Natáčení Ulice: „Myslel jsem si, že po osmnácti letech mě už scenáristé nemůžou ničím překvapit,“ říká seriálový Lumír
Produkční gigant TV Nova už osmnáct let přináší divákům každodenní dávku emocí prostřednictvím seriálu Ulice. Pod taktovkou producentek Janky Maršíkové a Silvie Klasové se zde den co den odehrává magický proces, který začíná v brzkých ranních hodinách v hostivařských ateliérech.
„Do Ulice jsem nastoupil před osmnácti lety a od té doby se pro mě stala srdeční záležitostí,“ prozradil režisér Juraj Deák, který je jedním z mnoha, kdo každý den v šest ráno dorazí na plac, aby zajistil hladký průběh natáčení.
Tým je již po letech skvěle sehraný
Jeho tým tvoří technici, osvětlovači, rekvizitáři, kostymérky, maskérky, pracovníci z výpravy, staveb, produkce i cateringu, kameramani, zvukaři, skriptka a asistent režie. Na otázku, jaký je klíč k úspěchu, odpovídá: „Všichni víme, že být dobře připraven a zbytečně nekomplikovat věci je zásadní. Zde panuje atmosféra, kde každý zná své místo a pracuje na maximum.“
První herci se na plac dostávají krátce po šesté hodině ráno, někteří vlastními vozy, jiní taxíky. „Někdo spěchá do šatny, další rovnou do maskérny,“ říká Daniel Brown, představitel hospodského Henryho, který si při čekání na první klapku dopřává ranní kávu v cateringu. „Natáčení je náročné, ale díky skvělému týmu a pečlivé organizaci to zvládáme bez prostojů,“ dodává s úsměvem.
Natáčení Ulice probíhá i v exteriérech, je však mnohem náročnější
Některé scény vyžadují natáčení mimo ateliéry, což často přináší nečekané výzvy. Například natáčení scény, kdy seriálový Lumír Nykl (Václav Svoboda) tráví čas s rodinou na chatě na Plzeňsku, nebylo vůbec jednoduché. Vedoucí produkce Barbora Chaloupecká vzpomíná: „Hledání vhodného místa nám zabralo půl roku. Když jsme ho konečně našli, zjistili jsme, že se tam běžnými auty nedostaneme kvůli náročnému terénu. Museli jsme zajistit vozy s pohonem na čtyři kola a mít v záloze traktory a jeřáby pro případ, že by začalo pršet.“
Změna prostředí je pro štáb jako odměna
„Pro štáb je natáčení v exteriéru vždy výzvou i příjemným zpestřením,“ přiznává producentka Jana Maršíková. „Občas to připomíná výlet, občas se ale dost zapotíme při řešení nečekaných technických problémů. Přesto na taková natáčení rádi vzpomínáme, i když jsou někdy dost nervózní.“
Režisér Stanislav Sládeček doplňuje: „Natáčení venku je pro nás osvěžením, protože nemusíme být celý den zavření v ateliéru. Může být ale více nevyzpytatelné a někdy musíme dělat kompromisy mezi scénářem a tím, co se dá reálně natočit. Pokud nám přeje počasí, bereme to jako natáčení za odměnu.“
Každý den není posvícení. Své o tom ví i Luděk z Ulice
Ne všechny natáčené scény jsou však příjemné. Herec Vasil Fridrich, který v seriálu ztvárňoval Luďkovo násilí vůči Blance, říká: „Bylo velmi nepříjemné natáčet násilí, kterého se Luděk na Blance dopouštěl. Přestože se na place ve skutečnosti nikomu nic zlého nedělo, zanechalo to ve mně tísnivý pocit. Abych to mohl zahrát, musel jsem nejprve pochopit Luďkovu vnitřní logiku. Chápu ho, ale nemohu ho žádným způsobem obhájit. Jeho chování je nepřípustné.“
Seriál Ulice je obrovský projekt, který od svého začátku v roce 2005 dosáhl neuvěřitelných čísel – ke dni 16. února 2024 bylo odvysíláno 4 640 dílů a proběhlo 6 172 natáčecích dní. Kulisy v ateliérech v Hostivaři jsou připraveny v rozměrech 60 × 40 × 13 metrů a obsahují devět činžovních domů, ve kterých se odehrává děj.
Natáčení seriálu Ulice je složitý proces plný výzev, ale díky pečlivé organizaci a skvělému týmu se každý den na obrazovky dostává nový díl, který diváky baví a drží v napětí. Jak řekl Václav Svoboda: „Myslel jsem si, že po osmnácti letech mě už scenáristé nemůžou ničím překvapit. Můžou. A vždy mě to překvapí příjemně.“
Seriál Ulice můžete sledovat každý všední den v podvečer na Nově a s týdenním předstihem na Voyo.
Zdroj: Autor, Voyo – Seriál Ulice, iDNES, lifee