Obdrželi jste tuto zprávu? Neprodleně kontaktujte banku. Jedná se o podvod
Začíná to vždy dost podobně. Někdo vám volá. Většinou jde o neznámé číslo. Když hovor přijmete, ozve se údajný pracovník banky. Útočník se snaží působit seriózně, tvrdí, že váš účet byl napaden nebo vás přesvědčuje, že mu musíte vyzradit osobní údaje. Nenechte se napálit podvodníkem! Připravili jsme pro vás přehled taktik, které útočníci nejčastěji používají.
Podvody typu „falešný bankéř“ probíhají obvykle podle podobného scénáře. Útočník zavolá a představí se vám jako zaměstnanec banky, například operátor bezpečnostního oddělení, a tvrdí, že byl váš účet napaden nebo na něm probíhají podezřelé transakce. Telefonát může působit velmi věrohodně – podvodníci často používají jména skutečných bankovních společností, a dokonce dokážou napodobit telefonní číslo, které má vaše banka. Zvláštní na takovém hovoru je to, že podvodník se snaží vzbudit dojem naléhavé situace. Vykládá vám, že vaše peníze nejsou v bezpečí, nebo že hrozí nabourání se do vašeho účtu.
Útočník vám může tvrdit, že váš účet byl napaden nebo ohrožen. Pak začne naléhat, že si musíte vaše finance okamžitě převést na “bezpečný účet”. Na takovou situaci mohou doplatit více důvěřiví nebo starší lidé. Příkladem je reálný případ z Česka, o kterém psal televizní magazín ČT24. Tehdy se stal obětí Petr se svou manželkou. Podvodník zavolal ženě s tím, že dostali v bance zprávu o možném zneužití účtu. Pak podotkl, že by bylo dobré účet nějak zajistit. To znamená, že doporučil ženě okamžitý výběr peněz a následně jejich vložení na bezpečný účet.
Podvodník vás může poslat do bitcoinmatu
Když pak manželé dorazili před pobočku banky, podvodník jim po telefonu vysvětlil, že nemají mluvit s nikým uvnitř banky. Že mají rovnou vybrat všechny peníze ze svého účtu. Ty pak následně podvodník doporučí převést na takzvaný bezpečný účet. To je samozřejmě účet podvodníka, ale obětem řekne, že jde o účet spravovaný bankou nebo policií, a že tento účet slouží k ochraně jejich peněz. Často navíc tvrdí, že pokud nepošlou peníze na bezpečný účet hned, o všechny své prostředky přijdou.
Podvodníci mohou také své oběti požádat, aby vložily peníze do bitcoinových bankomatů. V takovém případě se peníze velmi těžko dohledávají. Tento typ podvodu je v poslední době častější, protože bitcoiny, stejně jako jiné kryptoměny, umožňují anonymní převody, které není snadné vystopovat zpět k podvodníkovi. Jednou převedené bitcoiny už není možné vrátit zpět nebo dohledat.
Ačkoliv v případě, který jsme uvedli, podvodník poradil manželskému páru nevstupovat vůbec do pobočky banky a rovnou peníze převést na bezpečný účet, může útočník klidně využít i pobočku. Pokud přijdete na pobočku, podvodník může zůstat na telefonu a manipulovat s vámi během vašeho rozhovoru s pracovníkem banky, což brání zaměstnancům banky zasáhnout a pomoci vám. Pozor na tuto situaci – podvodník vám bude po telefonu diktovat instrukce, díky nimž pak převedete všechny svoje peníze k němu na účet. V takovémto případě vždy důvěřujte reálnému pracovníkovi banky a situaci si na místě ověřte! Nikdy nedůvěřujte více člověku na telefonu. Může jít o podvod.
Falešné číslo, falešné jméno, vzdálené přístupy
Další populární metodou je to, že se z vás podvodník snaží vylákat osobní údaje, aby se mohl vzdáleně připojit do mobilní aplikace, která je spojena s vaším bankovnictvím. Všechno jsou to samozřejmě báchorky, aby vás útočník přiměl rychle převést peníze k němu. Následně už nikdy neuslyšíte hlas podvodníka ani neuvidíte svoje peníze. V posledních letech se podvodné hovory ještě více vylepšují a podvodníci tak zlepšují své manipulativní taktiky. Může vám napřed zavolat jako pracovník banky a o pár minut později se vydávat za policii.
Důvěryhodnost může posílit tím, že se na displeji vašeho telefonu objeví číslo, které skutečně patří buď bance, nebo dokonce policii. Proto se nikdy neorientujte ani podle toho, jaké telefonní číslo se vám zobrazí na displeji. Další věcí, na kterou je dobré si dát pozor, je nikdy neposkytovat po telefonu osobní údaje, jako jsou například přihlašovací údaje k bankovnictví. Někteří podvodníci jdou ještě dál a využívají vzdáleného přístupu do vašeho počítače, čehož docílí tak, že si podle jejich pokynů nainstalujete aplikace typu AnyDesk. To vše pod záminkou monitorování či ochrany vašich financí. Proto rozhodně nikdy neinstalujte podle pokynů falešného „operátora“ žádné mobilní aplikace do svého telefonu ani počítače.
Operátor banky, nebo podvod?
Pamatujte si, že skutečný operátor vaší banky by po vás nikdy nechtěl instalovat jakékoli aplikace ani by nechtěl vzdáleně přistupovat k vašemu zařízení. Banky rovněž nikdy nežádají po telefonu o soukromé údaje jako jsou PIN, CVV nebo hesla. Pracovník banky může po telefonu legálně požadovat pouze osobní údaje, které slouží pro ověření identity, jako je datum narození a celé jméno. Také se může zeptat na kontrolní otázku, nebo na vaše číslo účtu. Ale tím veškeré poskytování informací po telefonu končí!
Podle České národní banky nesmí banka po telefonu nikdy vyžadovat přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví ani vám doporučit instalaci aplikace na vzdálený přístup. Pokud pracovník banky tyto zásady poruší, jedná se pravděpodobně o podvodný hovor.
A bude hůř. Jak to bude v roce 2025?
Útočníci využívají psychologických triků, aby oběti přesvědčili, že je nutné okamžitě reagovat na falešnou hrozbu. Mnohdy použijí metody, které vypadají velmi důvěryhodně – například imitují telefonní číslo vaší banky nebo dokonce připojí hrozbu ztráty peněz, pokud nebudete jednat okamžitě. S vývojem umělé inteligence budou podvodníci stále efektivnější a v roce 2025 se můžeme setkat s podvody, které jsou téměř nerozeznatelné od skutečných hovorů z bank. S pomocí umělé inteligence a nástrojů na vytváření deepfake hlasů nebo videí budou podvodníci schopni napodobit bankéře tak přesvědčivě, že oběti ani nenapadne pochybovat.
Umělá inteligence jim navíc umožní vytvářet propracované scénáře, které využijí veřejně dostupné informace o oběti – například data ze sociálních sítí. Může jít třeba o zmínky o zaměstnání či rodině, čímž podvodníci dosáhnou vyšší důvěryhodnosti a manipulují oběť k rychlým rozhodnutím. Proto platí: I když situace vypadá naléhavě, nikdy neprovádějte žádné kroky pouze na základě telefonátu. Zavěste a kontaktujte banku přímo prostřednictvím jejích oficiálních kanálů.
Zdroj: ČT24, E15.cz, Seznam Zprávy, Česká spořitelna