsadí Polívku, Donutila, Stašovou, Zázvorkovou, Duška a Holubovou, nemůže se divit, že z nich lezou samé legrácky místo seriózního textu. Spousta toho, co herci pronesli, ve scénáři vlastně vůbec nebyla. Film je plný improvizace. Třeba okamžiky, kdy Bolek říká Donutilovi „brašuuuleee“. A když dělali medvěda kodiaka, a padl dotaz, čím se ta značka na strop udělá, Bolek řekl „no přece drápem“; i zde je dost pravděpodobné, že i tuhle odpověď si Polívka vymyslel. Přesně by to totiž odpovídalo jeho druhu humoru.
Ve filmu zcela určitě neměla být prskavka v drdolu Simony Stašové a Donutilovo prohlášení: „ty nám ale dneska záříš, maminko.“ Když Simona v zrcadle uviděla, co ve vlasech má, sehrála to mistrně, ale přece jenom určitý záblesk obavy v tu chvíli v očích měla.
Vášnivé známosti
Některé scény, no spíš celé filmy, se objevily také proto, že jejich tvůrci a producenti nedodrželi slovo. Anebo že by herečky byly tak naivní, případně se jenom vymlouvaly? Konkrétně jde o filmy Vášnivé známosti a Vášnivé známosti 2. Šlo o řadu lechtivých minipříběhů podle Giovanniho Boccaccia a Jeana de La Fontaina. Tam se objevila Kateřina Brožová, Sabina Laurinová a Markéta Hrubešová. Brožová tam bez zábran ukázala všechny své půvaby a se svými jmenovanými hereckými kolegyněmi sehrály neskutečně žhavé scény.
Jedná se totiž o povídkové lechtivé snímky, z provenience USA. Však Američané dobře věděli, v jakých vodách zalovit. Aby byla děvčata vstřícná a nebylo to drahé. Kromě našich již jmenovaných hereček se ve filmu objevilo také několik slovenských filmových celebrit (Tatiana Kulíšková, Zdena Studénková, Zuzana Fialová, Miro Noga, Milan Bahúl, aj.).
Herci prý tehdy vůbec netušili, o jaké filmy půjde, přestože se točilo pro společnost Playboy. A tak pro jistotu natočili rovnou dva. Tehdy prý producenti aktérům slíbili, že se tyto filmy do České republiky, ba dokonce ani do střední a východní Evropy nedostanou. Opak však byl pravdou, filmy dokonce vysílala i TV Nova a Markíza. V recenzích diváci označují filmy za bídu s nouzí. Podle nich neměly vůbec spatřit světlo světa, jak jsou bezduché.
A který film jsme málem vůbec neviděli?!
Jak svět přichází o básníky. Protože šlo o dva kamarády před maturitou, kteří vlastně ještě nevědí, co budou v životě dělat, příležitostně se opíjejí, soustavně myslí na dívky a dělají si srandu z propagačních referentů, nebyl by film příkladným vzorem pro socialistickou mládež. Jako kdyby štábu scény z toho filmu utekly před očima. Nakonec soudruzi film do kin pustili, ale musely být vystříhány všechny nevhodné verše a nesměl se propagovat v médiích. Psát o něm mohlo jen Rudé právo. Jeho recenze mělo totiž diváky od návštěvy právě tohoto filmu odradit. A ejhle, stal se pravý opak, a my se z filmu radujeme dodnes.
Z filmu byly vyškrtnuty tyto veršovánky: „Dejme si nalít ještě sklenku, nač hned spoléhat na myšlenku. Nám stačí stárnout, budem vlivní, senilní a neomylní.“ Druhá básnička zněla: „Chcete se upsat humoru? Nemiřte nikdy nahoru. Nakukujte jen zpovzdálí, kde rozdávají metály.“
Zdroje: ČSFD, FilmovýPřehled