Legendární české pivo získalo další ocenění: Proč ho svět tolik obdivuje a turisté milují?
České pivo je ve světě fenomén. Není proto nejspíš divu, že si jedno z nich odneslo ocenění z mezinárodní soutěže. Řada turistů se do Prahy těší právě kvůli zlatému moku, a my se jim nedivíme. Je ale pravdou, že stejně tak existují tuzemská piva, která cizincům z nějakého důvodu vůbec nechutnají.
Velká sláva se týká značky piva, kterou každý Čech dobře zná. Rodinný pivovar Bernard totiž obdržel ocenění Pivovar roku 2024. To mu udělilo Sdružení přátel piva, které stejnou soutěž pořádá již od roku 1990. Bernard v soutěži získal čtyři ocenění pro svá piva, z toho dvě obsadila první místa.
„Soutěž Sdružení přátel piva je jednou z nejstarších a nejprestižnějších u nás, ocenění si opravdu vážíme. Vysloužili jsme si prvenství již několikrát, což nás těší. Zároveň je to závazek i motivace vařit nadále co nejlepší pivo a dál rozvíjet pivovar,“ sdělil s hrdostí v hlase vrchní sládek a generální ředitel pivovaru Josef Vávra.
To ale není jediný úspěch, kterým se zmíněný pivovar v poslední době může pochlubit. Na soutěži World Beer Awards v Londýně se totiž na prvním místě ve své kategorii umístil jeho proslulý Černý ležák.
Právě pivo je pro turisty, kteří míří do Česka, velkým lákadlem. Mnoho z nich kromě Prahy navštíví například expozici plzeňského pivovaru, případně Chrám Chmele a Piva v Žatci.
Pivo láká do Česka řadu turistů
„Česko má výjimečný potenciál v oblasti pivního turismu díky své dlouhé historii vaření piva, unikátním pivovarům a současnému trendu zážitkového a udržitelného turismu. Naším cílem je ukázat, že cestování za pivem může být nejen o ochutnávce skvělého piva, ale také o poznávání české kultury, tradic a historie. Tuzemské pivovary nabízejí zážitky, které kombinují tradici s moderními inovacemi, což je klíč k lákání bonitních turistů,“ prozradil ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
V poslední době se tak stávají oblíbenými cíli výletníků například speciální pivní stezky, které provedou zájemce po těch nejlepších minipivovarech. Stále populárnější jsou také pivní lázně, které umožňují vykoupat se v oblíbeném alkoholickém nápoji a u toho ho rovnou popíjet z pípy, která je šikovně zabudovaná přímo v okraji vany.
Že je například stará dobrá Plzeň legendou nejen v Česku, ale také řadě ostatních států, není žádné tajemství. Stejně jako to, že Češi jsou největšími pijáky piva na celém světě. O to překvapivější ale je, že se i přesto najdou česká piva, která cizincům příliš nevoní – a naopak je považují za příšerná.
Pro některé pivo nemají cizinci pochopení
Mezinárodní gastroprůvodce TasteAtlas tak například připravil žebříček českých piv, která turistům chutnala nejméně. Pokud mezi nimi naleznete právě to své oblíbené, nemusíte z toho ale být smutní. Je totiž hodně pravděpodobné, že zahraniční turisté zkrátka nedokáží ocenit skutečně lahodné pivo, protože jim chybí vytříbený český jazýček.
Na „bramborovém“ čtvrtém místě se umístilo Znojemské pivo. To se vyrábí v několika variantách, a to jako světlé nebo tmavé výčepní pivo a také ležák. Při výrobě se používají pouze tři suroviny – ječný slad, voda a chmel.
Třetí příčku obsadilo českobudějovické pivo Budvar. Vyrábí se jako sladové světlé pivo a také jako intenzivní tmavá verze s dominantní praženou vůní. Díky použití žateckého chmele má pivo jedinečnou chuť.
Druhé místo získal Březnický ležák. Přidává se do něj také cukr, což mu dodává nasládlou chuť. Je tak možné, že právě tato jeho vlastnost není turistům po chuti.
Mezi pivy s nejvíce rozporuplným hodnocením je Starobrno. To má přitom kontroverzní pověst také mezi Čechy. Je ovšem otázkou, zda je důvodem skutečně jeho chuť, a nebo odvěká nevraživost mezi Prahou a Brnem. Na tuto otázku ale nejspíš nenajdete odpověď jinak, než poctivou degustací.
Zdroje: Ceske-novinky.cz, Czechtourism.cz, Tasteatlas.com