Nezastavitelný: Skutečný příběh nezastavitelného vlaku a poslední film režiséra Tonyho Scotta plus několik zajímavostí
Tony Scott zemřel v roce 2012 a dva roky před svou smrtí natočil svůj poslední film. Skutečný příběh vlaku, který nešlo zastavit. V tomto článku si probereme děj a zmíníme také několik zajímavostí. Nakonec se trochu blíže podíváme na skutečnou událost.
Hned na začátku filmu se seznámíme se všemi hlavními postavami. Frank (Denzel Washington), Will (Chris Pine), Connie (Rosario Dawson), Dewey (Ethan Suplee) z vedlejších postav je to Galvin (Kevin Dunn), inspektor Werner (Kevin Corrigan), Ned (Lew Temple), Darcy (Jessy Schram). Will začíná svou první službu a musí najít Franka, což se mu podaří. Představí se mu a také mu sdělí plán cesty. Při zapřahávání vagónů nechtěně přidá čtyři vagóny navíc, takže se na vedlejší kolej nevejdou. Mezitím se vlak číslo 777 rozjede po trati sám, protože strojvedoucí vyšel ven a chtěl přehodit výhybku, což udělal, ale už se nestihl vrátit.
Strojvedoucí vlaku při výbuchu zemře. Po této události Connie zavolá vlak 1206, aby je informovala a oni se mohli vlaku v příští zatáčce vyhnout. To se jim podaří a Will si myslí, že ho vykolejí. Před nimi je však město, které už evakuují, ale Franka napadne, že zacouvají k vlaku 777 a zastaví ho. Will nejprve nesouhlasí, ale pak nasedne do lokomotivy a vyrazí za ní. Frank informuje Connie, co mají v plánu udělat, a žádá ji o informace, vzdálenost od 777 a rychlost. Connie jim tyto informace podává po celou dobu, co couvají. Než dorazí k vlaku, dozvídáme se, že Frank má dvě dcery a jeho žena zemřela na rakovinu a Will udělal nějakou hloupost a teď má zákaz přiblížení k manželce a dětem. Uvidíme, jak použijí zařízení k vykolejení vlaku, protože 777 je rychlá a těžká, nic se nestane. Vlak 777 se blíží k městu a nebezpečné zatáčce. 1206 se konečně podařilo připojit k vlaku a pomalu používají brzdění a uvolňování brzd, aby vlak nevykolejil.
Po překonání zatáčky se ho snaží zpomalit, ale nedaří se jim to. Nakonec se Nedovi podaří vlak v autě dohnat a řekne Willovi, aby vyskočil. Will tak učiní a Ned ho odveze k lokomotivě 777. Will naskočí na vlak a podaří se jim ho zastavit.
Zajímavosti:
V celém filmu jsou skuteční herci, kaskadéři, ale hlavně skutečné vlaky, takže není použit žádný počítač a CGI triky.
Scénář s přestávkami vznikal dva roky. Studio nemělo námitky a řeklo, že se pokusí zpracovat ho tak, jak jim byl předložen. Scénáře se ujal Tony Scott a půl roku se scénář několikrát přepisoval.
Denzel Washington se během několika měsíců naučil řídit vlak.
Dalo hodně práce najít exteriér. Nejprve zvažovali hory v Montaně, ale nakonec zakotvili v Pensylvánii. Zamluvit vlaky a zajistit koleje tak, aby během natáčení nejezdily jiné vlaky, bylo náročné, ale nějak se to podařilo celkem rychle.
Den před natáčením natočili vlaky a do natáčení se pustili bez zkušebních jízd.
Každá scéna a vše, co se ve filmu děje, se snaží držet reality. Nic není nemožné. Vykolejení se také natáčí živě a na jeden záběr, takže to vyžadovalo hodně logistiky. Vrtulníky jsou také skutečné. Během natáčení byly ve vzduchu tři vrtulníky.
Kolem kabiny vlaku nechali udělat malou dráhu, po které mohli kameramani chodit kolem vlaku a kabiny v kruhu.
Chris Pine řekl, že v takto náročném filmu ještě nikdy nehrál (2010). R. Dawson poznamenal, že bylo docela obtížné předstírat, že se děje paralelně s tím, co se děje venku, protože celou dobu sedí v kanceláři a měl co dělat, aby to vypadalo simultánně.
Pro film si najali 4 vlaky s 25 vagony vlak číslo 777 a další 4 vlaky s 25 vagony vlak číslo 1206. V podstatě měli vlastní malou železnici.
Informace o skutečném incidentu
Incident CSX 8888, známý také jako incident šílených osmiček, byl událostí, při níž 15. května 2001 ujel nákladní vlak společnosti CSX Transportation v americkém státě Ohio. Lokomotiva č. 8888, EMD SD40-2, táhla vlak o 47 vagonech, včetně některých naložených nebezpečnými chemikáliemi, a necelé dvě hodiny se nekontrolovaně řítila rychlostí až 51 mil za hodinu (82 km/h). Nakonec ji zastavila železniční posádka druhé lokomotivy, která ujíždějící vlak dostihla a připojila svou lokomotivu k zadnímu vozu.
Dne 15. května 2001 lokomotivář společnosti CSX použil lokomotivu č. 8888 k přesunu řetězce nákladních vozů z koleje K12 na kolej D10 pro odjezd jiného vlaku ve Stanley Yard ve Walbridge v Ohiu, primárním klasifikačním nádraží společnosti CSX pro Toledo. Řetězec se skládal ze 47 nákladních vozů; 25 z nich bylo prázdných, ale 22 z nich bylo plně naložených, včetně dvou cisteren obsahujících tisíce galonů roztaveného fenolu, toxické složky používané v barvách, lepidlech a barvivech.
Zdroje: autor, CSFD, Blu Ray: Nezastavitelný, wikipedia.org