Všichni jsme chtěli být jako tenhle český herec. Za totáče to byl největší machr a holky po něm šílely
Jan Antonín Duchoslav alias Viky Cabadaj se proslavil rolí drzého studentského vůdce, který se vetřel na casting jen kvůli omluvence do školy. Jeho filmová postava si získala diváky tak moc, že hlášky profesora Kardy dodnes citujeme.
I po více než čtyřiceti letech od premiéry patří „Sněženky a machři“ mezi filmy, které si s chutí pouštíme znovu a znovu.
Hon na mladé a talentované herce
Když filmové skupině Oty Hofmana zbývaly na začátku 80. let peníze v rozpočtu, padlo rozhodnutí natočit film o lyžařském výcviku. Tak začaly vznikat „Sněženky a machři“. Režisér Karel Smyczek potřeboval obsadit mladé herce, kteří by nejen uměli dobře lyžovat, ale dokázali by také uvěřitelně zahrát středoškoláky na horách.

Zatímco Michal Suchánek (Karel Mácha) a Václav Kopta (Radek Převrátil) byli na role vybráni jako studenti konzervatoře, Jan Antonín Duchoslav na casting dorazil bez pozvání, společně se spolužačkami ze třídy. Hlavním důvodem jeho účasti nebyla touha po herecké kariéře, ale prostý fakt, že filmaři rozdávali omluvenky do školy. Duchoslav se zkrátka chtěl jen ulít z vyučování.
Jeho drzost a vytrvalost se nakonec vyplatila. Přestože zpočátku nezapadal do představ tvůrců, svým charizma a přirozeností si nakonec vysloužil jednu z hlavních rolí, která mu změnila život.
Viky Cabadaj, nejzlomyslnější machr na lyžáku
Film Sněženky a machři vypráví příběh studentů druhého ročníku pražského gymnázia, kteří odjíždějí na povinný lyžařský výcvik. Viky Cabadaj se rychle projeví jako samozvaný vůdce třídy, který neváhá provokovat učitele, plánovat mejdany, a především bojovat o přízeň nedostupné Mariky. Viky je směska všeho, čím tehdejší mládež chtěla být a zároveň nebýt. Je drzý, ale charismatický. Je rebel, ale také má své zranitelné stránky.
Zlomyslnost Vikyho se projevuje především v jeho vztahu k učitelům. Hned na začátku se dostává do konfliktu s profesorem Kardou (Radoslav Brzobohatý), když se pokusí propašovat alkohol na chatu. Jeho plán na dobytí Mariky (Eva Jeníčková) zahrnuje snahu zdiskreditovat instruktora Vláďu „Prťku“, kterého Marika preferuje. Vrcholem jeho manipulativního chování je moment, kdy po mejdanu v kotelně nechá v průšvihu svého kamaráda Radka.
Zákulisí natáčení plné překvapení
Natáčení filmu bylo podobně bláznivé jako děj samotný. Filmaři museli řešit řadu nečekaných problémů, od prasknutého kotle v horské boudě Martinovka až po nemožnost sehnat ubytování pro 80 osob ze štábu v plné zimní sezóně. Jan Antonín Duchoslav byl prý na place podobně neposedný jako jeho filmová postava. Režisér Karel Smyczek později vzpomínal, jak mladý herec neustále chtěl se štábem hrát karty a ponocovat. Štáb se však bál, že je obere o peníze, a tak ho posílali spát.
Smyczek měl s mladými herci plné ruce práce. Po nocích je chodil osobně kontrolovat na pokoje, aby nedošlo k přílišnému „utužování vztahů“ mezi chlapci a dívkami. Duchoslav, Suchánek a Kopta dostali za film každý 10 tisíc korun, což byla na tehdejší dobu slušná odměna.

Zajímavostí je, že Václav Kopta při castingu zatajil, že neumí lyžovat, přestože to byla jedna z hlavních podmínek pro získání role. Když se na to přišlo, musel režisér rychle shánět dubléra. Kopta dokonce nikdy před natáčením nebyl na horách a neměl ani pořádné zimní oblečení.
Film narazil na socialistickou cenzuru
Ačkoliv nám dnes „Sněženky a machři“ připadají jako nevinná komedie, v době svého vzniku musely čelit socialistické cenzuře. Vedoucí tajemník KSČ v Ostravě film dokonce na krátkou dobu zakázal promítat v celém Severomoravském kraji. Důvodem bylo, že mladiství ve filmu konzumují alkohol, což prý mohlo odradit rodiče od pouštění dětí na hory.
Cenzorům vadil hlavně konec filmu, kde podle nich zvítězil jednotlivec a ne kolektiv, což se příčilo socialistickým ideálům. Navzdory tomu si snímek získal diváky a jejich přízeň. Scénář od Radka Johna a Iva Pelanta ale prý prošel deseti různými verzemi, než byl konečně schválen.
Zdroje: svetzeny.cz, csfd.cz, fdb.cz