Le Mans´66: Skutečný příběh Ford vs. Ferrari a několik zajímavostí
Film Le Mans´66 z roku 2019 režíroval James Mangold, který měl předtím na kontě dva životopisné filmy Walk The Line z roku 2005 a Narušení z roku 1999. Většinu jeho tvorby tvoří akční kriminální thrillery, Le Mans ’66 je jeho debutový sportovní film. Film je založen na skutečné události, která se stala v roce 1966. V tomto článku se budeme věnovat příběhu, zajímavostem, zmíníme se o závodě Le Mans a také se podíváme na skutečnou událost´66.
Co je to závod Le Mans?
24 hodin Le Mans je legendární vytrvalostní závod automobilů, který se každoročně koná na okruhu Circuit de la Sarthe nedaleko města Le Mans na západě Francie. Závod pořádá Automobile-Club de l’Ouest (A.C.O.) a v současnosti se ho účastní především bývalí jezdci F1 nebo začínající závodníci. Závod je soutěží mezi továrními a soukromými týmy. Závodní okruh měří přibližně 13,5 km. Od roku 2012 je závod 24 hodin Le Mans součástí kalendáře vytrvalostního mistrovství světa FIA.
Koupil Ford téměř Ferrari?
Ano. Na počátku 60. let minulého století byla láska Henryho Forda II. k automobilovým závodům jedním z důvodů, proč se rozhodl, že Ford začne soutěžit. Druhá část souvisela s tím, že Ford potřeboval marketingovou podporu tváří v tvář klesajícím prodejům a tvrdé konkurenci ze strany GM, zejména pokud šlo o přilákání mladších kupujících. Jediným problémem bylo, že Ford neměl ve svém vozovém parku žádný sportovní závodní vůz. V roce 1963 se Henry Ford II. rozhodl, že nejrychlejším způsobem, jak dostat Ford na závodní dráhu, bude koupit Ferrari. Ford vyslal skupinu obchodníků do italské Modeny, aby se dohodli s Enzem Ferrarim, což trvalo měsíce pečlivého vyjednávání. Jednání se urychlila kvůli filmu. Enzo Ferrari se nedokázal vyrovnat s myšlenkou, že by rozhodnutí týkající se jeho závodního týmu kontroloval někdo jiný, a tak se na dohodu vykašlal.
Přestal Carroll Shelby závodit kvůli problémům se srdcem?
Ano. Shelby byl teprve třetím americkým jezdcem, který kdy vyhrál Le Mans, když v roce 1959 zvítězil s vozem Aston Martin DBR1. Ověření faktů ve filmu Le Mans ’66 potvrzuje, že Shelbyho přiměla k ukončení závodní kariéry život ohrožující srdeční choroba, angina pectoris.
Opravdu řídil Ken Miles za druhé světové války tanky?
Ano. Na začátku druhé světové války byla skutečná předloha Christiana Balea, Ken Miles, vyslán k protiletadlové jednotce. Poté pracoval u strojů a v roce 1942 byl povýšen na štábního seržanta. V roce 1944 se jako člen tankové jednotky zúčastnil vylodění v Den D. Co se týče jeho manželky Mollie a syna Petera ve filmu, jsou skutečně založeni na jeho skutečné manželce a synovi.
Byly rané verze Fordu GT40 opravdu tak nebezpečné?
Ano. vozy Ford GT40, které se účastnily závodů v Le Mans v letech 1964 a 1965, měly k dokonalosti daleko. Při zkoumání toho, jak přesný je souboj Ford versus Ferrari, jsme se dozvěděli, že Ford v obou letech závod nedokončil.
Podílel se Ford na natáčení filmu Ford vs. Ferrari?
Ne. Kromě poskytnutí některých archivních materiálů pro výzkum se Ford na výrobě filmu nepodílel. Film je natočen podle knihy A. J. Baimeho z roku 2009 Go Like Hell: Ford, Ferrari a jejich bitva o rychlost a slávu v Le Mans.
