Kultovní a zakázané české reklamy: Neuvěříte, co tenkrát mohlo jít do televize
Reklamy jsou takřka na každém rohu. Některé si lidé oblíbí, jiné okamžitě přeskakují. Pak jsou tady ovšem takové, které některé jedince pobouřily natolik, že je televize musely okamžitě stáhnout z vysílání. Nebo při nejmenším alespoň poupravit.
Které kultovní a zakázané reklamy byly odvysílány na přelomu milénia, ale dnes by se již takřka s jistotou nedostaly ani na televizní obrazovky?
Reklama, kterou režíroval Jakub Kohák, způsobila poprask na ministerstvu
V roce 1998 vznikla v dílně známé agentury Leo Burnett reklama, jež měla sloužit k propagaci BESIPu (oddělení ministerstva dopravy, které koordinuje bezpečnost silničního provozu v ČR). Na reklamu byly vynaloženy velice nízké náklady. Její režie se ujali pánové Martin Pasecký, Jakub Kohák, Jiří Pleskot a Martin Charvát.
Když původní zadavatel reklamu zhlédl, nařídil, že se vysílat nebude. Byla podle něj totiž až příliš kontroverzní. O co v ní vlastně šlo? Pokojný pohřební průvod naruší banda divokých jedinců s hudebníky v čele. Ti se přeženou skrze hřbitov jako stádo slonů a srazí se s účastníky poklidného pohřbu. Nakonec zahodí rakev do hrobu, načež se objeví nápis: „Užijte si rychlost… až do konce.“
Sagvan Tofi musel z obrazovek pryč
„Když prší a svět vám připadá zlej, rozejde se s váma holka, i ta druhá, a nic se vám nechce, potřebujete někoho nebo něco, co vás podrží. Kámoše,“ říká v reklamě na alkohol nalomený Tofi. Na závěr se na obrazovce skvěje: „Berentzet Fernet premium… Kamarád do deště!“
Tento klip jednak porušoval etický kodex, jednak vyšel poměrně v nevhodnou dobu. V parlamentu se totiž v tu dobu zrovna řešilo, že by se měly na lahvích od alkoholu začít objevovat různá varování, jako jsou například na krabičkách od cigaret. Touto reklamou se začala zabývat nejen Rada pro reklamu, ale i Rada pro rozhlasové televizní vysílání.
Nekažte nám výchovu, bouřili se rodiče
Nechvalně proslula i jedna z reklam na Fidorku. Malá holčička v ní hodí panenku na auto, čímž spustí airbagy. Vzápětí přiběhne ke spolujezdkyni, vyrve ji z rukou sušenku a odebere se pryč, aby mohla svůj úlovek sníst. Tento klip pohoršil rodiče malých dětí, kteří se obávali, že jejich ratolesti naučí špatnému chování.
Propagovala tato reklama sebevraždu, nebo šampón?
Firma Charles Antell kdysi sesmolila reklamu, která vyobrazuje ženu, jež drží v ruce lahvičku s jedem a pistoli. Ta praví: „Jestli bude můj účes vypadat takhle katastroficky ještě další noc, zabiju se!“ Na to přichází reakce: „Jen minutku, mladá dámo!“
Původní záměr spočíval v tom, že chtěl výrobce poukázat na účinnost svého nového produktu zvaného Formula 9. Ten měl údajně dokázat za pouhou minutu udělat z poškozených a rozcuchaných vlasů zdravě a krásně vypadající účes. Jenže v celé řadě lidí tato reklama vyvolala spíše zděšení, než aby si okamžitě běželi koupit inzerovaný produkt na vlasy.
Vtip z reklamy na vyhledávač se stal legendárním
Psal se rok 2003, když vyhledávač Centrum.cz vydal mezi lidi reklamu, o které se hovoří dodnes.
„Postaráte se mně o Bobíka?“ ptá se zákaznice v čínské restauraci personálu. O chvíli později přijde číšník zpět, vyloží na stůl jídlo, ukáže na něj a s úsměvem praví: „Bóbika…“
Na konci mužský hlas praví „Běžte raději tam, kde vám rozumí.“
Zdroje: idnes.cz tn.cz aktualne.cz