Konflikt se šéfem vyřešil za pouhou minutu. Tímhle argumentem ho naprosto odrovnal
Nikdo se nechce pohádat s kolegy, natož pak nadřízenými. Jsou ale situace, kdy se výměně názorů se šéfem zkrátka nevyhneme. Nemusí se ale jednat o předem prohranou bitvu. Pokud dodržíme několik zásad, je slušná šance, že dosáhneme alespoň uspokojivého kompromisu.
Tomáš se v práci nepohodl se šéfem. Poměrně dost ho to překvapilo, protože ve skutečnosti by jeho návrh přispěl k dobru celé firmy, i když to tak na první pohled nevypadalo. Rozhodl se proto, že si s ním o problému promluví znovu.
Tentokrát se ale rozhodl jít na to od lesa. Na internetu si prostudoval naprosto všechno o tom, jak řešit konflikty konstruktivně. To ho přivedlo k myšlence, aby si nejprve sám pro sebe pořádně vyargumentoval své stanovisko. Těžko ho mohl vysvětlit někomu jinému, kdyby jeho argumenty neobstály ani před ním samotným.
Další den proto do práce nakráčel vybaven vším potřebným k tomu, aby se mohl znovu pokusit prosadit svůj návrh, který, jak doufal, mohl pomoci zjednodušit práci všem v kanceláři.
Ještě než si řekneme, jak to s Tomášem dopadlo, projdeme si několik základních zásad, jak přistupovat ke sporům na pracovišti.
Jak se připravit na důležitý rozhovor se šéfem
Předtím, než se vydáte šéfa konfrontovat, je zapotřebí jedna velmi důležitá věc – musíte si totiž ujasnit, co je vůbec podstatou vaší neshody a čeho přesně chcete rozhovorem dosáhnout. Jde o osobní problém mezi vámi, profesní neshody nebo jen nedorozumění? Jde vám o změnu, omluvu nebo nějaký kompromis? Bez toho, aniž byste si v tom sami udělali jasno, se zkrátka nehnete z místa.
Pokud má být rozhovor se šéfem užitečný, je velmi důležité zvolit správné načasování. Neměli byste ho proto zaskočit, přerušit uprostřed důležité práce nebo dokonce udělat scénu před ostatními kolegy. Proto se pokuste domluvit si schůzku v předem daný čas, na kterém se oba dva shodnete. Připravte si také seznam všech bodů, které plánujete probrat.
Snažte se se šéfem najít společnou řeč
Chovejte se uctivě a profesionálně, ale zároveň nezapomeňte na vlastní sebevědomí. Snažte se také svého nadřízeného neobviňovat a spíše se soustřeďte na své pocity. Například řekněte „Cítím se frustrován, když měníte termíny bez konzultace se mnou“ místo „Vždycky pokazíte plán“.
Uvědomte si, že hlavním cílem není hádka, ale pokusit se s druhou stranou dojít ke vzájemnému pochopení a smírnému řešení vašeho sporu. Dejte najevo, že jste ochotní uznat také vlastní pochybení a přijmout konstruktivní kritiku.
Tomášova snaha měla výsledek
Jak to tedy dopadlo s Tomášem? Uvědomil si, že svého šéfa s věcnou připomínkou zaskočil krátce před důležitým jednáním, ze kterého byl nejspíš nervózní. Proto ho napadlo, že jeho argumentům možná ani nevěnoval dostatek pozornosti, takže by nebylo nic překvapivého, kdyby je napoprvé nepochopil.
Rozhodl se proto vysvětlit mu je znovu, ale tentokrát si nebrat osobně, pokud se mu hned nepodaří předat, co tím vlastně chtěl říci. Připravil si také seznam nejdůležitějších bodů, aby na nic nezapomněl.
Ukázalo se, že tato snaha přinesla své ovoce. Nedošlo sice k okamžitému happy endu, ale ani k další hádce. Nadřízený uznal, že na Tomášových argumentech možná něco bude, a slíbil, že se nad nimi zamyslí a také se zeptá dalších kolegů, jak by se jim navrhovaná změna líbila. Také se domluvili, že se za týden sejdou znovu, aby se finálně domluvili, jak daný problém vyřeší. Tomáš byl velmi spokojený.
Zdroje: LinkedIn.com, Isaglobal.com, Blog.addgene.org