Když toto uděláte, tak vás v autoškole vyhodí na místě. Většina řidičů to ale dělá doteď
Získání řidičského průkazu není dnes jen o základních dovednostech za volantem. Podmínky pro úspěšné absolvování autoškoly se stále zpřísňují a uchazeči musí být připraveni na každý detail.
Nové požadavky kladou na žáky autoškol vysoké nároky, které by mnohdy nesplnili ani zkušení řidiči s desítkami let praxe. Chyby, které se na silnicích tolerují, totiž u zkoušek komisaři promíjet nebudou. Od správného chování na kruhových objezdech, přes používání zpětných zrcátek až po pravidla přednosti pro autobusy a tramvaje – každé zaváhání může znamenat neúspěch. Co vás tedy může u zkoušky zaskočit?
Zmatkování na kruhových objezdech
Celá řada uchazečů o řidičský průkaz má problém s kruhovými objezdy. A nejsou jediní. S okružní křižovatkou má problém i mnoho řidičů, kteří již na silnicích strávili mnoho let. Jak byste se měli na kruhových objezdech chovat?
- Když na kruhový objezd vjíždíte, zpomalte si na 20 až 30 kilometrů za hodinu. Než na něj vjedete, nejdříve se pořádně rozhlédněte. Pokud byste někoho svým chováním ohrozili, mohli byste se jako žák autoškoly se snem o získání řidičského průkazu rovnou rozloučit. V průběhu zkoušky totiž komisař nebo váš učitel nesmí nijak zasahovat do řízení. Respektive smí, ale jakmile se tak stane, rovnou vás od zkoušek vyhodí.
- Při vjíždění na kruhový objezd neblikejte. Pokud při vjezdu na kruhový objezd blikáte, raději to ihned přestaňte dělat. Je to zakázané. Navíc je každému jasné, že pojedete doprava. Tedy s výjimkou Velké Británie a pár dalších států, kde se řídí na levé straně – tím pádem se na kruhové objezdy vjíždí opačným směrem – tj. ve směru hodinových ručiček.
- V těchto případech naopak na změnu směru upozorněte. Jakmile však z kruhového objezdu vyjíždíte, jste povinní na změnu směru upozornit ostatní účastníky provozu. To samé platí v případě, že na vícepruhových okružních křižovatkách přejíždíte mezi pruhy.
- Koukejte na značky před kruhovým objezdem. Před okružními křižovatkami jsou v České republice obvykle značky „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“ V takových případech je jasné, kdo komu dává přednost. Jenže co dělat, když před kruhovým objezdem žádná značka není? Právě v této situaci mnoho jedinců chybuje. Nejde však o nic složitého. V případě, že značka přednosti chybí, platí staré známé pravidlo pravé ruky.
(Ne)dávání přednosti autobusům
Když autobus stojí v zastávce, pozorně sledujte jeho směrová světla: Když řidič autobusu naznačí blinkrem, že bude vyjíždět, jste povinni mu dát přednost. V opačném případě pokračujte v jízdě.
Hlavolam jménem tramvaje
Spousta řidičů i přes několik desítek let praxe neví, jak se správně chovat v situaci, kdy se na vozovce objeví tramvaj. Není tedy divu, že otázky, které se týkají tramvají, dělají problém i žákům v autoškole. A jak tedy zareagovat na přítomnost tramvaje?
Pokud jedou vozidla i tramvaj po hlavní silnici a tramvaj odbočuje doprava nebo doleva (to znamená, že kříží cestu), má přednost před vozidly, která přijíždí ke křižovatce ze stejného směru, ale pokračují rovně.
Ve všech ostatních situacích platí, že se řidiči tramvají musí řídit stejnými pravidly jako šoféři automobilů. Ovšem dávejte pečlivý pozor. Někdy můžete narazit na značky, které se týkají specificky tramvají. Ty potom určují pravidla, jimiž se všichni účastníci silničního provozu musí řídit.
Nedostatečné používání zpětných zrcátek
Nezřídka se u závěrečných zkoušek v autoškole stává, že se žáci dostatečně nedívají do zpětných zrcátek. Jenže za to mohou být vyhozeni. Sledování zpětných zrcátek je naprostý základ, na který byste neměli zapomínat. V krajním případě tím dokážete předejít zbytečné nehodě.
Zdroje: auto.cz garaz.cz inform.cz