Tohle byl největší lamač srdcí za socialismu. Ženy ho milovaly, muži mu záviděli
Když se řekne první republika a filmový svůdníci, většině lidí naskočí jména jako Hugo Haas nebo Oldřich Nový. Jenže za celou tou slavnou érou československé kinematografie stál ještě jeden muž, který si získal srdce tisíců žen. Karel Lamač – režisér, herec, producent, scenárista a v jistém období i vizionář, jehož život připomíná dobrodružný román.
Narodil se v roce 1897 v Praze do rodiny lékárníka, ale jeho osud směřoval zcela jinam než za pult s tinkturami. Už jako mladý kluk byl fascinován technikou – zabýval se elektronikou, optikou a fotochemií. Za první světové války sloužil jako polní lékař a technik a po válce se vrhl rovnou do světa filmu. A ne ledajak – začal jako herec v němých filmech, ale brzy se chopil i režie a produkce.
Jeho debutem byla adaptace povídky „Akord smrti“ z roku 1919, ale opravdu zazářil až s příchodem 20. let. Lamač byl známý svým přirozeným citem pro humor a vyprávění. Spolupracoval s tehdy začínajícím Burianem, kterého doslova objevil pro film a obsazoval ho do svých komedií, čímž mu otevřel cestu ke hvězdné kariéře.

Burian a Lamač: Dynamické duo první republiky
Vztah Lamače a Buriana je kapitolou sám o sobě. Lamač viděl v Burianovi obrovský komediální potenciál a dokázal ho přenést na plátno tak, že jejich filmy lámaly návštěvnické rekordy. Díky této spolupráci vznikly některé z nejslavnějších filmových komedií třicátých let jako je C. a k. polní maršálek (1930) nebo To neznáte Hadimršku (1931).
Lamač ženských srdcí
Přesto, že byl Karel Lamač výjimečnou partií a získal obdiv mnoha žen, rozhodně to nebyl klasický „playboy“ jako například jeho herecký kolega Hugo Haas nebo Oldřich Nový, kteří měli pověst velkých svůdníků. Lamač byl spíš netypickým idolem, který v sobě měl kouzlo galantního a vtipného gentlemana, který uměl okouzlit. Byl navíc vizuálně přitažlivý – štíhlý, s pronikavým pohledem a o ženy neměl rozhodně nouzi! Jeho srdce ale již v začátcích kariéry získala mladá herečka, která se nakonec stala i jeho životní láskou.
Životní láska a zlomené srdce
Nejdůležitější ženou Lamačova života byla jednoznačně Anny Ondráková. Seznámili se na začátku 20. let, kdy Anny začínala jako herečka a Lamač byl mladý, ambiciózní režisér. Okamžitě mezi nimi přeskočila jiskra – nejen romantická, ale i umělecká. Společně natočili desítky filmů a vytvářeli sehranou dvojici: on režíroval, ona hrála hlavní role. Dokonce spolu založili produkční společnost a působili v několika evropských zemích.
Ačkoli se často spekuluje o tom, jestli byli oficiálně manželé, nikdy se nevzali – alespoň ne veřejně. Vztah byl ale dlouholetý, intenzivní a respektovaný. V polovině 30. let však přišel zásadní zlom – Anny Ondráková se zamilovala do slavného německého boxera Maxe Schmelinga, který byl v té době hvězdou světového sportu a Lamače opustila. Anny se za Schmelinga provdala v roce 1933. Pro Lamače to byla rána, i když jejich profesní vztah zcela nezanikl. Občas spolu ještě spolupracovali, ale citově šla jejich cesta odděleně.

Proč bychom si měli Lamače pamatovat?
V době, kdy se produkuje jeden seriál za druhým může jméno Karel Lamač znít jako dávný výkřik z minulosti. Ale právě dnes, kdy se všichni vracíme k retro estetice, filmovým klasikám a hledání smyslu za pozlátkem, je Lamačův přístup k tvorbě překvapivě aktuální. Nebyl to jenom lamač ženských srdcí, ale byl to velký profesionál a hlavně uměl pobavit. Vždyť ne nadarmo je jedním z jeho nejslavnějších výroků „Komedie není o smíchu, je o pravdě.“
Zdroje: ČSFD, Česká televize, Český rozhlas plus