Krátké filmy Wese Andersona na motivy Roalda Dalha jsou režisérovou největší šancí na výhru Oscara
Wes Anderson má už osm let s Oscary utrum. Nicméně naději na výhru mu nedělá Asteroid City, nýbrž jeho krátkometrážní filmy z produkce Netflixu.
Navzdory sérii kritikou oceňovaných filmů je Wes Anderson na Oscarech v poslední době bez úspěchu. Jeho nejnovější filmy od Netflixu jsou zatím nejnadějnější šancí, jak tento neblahý vývoj jeho filmů ukončit. Slavný režisér je známý svými podmanivými detailními symetrickými záběry, podivínskými postavami vtipně konfrontovanými s jinými monotónními postavami a hvězdným obsazením. Filmy Wese Andersona jsou většinou kritiky oceňovány a jeho díla se často hrají na nejprestižnějších festivalech. Anderson je z hlediska kvality konzistentní, neboť jediným jeho „pokaženým“ filmem na Rotten Tomatoes je Život pod vodou. Ten byl uvedený do kin před téměř dvaceti lety. I tak se ale tento film z roku 2004 těší velkému zájmu fanoušků.
Přes veškerý ohlas a nadšené fanoušky se však tento Andersonův úspěch v posledních osmi letech nepromítl do nominací na Oscara. Nicméně, i když byl Anderson zřejmě opomíjen, má díky svému mimořádně silnému roku 2023 větší šanci získat uznání Akademie na 96. ročníku předávání Oscarů v roce 2024 než kdykoli předtím. Hvězdně obsazený snímek Asteroid City byl uveden do kin na začátku roku 2023 a má šanci získat několik nominací. Čtyři krátké filmy Wese Andersona na motivy Roalda Dahla však mají skvělé recenze a mohly by pro jeho kariéru ještě zásadnější zlom.
Není pochyb o tom, že Anderson je na oceněních favoritem. Byl totiž již sedmkrát nominován, z toho třikrát za nejlepší původní scénář. O to více zamrzí, že jeho filmy od roku 2015 nic nevyhrály. Posledním Andersonovým filmem, který získal nějakého Oscara, byl v roce 2014 Grandhotel Budapešť. Konkrétně režisér však žádnou cenu nezískal. Film z roku 2014 získal ceny za nejlepší kostýmy, nejlepší make-up a účes, nejlepší soundtrack a nejlepší výpravu. Od té doby byl animovaný film Psí ostrov z roku 2018 nominován na nejlepší animovaný film a nejlepší soundtrack, ale ani jednu z cen nakonec nezískal.
Ačkoli se jednalo o první hraný film Wese Andersona po sedmi letech, snímek Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun z roku 2021 mu nepřinesl ani jednu nominaci. Čtyři nové Andersonovy krátké filmy z produkce Netflixu: Podivuhodný příběh Henryho Sugara, Labuť, Krysař a Otrava by však mohly být silnými kandidáty na Oscara v kategorii Nejlepší krátký film. Vzhledem k tomu, že všechny čtyři kraťasy jsou samostatné, existuje dokonce šance, že by Anderson mohl být nominován vícekrát. To se, jak známo, stává, protože Steven Soderbergh byl ve stejném roce slavně nominován na nejlepšího režiséra za Traffic – nadvláda gangů i Erin Brockovichová a nakonec vyhrál za Traffic – nadvláda gangů.
Žádný jiný krátkometrážní film z tohoto roku nemá takový ohlas jako tyto čtyři krátké filmy. Filmy jsou natočeny podle známých příběhů Roalda Dahla, stojí za nimi oblíbený vizionářský režisér a v jejich čele stojí herci zvučných jmen, včetně Benedicta Cumberbatche a Ralpha Fiennese. Jediným krátkým filmem z této čtveřice, který by nemusel být uznán, je Podivuhodný příběh Henryho Sugara, který má 41 minut, protože Akademie definuje krátký film jako „nepřesahující 40 minut včetně všech titulků“. Stále však zbývají tři možné nominace, a vzhledem k tomu, že nominovány mohou být všechny tři, velmi to zvyšuje jeho šance na vítězství.
Přestože má ve své kariéře řadu osvědčených filmů a film Grandhotel Budapešť získal několik Oscarů, sám Wes Anderson za svou 27letou kariéru nikdy žádného Oscara nezískal. Režisér byl sedmkrát nominován, ale výhru nemá ani jednu. To však lze přičíst tomu, že jeho filmy byly uvedeny v extrémně konkurenčních ročnících. Poprvé byl Anderson nominován na nejlepší původní scénář za film Taková zvláštní rodinka, ale ten se utkal s filmy Gosford Park, Amélie a Memento. Jeden z nich je dechberoucí mysteriózní film, druhý je často považován za nejlepší francouzský film 21. století a další je přelomový thriller Christophera Nolana.
Stejně tak Fantastický pan Lišák nikdy nemohl vyhrát cenu za nejlepší animovaný film oproti filmu Vzhůru do oblak. Anderson měl také před sebou těžký boj o cenu za nejlepší scénář k filmu Moonrise Kingdom oproti filmu Nespoutaný Django. O cenu za nejlepší scénář se Anderson s Grandhotelem Budapešť utkal s Birdmanem a Chlapectvím, ale to je jediná Andersonova jasná kontroverzní prohra. Ačkoli Birdman a Chlapectví jsou z filmařského hlediska dva nesmírně ambiciózní filmy, jejich scénáře nebyly jejich největšími přednostmi. Wes Anderson byl v roce 2015 upozaděn, ale 96. ročník udílení Oscarů by to mohl konečně napravit.
http://gty.im/1697463045
Zdroj: screenrant.com