Konec levného cestování: Letenky do oblíbených destinací dramaticky zdraží už v únoru
Vypadá to, že levnému cestování letadlem brzy odzvoní. Ceny letenek totiž brzo vzrostou, a tak budeme muset sáhnout hlouběji do kapsy. Na vině jsou nová ekologická pravidla, která Evropská unie uvalila na leteckou dopravu.
Ke zvýšení cen letenek přistupuje řada aerolinek, zdražení už oznámila Lufthansa, Lufthansa, Swiss Arilnes, Australian Airlines a připojit se chystá také domácí Smartwings. Podle odborníků to tak vypadá, že éra levných letenek za pár stovek končí.
Navýšení o desetikoruny i tisíce
Dosud platilo, že vyjet na dovolenou na vlastní pěst je levnější než vyrazit do světa s cestovní kanceláří. Teď to ale vypadá, že se s novým rokem rýsuje změna, na kterou doplatí právě individuální cestovatelé. Od 1. ledna 2025 totiž vstoupila v platnost nová nařízení Evropské unie, která se týkají letecké dopravy.
Ve snaze snížit dopad letectví na životní prostředí musí nyní aerolinky pořizovat letecké palivo s minimálně 2% obsahem udržitelného leteckého paliva, tzv. SAF. Nalít ho lze rovnou do motorů současných letadel, takže stroje není potřeba nijak upravovat. Přestože může udržitelné palivo snížit emise o 75 až 90 %, má jednu velkou nevýhodu: je zhruba pětinásobně dražší než to klasické. Aerolinky se s tím budou muset vypořádat po svém, s největší pravděpodobností se to logicky projeví na cenách letenek. Navýšení u kratších letů stoupne o desetikoruny, u dálkových letů ale může činit až nižší tisíce korun.
A bude hůř…
Ještě výraznější zdražení se očekává v dalších letech, letecké společnosti budou totiž také zatíženy emisními povolenkami. Jejich bezplatné vydávání by mělo skončit do roku 2026. Může za to nová emisní norma ETS 2, která nakupování emisních povolenek rozšíří i na dopravu, včetně té letecké. Ceny letenek tak mohou podle ekonomů vzrůst až o desítky procent. Bude se tedy jednat o nejvýznamnější zásah do cenotvorby letenek v následujícím období.
Ani tím to ale nekončí. Povinná kvóta udržitelného leteckého paliva SAF se totiž bude postupně zvyšovat, v roce 2030 o 6 % a v roce 2050 o celých 70 %. Je však možné že jeho cena bude klesat, jakmile jeho produkce poroste. Leteckým společnostem nicméně přinese dodatečné náklady, je třeba si uvědomit, že právě palivové náklady patří mezi ty, které aerolinky nejvíce zatěžují. Požadavky na používání udržitelného leteckého paliva se navíc vztahují na všechny letecké společnosti v Evropské unii. Vyšší ceny se budou týkat také letů z Velké Británie, Norska a Švýcarska. Rostou také poplatky letištím, ať už ty za cestujícího na odletu, tak i ty hlukové a za využívání letištní infrastruktury.
S cestovkou, nebo na vlastní pěst, toť otázka
Každoročně vyráží na dovolenou letecky na 40 % Čechů, proto jim zdražení letenek může udělat pořádnou čáru přes rozpočet. Doslova. Cestovní kanceláře jsou však zatím spíš optimistické. Ceny zájezdů zůstávají přibližně stejné jako v loňské letní sezóně, neovlivňuje je totiž jen cena letenek. Navíc cestovky umí s partnery z řad leteckých společností i hotelů vyjednat výhodné podmínky na celou sezonu, takže mohou nabídnout co nejlepší poměr kvality a ceny. Přichází také s mnoha akcemi, díky kterým mohou cestovatelé ještě více ušetřit. Velké popularitě se těší především tzv. first minute zájezdy, které lákají na nižší sazby hotelů i na řadu výhod, ať už jsou to děti zdarma, levnější parkování na letišti nebo slevy pro seniory. Ani individuální cestovatelé ale nemusí házet flintu do žita a tlumit své cestovatelské touhy. Na výhodnější ceny letenek mohou narazit v nejrůznějších akcích a vyplatí se také kupovat je v dostatečném časovém předstihu, minimálně dva měsíce.
Zdroj: denik.cz, cnn.iprima.cz, echo24.cz, prozeny.cz