Na ČT se bude tančit všude. Hrozí, že v míře trapnosti překoná seriál Eliška a Damián
Televizi Prima se sice podařilo díky vlezlé reklamě přitáhnout k novému seriálu „Eliška a Damián“ tolik diváků, že obsadil první místo v žebříčku nejsledovanějších sobotních pořadů, ale za cenu totálního fiaska. Patrně o totéž, tedy nalákat publikum za každou cenu, se nyní snaží Česká televize, která s velkým předstihem odstartovala masívní reklamní kampaň na další ročník taneční soutěže „StarDance“.
Stejně jako Prima, která neváhala informovat o natáčení bizarního seriálu diváky všech svých kanálů (včetně „CNN Prima News“), až je totálně znechutila, propaguje veřejnoprávní stanice nablýskanou show nejen na „Jedničce“ a „Dvojce“, ale i na webu „ČT24“ a „ČT art“. Obzvláště na něm působí cirkusové šoty jako červený hadr na býka. Už dva měsíce předtím, než začne další ročník „StarDance“, navíc vysílá různé reportáže na toto téma. Diváci se dokonce i ve večerních „Událostech“ dozvídají naprosto podružné zprávy, například, že se „vůbec poprvé utká o titul krále a královny tanečního parketu cukrář nebo manželský pár“, který si dokonce s sebou na tréninky bere i svého psa. Další soutěžící, herec David Prachař, si v hlavní zpravodajské relaci stěžuje, že ho kvůli tanci bolí kotníky.
Dvouměsíční masáž
V pondělním „Studiu 6“ na ČT24 uvedla moderátorka Jolka Krásná reportáž o „StarDance“ s přesvědčením, že fanoušci už na sociálních sítích jistě sledují tréninky jednotlivých párů a připomněla, že letošní ročník této show začíná 14. října. Potom pokračovala: „Dnes ale začíná škola, a tak někteří z účastníků StarDance zavzpomínali na svůj první školní den.“ Jako první z nich to byli Marek Adamczyk a Lenka Nora Nádvorková. Ta svoje dojmy z prvního dne ve škole popisovala tak nadšeně, že by se za to nemusela stydět ani Emma Smetana, adorující televizní trapas sezóny, v němž hraje hlavní roli. A další rozjařená soutěžící dvojice, Dominik a Darja, neváhala na „StarDance“ pozvat i prvňáčky.
Show jako veřejná služba?
Mimořádná pozornost, kterou ČT věnuje propagaci této taneční reality show, převzaté ze zahraniční, je jedním z mnoha dalších důkazů bulvarizace veřejnoprávní služby, která více než na kvalitu sází na celebrity, nezřídka hvězdy bulvárních médií. Namísto toho, aby především upozorňovala na skutečně hodnotné pořady (často to za ni děláme my), v tichosti je vysílá na vedlejších kanálech a hlavní pozornost zaměřuje na hity s nejvyšším diváckým a komerčním potenciálem. Bohužel to vypadá, že ani změna ve vedení České televize nepřinese s nemalou nadějí očekávané změny k lepšímu.
Když se novináři zeptali nového generálního ředitele ČT Jana Součka, zda-li je show „StarDance“ veřejná služba, nechal se slyšet, že má smysl a svoji funkci plní ve veřejnoprávním vysílání dobře, i když jde o zábavu. „Veřejná služba neplní svoji roli, pokud nenajde diváka. ČT má navíc zákonem uloženo oslovovat všechny cílové skupiny. Špičková zábava tedy plní mimo jiné roli cesty k řadě diváků, kteří by si ČT jinak nepustili,“ uvedl Souček v rozhovoru pro web „Echo24.cz“. Cynicky tak naznačil, že některé diváky je nutné na veřejnoprávní kanál nalákat přes zábavu, což je skutečně na pováženou. Tím spíše, že „StarDance“, vysílaná už po dvanácté, nepřináší nic jiného, než stále stejný, draze zaplacený zahraniční mustr, stejné moderátory a v neposlední řadě i ta hrozná závěrečná „kolečka“.
Zvýšení poplatků
Jan Souček přitom zároveň zmínil potřebu zvýšení koncesionářských poplatků a navrhuje je zavést i pro ty, co vlastní počítač, tablet či telefon. Takže si koncesionáři, kteří na programu ČT hledají především zábavu, za ni zaplatí ještě více, zatímco na soukromých televizích mohou úspěšné talentové soutěže sledovat zdarma, nemluvě o tom, že na rozdíl od „StarDance“ objevily mnoho nových, zajímavých tváří.
Zdroje: Česká televize, Echo24.cz