Příběh
Na začátku vidíme Carrolla Shelbyho (Matt Damon), jak vzpomíná na svou minulost z roku 1959, kdy ještě závodil. Hned poté se přesuneme do současnosti, kde mu lékař sdělí, že má problémy se srdcem a neměl by závodit. Děj se přesouvá do garáže, kde vidíme automechanika a závodníka Kena Milese (Christian Bale), který radí zákazníkovi, jak řídit jeho auto. Seznamujeme se také s jeho ženou Mollie Milesovou (Caitríona Balfe). Druhý den vidíme Milese, jak se připravuje na závod, ale přijde inspektor a řekne mu, že nemůže závodit kvůli malému kufru. Shelby tento rozhovor zaslechne, a tak se k němu přidá a snaží se inspektorovi domluvit. Nakonec Miles závodí. Závod vyhraje a setkáváme se také s jeho synem Peterem (Noah Jupe). Večer se vrátí domů, syn si jde lehnout a jeho žena mu řekne, že jeho dílna byla uzavřena.
Děj nás zavede do Fordovy továrny, kde probíhá porada, kterou vede Lee Iacocca (Jon Bernthal) a které naslouchá vedení, přičemž se jí účastní i Henry Ford II. (Tracy Letts). Nejprve ho odmítají, ale po celém slyšení nakonec souhlasí a Henry ho posílá do továrny Ferrari. V továrně ho doprovází až k Enzu Ferrarimu (Remo Girone), kterému sdělí svou nabídku. Enzo si smlouvu přečte a večer se znovu setkají. Po několika dalších otázkách, které na Leeho má, nabídku odmítne. Lee se vrací do Fordu a tlumočí Henrymu, co mu Enzo řekl. Henry se naštve a řekne Leemu, že musí sehnat ty nejlepší inženýry a závodníky a že chce vyhrát 24 hodin Le Mans za každou cenu.
Lee přijde za Shelbym a ptá se ho na závod v Le Mans a nabídne mu práci. Shelby zajde za Milesem a řekne mu o plánech. Ten se mu nejprve vysměje a druhý den ho pozve na svůj proslov. Po projevu přijde domů za Milesem, aby mu ukázal vůz, který má hodnotit. Miles postaví auto pro Ford, ale Henry ho bohužel nenechá soutěžit, a tak prostě odejde. Ford závod prohraje a Henry dá Shelbymu volnou ruku, takže jde znovu za Milesem a nabídne mu stejnou práci jako minule, ale nejdřív se pohádají na dvoře, protože Miles je na Shelbyho naštvaný, a pak přijme. Nakonec Miles odjede závodit do Le Mans a Ford konečně vyhraje nad Ferrari.
Zajímavosti:
V roce 1966 americký tým poprvé zvítězil. Do té doby zvítězilo pouze Ferrari.
Režisér chtěl vždycky natočit sportovní film, ale problém byl v tom, že mnoho lidí automaticky očekává, že vyhraje řidič a bude to snadné.
Herci si s režisérem velmi dobře rozuměli a platilo to i naopak.
Režiséra k tomuto příběhu přitahovalo to, že postavy Milese a Shelbyho jsou protiklady, ale nějak spolu vycházejí. Miles se vždy snažil být na trati dokonalý. Bohužel se kvůli své povaze nikdy nedostal tam, kam by se dostat mohl.
Scéna, kdy Miles začne zpívat v autě se svým synem, je improvizovaná, protože zpěv nebyl v plánu.
Shelby viděl Milese tak, že by mohl být lepší, než byl. Je dobře, že trvalo deset let, než se od scénáře přešlo k filmu, protože potkali člověka, který Shelbyho znal.
Shelby byl zábavná postava, erudovaný a vážný člověk, ale když jste s ním chtěli mluvit, udělal si čas. Byl na pokraji toho, že na něj všichni zapomenou a stane se z něj jen člověk, který prodává auta. Tohle pro něj byla skvělá příležitost, jak to změnit a stát se výrobcem automobilů světové úrovně.
O Shelbym existuje spousta dokumentů.
Zdroje: autor, Blu Ray Le Mans´66, historyhollywood.com